Finns hjälp för 2-åring?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
LinnéaG

Inlägg av LinnéaG »

Hej! Igen :shock:

Voj, voj.
Ja, så var jag då redo att börja denna afton.

I torsdag så satte vi ihop spjälsängen i lekrummet, och han tyckte den var så fin :D ! På kvällen ville han sova där och jag tänkte, varför inte?, och vi mörklade rumet. Jag testade en liten rövare. Jag skrattade honnom i säng (genom att jaga honom, han älskar det), la på täcke, klappade om honom och pussisar och så. Sen sa jag god natt och ramsade mig ut ur rummet. Först blev han tyst en sekund och undrade nog vad jag gjorde, bara gick så där, eller? Sen stod han upp och började ropa: Mamma du ska jaga dej! (Betyder mej) Jag vill INTE sova! Garaget, jag vill leka med garaget! Jag överröstade honom med ramsan, och till min förvåning stillade han sig 8-[ efter någon minut. Strax la han sig ner och småpratade lite, jag lullade förbi utanför och sa bekräftelseramsa. Efter 45 minuter sov han. Oj, tänkte jag, sover han VERKLIGEN? Sen sov han hela natten, vilket han brukar göra sedan en tid tillbaka.

Och nu har han varit två nätter hos mormor och morfar, och kom hem tidigare idag. Jag var inställd på att köra på riktigt idag. I torsdags var ju det enda jag gjorde att säga gonatt snabbare och lämna rummet.

Ja, och så skulle jag solfjädra honom. Där sprack planen :shock: . Han skriker högt, SLÄPP MIG, jag ska ligga stilla själv, (vilket jag vet att han inte kommer att göra). Vid tillfällen då han varit som en elvisp i sängen bredvid mig har jag hållit honom stadigt i min famn (inte stenhårt så att han inte kan röra sig, men bestämt), och han gillar inte det :cry: . På så vis har jag "lyckats" få honom att, efter några omgångar, bli stilla för han vill ligga stilla själv. Kanske var det därför som han direkt protesterade mot solfjädringen. Jag känner att jag hellre skjuter på SHN någon dag och rådfrågar er här. Eller så duger det kanske så som det blev idag ändå?

Jag känner att när han så tydligt deklarerar med ord, tonfall och kropp, att han inte vill bli fasthållen, så blir det som ett övergrepp att göra det. Jag minns själv hur det var när jag blev fasthållen av någon vuxen som tyckte det var ett kul sätt att "leka" på, hålla fast ett svagt, underlägset barn. Aaaah! Aarg!

I alla fall så gjorde jag saken kort i kväll, ramsade mig ut och ramsade mig bort. Han ropade på pappa, som jobbar, på mig, om att hålla handen. Då ramsade jag igen, för gud vad jag ville gå in och hålla honom i handen :cry: ! Strax var han lugnare och började fråga Vad gör du mamma? Jag vill ha jordgubbar :!: , sen kom snickarboa på tal, och han sjöng lille katt, jag vill leka med kossorna, jag älskar dig mamma (och det har han inte sagt förut, ja, gissa om jag blev svag och ville springa in och pussa honom och dansa en svängom! :heart: :heart: :heart: ), jag vill inte sova nu!

När han började komma igång rejält, ramsade jag bestämt, men skulle jag låtit bli? Ja, så har han ropat mamma ibland och gråtit, då har jag ramsat lugnande, och det har funkat ibland direkt, ibland efter 6-8 ramsor, och så har jag bekräftat på det. När jag gått förbi utanför rummet har jag sagt en bekräftelseramsa också.

Nu har det gått snart två timmar, och han ligger i sängen och pillar på spjälorna. Han är tyst och somnar nog snart.

Ja men, :roll: ,vad ska jag göra tycker ni?

Solfjädring känns helt klart helt FEL. Och grejen är att han ju varit lugn, nöjd och glad mesta tiden. Men jag tänker :två timmar, då fattas det sömn i morgon :sleep: . Men ni som är erfarna säger kanske att det är så i början, och att han snart lär sig att somna på kortare tid. Jag uppfattar honom som trygg (inte frågande), så kanske ska det ge sig??? Han kanske inte har kommit på att det är tråkigt att vara trött men ändå vaken, själv, i ett mörkt rum och att man lika gott kan sova.

Oh, jag hoppas någon orkat läsa allt detta, och har nogot att säga. Nu har jag fått skriva av mig lite i alla fall.

Linnea
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Linnéa
Vad glad jag är att se dig här :D
Jag har läst igenom tråden och tycker att du sköter dig strålande.

Har egentligen bara en sak att säga. Din lille kille, som ju inte är så liten..., har frågat efter och frågar fortfarande, "Vad är det som gäller". Det tycker jag att du både i torsdags och idag (även om du var lite lite otydligare idag) svarade betryggande på.

Alla de saker han säger - även när han säger att han älskar dig ;) :heart: - så frågar han om du vet vad du håller på med och är säker på att du inte kommer att ändra dig. Kan du höra det. Han skulle bli grymt frustrerad om du skulle rusa in och hålla honom i handen, ge honom jordgubbar eller rusa in och säga att du älskar honom också - eller hur ?!

Jag är övertygad om att du kommer att sköta fortsättningen jättebra. Man kan inte räkna med att han ska förstå allt första kvällen. Det tar tid att lära sig nya rutiner och kuren är en process! Ha det i huvudet! Och så finns vi här!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Halloj, Linnéa, vill gärna höra hur det går om du har lust att berätta!
Kram :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LinnéaG

Inlägg av LinnéaG »

Hej igen gott folk!

Ja men oj, vad hände här då?!??!

Efter att ha skrivit av mig i söndags, kunde jag konstatera att han somnat. Jag fick rusa upp några gånger på natten och ramsa utanför hans dörr. Sedan dess har han varit nöjd med att somna själv, i mörkt rum, bara med ramsan, och nu säger jag bara godnatt och bekräftelseramsan. Han hostar på nätterna nu (håller på att få en tand) och somnar om.

Jag fattar inget! Det som varit en sådan kamp sedan första dagen i hans liv, löste sig i en handvändning!!! Efter två år och tre månader. Det är bara att tacka och ta emot. Jag ser fortfarande, efter en vecka, ut som en fågelholk. Fattar inte! Men jag är så glad så, och gossen också. Klart att jag fattar SHN-kuren, men det känns som att man exv letat och letat och letat och letat efter något viktigt som man tappat, bekymrat sig, inte kunnat sova och gjort allt möjligt för att hitta det, ja, och så hade man det i sin jackficka! Paff. Paff är kanske ett bättre ord. Strunt samma, tack ALLA ni som hjälpt oss. Tur att du Anna kommit på det här braiga, och att du delat din kunskap!

Som ni kan se skriver jag inte mitt i natten längre, och snart ska jag också gå och lägga mig :D .

Många kramar från Linnea
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D :D :D

Ja, vad ska jag säga...???
BRA jobbat! Härliga nyheter!
Såklart ni är glada, och nöjda, och PIGGA :D
Den berömda attityden kan fixa det mesta, det har du bevisat =D>

Grattis å kramar :heart:
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Åh vad härligt! :D
Tydliga svar på hans frågor har du gett. Och han är nöjd och kan därför sova!

Skönt!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
LinnéaG

Inlägg av LinnéaG »

Hej Mia!

Det var snabba ryck. Tack för svar!
Men vet du? Jag är hur trött som helst, inte pigg, och det blir värre för varje natt som går nu! Jo, jag slappnar ju av. Precis som ni skriver om att barnen kan bli sjuka i samband med kuren, har jag fått ont i halsen. Jag upplever att tröttheten är sund. Till skillnad från den utmattande känslan man har av sömnbrist. Kan man tänka sig att barnen känner detsamma.

Efter att inte ha sovit nog på över två år, så har man väl måhända lite grand att ta igen. Men precis som det beskrivs om barnen att de får rosor på kinderna, så har även jag :D. Roligt! Och snart är jag pigg igen.

Kram från Linnea
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Pris och beröm :-({|= Så underbart för lilla älsklingen :heart:
LinnéaG skrev:Jag är hur trött som helst, inte pigg, och det blir värre för varje natt som går nu!
:D Välkommen till zombiestadet! Som infinner sig när man börjar fatta att man kan räkna med att lilla barnet faktiskt sover hela natten lång. Pågår i allt mellan en vecka och tre :roll: :lol: Och ja, sjuk kan man också bli, precis som lilla barnet, eftersom man äntligen får råd - tid och ork :!: - att ta hand om eländet.

Jag är så glad :lol:

Skriver du ner din fantastiska berättelse på "Livet efter kuren - en uppmuntran" skulle jag bli så tacksam :lol: och du skulle stärka och hjälpa så många!
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Grattis Linnea! Härligt att höra! Håll nu kursen ni stakat ut och avvik inte, nu vet ni ju hur den goda sömnen skall vara. =D> \:D/
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "