förbereda vällingen

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Lotta Sthlm

förbereda vällingen

Inlägg av Lotta Sthlm »

Hej! Kan man förbereda en vällingflaska på kvällen, ha den i kylskåpet över natten för att sedan värma den på morgonen?? Har fått för mej att man inte ska blanda pulver och vatten och låta det stå för länge men det kanske bara gäller uppvärmd välling?? :?:
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Blandar du i kallt vatten och ställer i kylskåpet över natten så ska det inte vara någon fara, vad jag vet i alla fall.
Uppvärmd välling skall man däremot inte spara. Man ska tex inte värma välling och ta med i termos.
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Jag har hört en 6-timmarsgräns för blandad välling någonstans...
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
mammamy

Inlägg av mammamy »

Jag har hört 8 timmar för blandad bröstmjölksersättning i kylskåp och tillämpat samma tid på välling, dock utan att veta säkert. Dock aldrig spara uppvärmd dito som sagt.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Sempers välling kan man förvara i 6-7 h i kylen, vet ej hur det är med andra märken.

:D
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!
Det låter lite osäkert här, och olika bud.
Det tar ju inte JÄTTELÅNG tid, direkt, att blanda vällingen på morgonen, så varför chansa :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

nej det tar ju verkligen inte nån lång tid att blanda vällingen! :D men det hade ju också varit bra om man kunde det de gånger man är på väg nånstans, med bil eller liknande... :D
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Då finns det ju färdigblandad att köpa på tetra alt en doseringsburk där man förvarar den färdiguppmätta vällingmängden och kan snabbt skaqka ihop med medhavt vatten. Jättesmidigt! :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Jag kokar alltid vatten till ett gäng flaskor och låter stå i kylskåpet under natten för dagen därpå. Sedan har jag i vällingen när så sonen skall äta. Han äter numera välling bara 3 tillfällen per dag så det blir bara ett "storkok" om dagen. Jag kokar fortfarande då det är klor i vattnet här i Japan (vet faktiskt inte om det ÄR skadligt, men det känns bättre då). Kokar faktiskt flaskorna också. Skall inte göra det hemma där vi har diskmaskin.

Jag har för mig att vi lät färdigblandad tilläggsflaska stå i kylskåpet i max 8 h innan vi slängde bort det (SEMP).

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"