Det är kaos och vi har tappat glädjen med barnen :(

Samtalsforum med barnen i fokus
beccisen

Det är kaos och vi har tappat glädjen med barnen :(

Inlägg av beccisen »

Hej

Vår flicka är ca 3 år 5mån och vår pojke är ca 18 mån och jag väntar smått i mitten av maj igen :)

Nu känns det som om allt har ballat ur totalt. Flickan N har börjat slåss och sparkas mot lillebror, hon rivs och har bitit honom ett par gånger så han har stor märken efteråt. Hon är MYCKET högljudd (stavning) och kan ALDRIG vara tyst. Det tjattras från morgon till kväll och det är mycket pipande och gnällande från hennes sida. Ofta kommer det rena skrik från absolut ingenstans och det verkar som om hon måste väsnas hela tiden.

Jag har inte läst om tråringen på ett tag i barnaboken, men ska göra det ikväll och kolla upp ang koncentration. Hon kan inte fokusera eller koncentrera sig på något i mer än 10 sek och vi säger om och om igen vad som är acceptabelt och inte. Detta gäller ex -vi hoppar inte i soffan (har ett glasbord till soffan och vill inte att hon ska fara in i det), -vi slänger inte iväg saker utan vi lägger ner dem, -vi springer inte som galningar i tv-rummet det gör vi på rummet eller lillebrors rum eller lekrummet eller ute. Vi har inte stoppat henne när hon varit mindre med en massa nej eller förbud. Ingen i vårt umgänge har låtit sina barn "hållas" så som vi har gjort (läs jag). Jag har visat och visat och visat i det oändliga känns det som, men det verkar som om det inte går in.

Hon är fruktansvärt snubblig och klumpig och har alltid varit och det är även så att omgivningen reagerar på hennes balans (eller rättare sagt brist på den). Detta gör att vi måste försöka hålla henne någorlunda i schack (det låter helt sjukt när man skriver det,men missförstå mig rätt) Ett par gånger har det gått riktigt illa när hon slagit sig. Hon känns helt okontrollerbar och är mycket hypad. Bestämde ikväll att det bara kommer att blir mycket nyttig mat framöver och inga ex. mariekex eller liknande under veckorna utan endast lite lördagsgodis och en glass på fredagen. Som det är nu har de fått någon glass under vecken något kex per dag och kanske kaka någon gång i veckan. Lördagsgodis har vi varit hårda med och det ska så förbli. Vatten har vi övergått till med vi maten.

En annan fråga jag har är hur jag ska få henne till att inte ta sönder saker hela tiden. Allt ska pillas på och tas sönder. Dukar av plast jag har vid tv:n står hon och drar sönder, knappar på elartiklar ska tas bort, hon biter fortfarande på allt (trappräcken, husgeråd, leksaker, tyger, soffan, sig själv etc), leksaker står hon på tills de går sönder, etiketter pillas bort, skyddet vid diskmaskinen har pillats bort så att bänkskivan har svällt, färg skrapas bort från lister, dörrar, trappräcken etc. You name it och hon har tagit sönder det. 1 till 3 saker per dag tas sönder som antingen kastas eller lagas eller läggs undan. Nu har jag börjat lägga undan det direkt med hänvisning om att hon får tillbaka saken när hon är större och kan vara rädd om den.

Detta och gapandet är det som fullkomligt driver mig och min sambo till vansinne. Jag VEEEEEEET att det inte hjälper att gapa och att blir irriterad, men jag står nu still och kommer inte vidare. NÅgon gång MÅSTE man väl kunna sätta gränser så att barnet kan vistas i möblerade rum... Eller????

Nu över till vår son T. Han är och har alltid varit väldigt missnöjd och skrikig. Nu är det sju resor värre och han får några fruktansvärda raseriutbrott. Det är när något inte går som han vill eller när något fastnar och han inte får loss det. Han vägrar säga några ord ävenom en del har kommit så jag vet att han kan, men han vägrar använda dem. Detta gör att han hela dagarna går omkring och säger öh öh öh öh öh öh öh öh i all oändlighet. Gör det ganska så svårt att förstå vad han menar och då skriker han i högan sky, slänger sig på golvet, piskas och blir helt hysterisk. Jag har försökt allt från avledning, till att får lugna sig själv, sängdumpning och att jag ska trösta honom....... vad gör ajg för fel??????? Han tar självklart efter storasyster i allt hon gör och härmar därför hennes beteende dagarna i ända, vilket gör att jag konstant avleder, stoppar och tröstar efter bråk, kiv och försökare minska ljudnivån i huset.

Den sociala delaktigheten består i att hjälpa till med maten, duka, plocka ur diskmaskinen och tvättmaskinen, räcka kläder när jag viker, de dammsugerm torkar bord och golv. De diskar sina flaskor och hjälper till att plocka iordning sina leksaker. Lillebror har ensamlek i 45min-1 tim på morgonen och då tittar storasyster på barnprogram (det går bra och hon är lugn så länge jag inte är där :) ) Ute hjälper de till att kratta, ge kaninerna mat, ge katten mat, slänga sopor, sätta fyr i pannan och hämta ved.

Pappan säger nej hela tiden och det är jättesvårt för mig att få honom att förstå vikten av att inte säga nej. Problemet uppstår ju också då flickan behöver tillsägelser men sonen är för liten.

Jag står verkligen helt rådvill och känner att jag tappat greppet totalt detta gör mig också rädd för hur jag ska klara allt när trean kommer och det har faktiskt gått så långt att jag ångrat barn nummer tre.... smart va.

Det känns nästan som om jag skulle skrivit på klagomuren istället och detta känns bara som ett klagoinlägg och jag ser hur illa det ser ut när det kommer på pränt. Det är faktiskt asjobbigt med livet just nu och jag vet inte hur jag ska tackla detta längre. Snälla hjälp en helt slutkörd mamma att komma tillrätta med mina barn.

mvh Rebecca
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
beccisen

Inlägg av beccisen »

Hej igen :)

Jag ville bara tillägga att vi inte accepterar någon form av våld eller otäckheter utan kämpar på med att man klappar fint och säger förlåt. Det börjar gå ganska bra vad det gäller den lille, men storasyster skickar fortfarande dit ett antal tjyvnyp fast hon vet att det inte är tillåtet. Hon får säga förlåt och klappa om och gå till sitt rum för att tänka och lugna sig i de situationerna.

Skulle också vilja tillägga att de kan vara mycket kärvänliga mot varandra och utan min inblandning ta varandra i handen eller krama varandra. Visst oftast slutar det med att nån trillar och så är tjutandet igång, men intentionen var ju bra :)
Coola-killen -08
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej :D!

Ja, det låter som om ni skulle behöva få tillbaka glädjen med varandra - allesammans, tycker jag. Och med ett barn i trotsåldern och ett annat i lite förtrots så kan man absolut behöva få sig en liten spark i rätt riktning ibland. Hoppas jag - och andra här - kan bidra med det :D.

Om vi börjar med dotterns hyperintensitet så tror jag du gör rätt som jobbar med kosten. Men det är inte BARA socker som är en bov i dramat. Snabba kolhydrater omvandlas ju till socker i kroppen och kan ha samma effekt - och är egentligen inte särskilt nyttiga för någon. Så ställ gärna om kosten för hela familjen och undvik, eller dra ner väldigt på, socker, vitt ris och vitt mjöl som i bröd, pasta osv och ersätt istället med fullkornsprodukter. Det går väldigt fort att ställa om, tycker jag. För att ytterligare hjälpa upp hennes koncentrationsförmåga kan du ge EyeQ (finns i flytande och tablettform på hälsokost) med nyttigt Omega 3. Här hemma har vi gjort så, och socker får man enbart genom frukt eller genom någon bulle någon gång vid festligare tillfällen. Min stora blir väldigt lätt sockerspeedad, och jag märker stor skillnad med annan kost.

Kan du inte försöka kanalisera hennes pillrighet och plockighet på något sätt - hitta pyssel och arbetsuppgifter där hon får utlopp för detta. Tidning och sax som hon kan sitta och klippa småbitar av, t.ex. Så kan ni ju rent av göra papier maché sedan :roll: :wink: . Balanssinne och snubblighet - ålade och kröp hon mycket som liten? Det går annars - och ändå - att backa bandet en smula och införa lite krypträning hemma även för så stora. Och lite balansträning också, så småningom. Läs gärna mer på IAHP-forumet här inne så tror jag du får många bra råd om hur du hjälper henne med just den biten - hittade en här som du kan börja med och sedan söka dig vidare: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13028. Och för att öva upp hennes koncentrationsförmåga så jobba gemensamt med henne i projekt där hon just får öva på det. Små uppgifter som görs i flera steg. Bakning t.ex. Där ni båda (och DU framför allt) är helt fokuserad på att genomföra detta tillsammans och hur man då gör i alla steg för att komma fram dit. Som i ALL barnafostran så måste ju fokus ligga på HUR man får göra och inte i huvudsak på hur man INTE får göra. Ens uppgift som förälder är att:
:arrow: Visa
:arrow: Leda
:arrow: Lära
:arrow: Hjälpa

Och en 3,5-åring är inte så stor på jorden att man kan allt, även om man som förälder kan få för sig det ibland. Och de är heller ännu inte betjänta av långa (eller korta) förmaningar och förklaringar utan att man istället i HANDLING visar HUR man FÅR göra, när man nu tyvärr inte fick göra just som man gjorde. Hur annars ska man lära sig? För mycket förmaningar och ungen stänger öronen - med rätta, kan jag tycka ibland när jag ser på min omgivning. Vill man nu inte ha en unge som inte lyssnar till vad man vill ha sagt, så kan man för all del förmana på. Men vill man istället ha en unge som faktiskt lyssnar de gånger man verkligen behöver få något sagt i ord, så tror jag man gör klokare i att vara sparsam med förmaningarna. Och istället fånga en liten näve som är på väg åt fel håll (vare sig det är mot lillasyskon eller tapeter i farozonen) och visa den på ett annat håll. Rent konkret, i handling. "Ja, vad bra att du kom - HÄR behöver jag hjälp! Kan du vispa här medan jag hämtar ut äggen ur kylskåpet. Vilken tur att jag har dig! Hur skulle jag ha gjort om inte du kommit just nu!"

Och även om man kan känna sig som en tjatig grammofonskiva ibland så MÅSTE man i första hand visa HUR det går till här i världen. Sådant som jag är väldigt rädd om, eller som barnen skulle kunna skada sig på (som kantiga bord, höga piedestaler eller blombord osv) har vi plockat undan en stund nu medan de är små. Och så kommer det tillbaka när de är i mer oöm ålder, om man säger.

Och gapa och skrika - ja, du har ju, vad jag förstår, ett skrikrum. Använd då det :!: "Jaså, behövde ni skrika nu igen - men var gjorde man nu det då? Och så får man skrika där tills man är klar." Skriker de igen när de kommer ut, så "Oj då, ni hade visst inte skrikit klart :D. Då får ni skrika i skrikrummet en stund till då. Vi ses när ni är klara!" Jag har två sötnosar vars skrik SKÄR i öronen och en favoritsysselsättning här hemma är att springa runt, runt runt köksbordet och skrika för allt vad tygen håller. Och det ser ju kul ut - verkligen - men varken mina eller katternas öron håller för det, tyvärr. Så då får man in och tjoa i skrikrummet eller tjoa när man kommer ut. "Vi snabbar oss på ut, vet jag!"

Din lilla sötnos är dock ÄNNU mindre, som rakt inte "vägrar" att prata :shock: - det kan ta sin lilla (eller långa) tid att komma underfund med det här med pratet, även om man fått till något ord någon gång ibland. Det är inte det lättaste minsann. Så var hans BÄSTA VÄN I VÄRLDEN och GÅ I PAKT!!!!!! Det absolut bästa och främsta verktyget med så här små raringar. Saker och ting trilskas och blir man hindrad - ve och fasa - då blir man med rätta fullständigt rosenrasande. Eftersom man inte för sitt liv kan förstå varför ens bästa vän i världen HINDRAR en från att lära sig hur saker och ting fungerar här i världen. Läs Förtrotstråden, "Gå i pakt" och "Börja alltid meningen med ett ja". Och läs därtill om krypbarnet igen, tycker jag. För det är fortfarande en utforskare, arbetsmyra och flörtis du har där hemma. Som inte för allt i världen vill - eller ska - bli hindrad om inte livsfara föreligger. Tips för små förtrotsare:
1. Undvik att vanmakt uppstår
2. Gå i pakt och var barnets bästa vän
3. Social delaktighet - man måste få känna sig behövd
4. Utelek, rejält och mycket varje dag
5. Minst ett rejält skratt varje dag
Trean och fyran tror jag är uppfyllda, men hur är det med de övriga? Avledning när vanmakten väl uppstått fungerar sällan - för man känner sig bara fullständigt missförstådd. "Och så börjar hon gaffla om något HELT ANNAT :shock: ! Varför i hela friden då????", om du är med? Dela eländet istället - om du nu inte lyckats hindra att den där frustrationen och vanmakten överhuvudtaget uppstod. "Ja, herregud en sådan besvärlig spade! Vad ska man ta sig till med sådana? Inte duger den till att gräva med i alla fall. Vad ska vi nu hitta på?" Och så fundera och komma på annat. DÅ funkar avledningen. När man fått dela eländet en smula och gemensamt har brutit ihop och kan gå vidare.

Ett kommunikationstips ska du också få från mig - som har underlättat OERHÖRT här hos oss. Läs tråden här, så ser du hur vi löste det här hemma - och även andra tips:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11850
Ytterligare en förtrotstråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... p?p=132063

Nu fick du väldigt mycket lästips :wink: - återkom gärna med tankar när du läst!

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
beccisen

Inlägg av beccisen »

Hej Ewa!

Tack för ett jättebra svar och för länkarna. Ska läsa så att ögonen blöder och gå igenom ditt svar igen innan jag kommer med ytterligare förklaringar eller inlägg :)

krma från Rebecca
Coola-killen -08
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Hur ser era dagar ut i övrigt? Jag tänker främst på utevistelsen för framför allt stortjejen. Hon verkar behöva massor av motorisk "utlevelse" både grovmotorik och finmotorik. Har ni inte någon gammal mikro/kassettbandspelare som hon kan få greja på med?

Tänk också på att inte använda ordet inte :wink: Ett enkelt experiment. Läs följande mening:

Hoppa inte i soffan.

Vad såg du framför dig? Någon som hoppade i soffan, kanske? :wink:

Läs så denna:

Vi sitter i soffan.

Vad såg du nu?

Försök att alltid säga det du vill att barnet ska göra. Och som Ewa skriver, visa också i handling.

Skrikrum är toppen! Det har vi här också. Ibland skriker vi allihopa så högt vi kan....

Storkramen från Lua. :heart:
beccisen

Inlägg av beccisen »

Hej Lua

Tack för svaret :)

Utevistelse finns om än kunde det har varit mer den sista tiden (har dock inte gjort så stor skillnad i beteendet hos barnen), lillkillen har legat sjuk i över 40 graders feber fem dagar och dubbelsidig öroninflammation med spräckt trumhinna :cry:

På förmiddagen är vi i princip alltid ute och de brukar även vara ute en sväng på eftermiddagen när vi fixar med tvätten (har tvättstugan i garagebyggnaden) eller eldar i pannan eller ger kaninerna mat.

Vad menar du med gammal micro el kassettbandspelare. Hon har en cdspelare på rummet och den kan hon hantera bättre än jag nästan. Hon kan även med lillebrors cd-spelare. Micron sköter hon oftast här då det är välling eller upptining av mat på G. Hon sätter även igång kaffet, både på vanliga kaffebryggaren ochpå vår kaffemaskin.

Jag försöker i största mån säga vad man får göra... precis som ditt exempel sa.. Man sitter i soffan, man sitter i badkaret, man lägger ner saker etc etc. Visste det kommer INTE-ord med i bara farten många gånger. :?

kram Rebecca
Coola-killen -08
Lua

Inlägg av Lua »

Vad menar du med gammal micro el kassettbandspelare.
Jag menar något som hon får skruva isär och sätta ihop, typ. En riktigt pillrig utmaning... För att kanalisera lite energi, tänkte jag.

Kram Lua. :heart:
beccisen

Inlägg av beccisen »

Hej Ewa!
Nu har jag läst ditt svar ett antal gånger och även dina länkar du skickade. Mycket fick mig tillbaka till det jag redan vet och en del var även nytt.

Ewa skrev:Hej :D!

Om vi börjar med dotterns hyperintensitet så tror jag du gör rätt som jobbar med kosten. Men det är inte BARA socker som är en bov i dramat. Snabba kolhydrater omvandlas ju till socker i kroppen och kan ha samma effekt - och är egentligen inte särskilt nyttiga för någon. Så ställ gärna om kosten för hela familjen och undvik, eller dra ner väldigt på, socker, vitt ris och vitt mjöl som i bröd, pasta osv och ersätt istället med fullkornsprodukter. Det går väldigt fort att ställa om, tycker jag. För att ytterligare hjälpa upp hennes koncentrationsförmåga kan du ge EyeQ (finns i flytande och tablettform på hälsokost) med nyttigt Omega 3.
Jag har redan börjat rensa ur kylskåpet och skafferiet från onyttigheter och var och handlade idag med ett litet annat synsätt :) Det är inte så lätt i början när man själv är så inkörd på sitt gamla sätt att laga mat och handla till det, men skam den som ger sig. Jag ska även kolla upp hälsokosten imorgonefter mitt besök hos min BM för att köpa EyeQ. Hur fungerar det egentligen :?:
Ewa skrev: Kan du inte försöka kanalisera hennes pillrighet och plockighet på något sätt - hitta pyssel och arbetsuppgifter där hon får utlopp för detta. Tidning och sax som hon kan sitta och klippa småbitar av, t.ex. Så kan ni ju rent av göra papier maché sedan :roll: :wink: . Balanssinne och snubblighet - ålade och kröp hon mycket som liten?
Vi har pysselstund varje dag då pyssellådorna åker fram. Det klipps i reklamblad, målas på ramar, krukor, papper etc. Vi leker med lera och gör figurer. Hon gör egna halsband och har även börjat intressera sig för Barbiedockor och deras utstyrslar. Jag tycker att det är kanon eftersom hon verkligen måste koncentrera sig för att få det att funka med påklädning av dockorna. Hon blir visserligen skitförbannad och vrålar och kastar dockorna om det inte funkar direkt, men det börjar bli bättre.

Ja hon både ålade och kröp som liten och snabbt gick det också. Hon gick riktigt själv från hon var 10 mån och kröp från hon var ca 7 mån så det var gott och väl 2,5 till 3 mån av krypning. Hon reste sig upp vid soffan från ca 6-6,5 mån ålder. Nu när vädret tillåter så tänkte jag öva balans med henne vid våra slipers och på stockar i skogen :) Hon har även börjat cykla (med stödhjul) och det är ju också en bra balansövning tycker jag.

Ewa skrev: Och för att öva upp hennes koncentrationsförmåga så jobba gemensamt med henne i projekt där hon just får öva på det. Små uppgifter som görs i flera steg. Bakning t.ex. Där ni båda (och DU framför allt) är helt fokuserad på att genomföra detta tillsammans och hur man då gör i alla steg för att komma fram dit. Som i ALL barnafostran så måste ju fokus ligga på HUR man får göra och inte i huvudsak på hur man INTE får göra. Ens uppgift som förälder är att:
:arrow: Visa
:arrow: Leda
:arrow: Lära
:arrow: Hjälpa

Vi brukar baka både kakor och bröd tillsammans, men det är ju inte alltid så lätt att ta hand om båda barnen samtidigt som man ska få det någorlunda korrekt med ingredienserna :) Sist blev det sockerkaka med äggskal i :) Gott men svårsmält.
Ewa skrev: Och istället fånga en liten näve som är på väg åt fel håll (vare sig det är mot lillasyskon eller tapeter i farozonen) och visa den på ett annat håll. Rent konkret, i handling. "Ja, vad bra att du kom - HÄR behöver jag hjälp! Kan du vispa här medan jag hämtar ut äggen ur kylskåpet. Vilken tur att jag har dig! Hur skulle jag ha gjort om inte du kommit just nu!"
Försöker försöker försöker, men hinner inte så ofta som jag skulle vilja känns det som :(
Ewa skrev: Din lilla sötnos är dock ÄNNU mindre, som rakt inte "vägrar" att prata :shock: - det kan ta sin lilla (eller långa) tid att komma underfund med det här med pratet, även om man fått till något ord någon gång ibland. Det är inte det lättaste minsann. Så var hans BÄSTA VÄN I VÄRLDEN och GÅ I PAKT!!!!!! Det absolut bästa och främsta verktyget med så här små raringar. Saker och ting trilskas och blir man hindrad - ve och fasa - då blir man med rätta fullständigt rosenrasande. Eftersom man inte för sitt liv kan förstå varför ens bästa vän i världen HINDRAR en från att lära sig hur saker och ting fungerar här i världen. Läs Förtrotstråden, "Gå i pakt" och "Börja alltid meningen med ett ja". Och läs därtill om krypbarnet igen, tycker jag. För det är fortfarande en utforskare, arbetsmyra och flörtis du har där hemma. Som inte för allt i världen vill - eller ska - bli hindrad om inte livsfara föreligger. Tips för små förtrotsare:
1. Undvik att vanmakt uppstår
2. Gå i pakt och var barnets bästa vän
3. Social delaktighet - man måste få känna sig behövd
4. Utelek, rejält och mycket varje dag
5. Minst ett rejält skratt varje dag
Trean och fyran tror jag är uppfyllda, men hur är det med de övriga? Avledning när vanmakten väl uppstått fungerar sällan - för man känner sig bara fullständigt missförstådd. "Och så börjar hon gaffla om något HELT ANNAT :shock: ! Varför i hela friden då????", om du är med? Dela eländet istället - om du nu inte lyckats hindra att den där frustrationen och vanmakten överhuvudtaget uppstod. "Ja, herregud en sådan besvärlig spade! Vad ska man ta sig till med sådana? Inte duger den till att gräva med i alla fall. Vad ska vi nu hitta på?" Och så fundera och komma på annat. DÅ funkar avledningen. När man fått dela eländet en smula och gemensamt har brutit ihop och kan gå vidare.
Nu menade jag ju inte att han med vilje skulle tjabba med oss och därför inte pratar :) Självklart vet jag ju att alla är olika vad det gäller talet eller annan utveckling, men jag blir lite smått frustrerad när det enda man hör hela dagarna är öh öh öh öh och man vet att han kan göra sig bättre förstådd :) Det kommer väl det med i sinom tid.

Visst är det så att paktandet saknas i mycket stor utstrsäckning och jag ska genast bättra mig. Märker tydligt att vanmakten krypit sig på :cry:
Skratt varje dag har vi dock och han har lika lätt till gapskratt som till illtjut så någon egentlig tjuris tror jag inte kan är. Han är en riktig liten spjuver och alla som ser honom kallar honom linslus eller frågar om han inte är "lite full i fan" :) Och visst det stämmer... det är bara bus hela tiden 8) :lol:

Jag testade idag när vi var och gungade och flickan tjatade och höjde rösten hela tiden till mig om att jag skulle sätta fart på gungan med att jag bara vände henne ryggenoch vägrade lyssna till hennes allt mer gälla röst. Vad hände???? Jo hon tystnade faktiskt helt och började greja i sandlådan istället. Jag lät det gå ett par sekunder och satte mig sedan jämte utan ett ord och började gräva lite själv :) Lyckokast :?: :!: Idon´t know, men härligt kändes det.

Det kommer väl att ta sitt lilla tag och bakslag kommer väl de med, men jag ska försöka att gå åt rätt håll nu iaf.

Tar tacksamt emot fler tips ang sysselsättning för koncentration och balans.
Kram Rebecca
Coola-killen -08
beccisen

Inlägg av beccisen »

Lua:

Aha då förstår jag... :) Nja det har vi väl inte direkt som hon kan ta isär, men det kanske finns något annat att skruva isär och sätta ihop igen. Ska kolla i förrådet imorgon :) Tack för tipset

kram Rebecca
Coola-killen -08
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

beccisen skrev:Tar tacksamt emot fler tips ang sysselsättning för koncentration och balans.
Kram Rebecca
Jag har inte läst hela tråden men att klättra klätterställning eller gå balansgång när man är ute.Hoppa på ett ben.Hoppa hage,cykla mm.

Inne:Finmotoriken-trä halsband,klippa,skruva skruvar,sy.

ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
marie-d

Förskola?

Inlägg av marie-d »

Hej!

Detta är inte en lösning på problemet utan mer en fundering. Stora tjejen som är 3,5år, går hon på förskola? Om inte kanske det är så att det börjar bli dags att få vara iväg en stund själv utöver alla andra underbara tips.
Min son nu 3,5år har ganska nyligen fått ett stort behov av kompisar att leka med. Han vill leka tillsammans och kan bli otålig om det inte blir något sådant på flera dagar. Det började för ett par månader sedan. Han började på förskola vid 3 men då tyckte jag egentligen hans behov var minimalt men nu är det inte det längre.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Nillan

Inlägg av Nillan »

Hej!

Såg att du fått flera jättebra svar redan och att ni jobbar hårt med det. :thumbsup: Det blir bättre när man tar tag i det. Många små förändringar har ofta stor effekt. Då kommer glädjen.

Tänkte på Luas tips om att säga och i handling visa vad som är OK istället för vad som inte är OK. Så gör vi ofta och det funkar fortfarande superbra tycker jag. Kanske kan du försöka styra om din man på det istället för nejen. Det är ibland lättare än att vara tyst O:) .
Lua skrev: Tänk också på att inte använda ordet inte :wink: Ett enkelt experiment. Läs följande mening:

Hoppa inte i soffan.

Vad såg du framför dig? Någon som hoppade i soffan, kanske? :wink:

Läs så denna:

Vi sitter i soffan.

Vad såg du nu?

Försök att alltid säga det du vill att barnet ska göra. Och som Ewa skriver, visa också i handling.
Jag skulle ha sagt (och säger ofta :lol: ):
På golvet får man hoppa! (Roligare än att sitta still :lol: )(Peka eller lyft ner om det behövs)
Papper och tidningar får man klippa. (Ta fram papper och sax)
I skrikrummet får man skrika etc. (Följ till rummet)

Go team!! :heart:
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej igen!

Här får du rasande mycket tips, minsann :D.

Ytterligare om kosten, om man inte orkar ta till sig allt (på en gång) gör man i vart fall gott i att undvika glutamat (finns i buljonger, skinka, halvfabrikat osv - det brukar benämnas antingen E621 el. mononatriumglutamat) och azofärger (flera E-benämningar, jag kan återkomma med numren om du vill) som kan finnas i sylt, saft och framför allt godis, men kan även förekomma i mer "vettig" kost. Förutom att vara allergiframkallande så har dessa kemiska tillsatser visat sig ge hyperaktivitet hos barn och har därför förbjudits i Nya Zeeland och Australien och i det närmaste helt plockats bort ur produkter i ex. Storbritannien. Azofärger VAR förbjudna även här innan vi gick med i EU, men är sedan inträdet åter i användning även här alltså. EyeQ finns mycket gott att läsa om, jag ska leta reda på trådar till dig, ev senare om jag inte hinner nu.
Ja hon både ålade och kröp som liten och snabbt gick det också. Hon gick riktigt själv från hon var 10 mån och kröp från hon var ca 7 mån så det var gott och väl 2,5 till 3 mån av krypning. Hon reste sig upp vid soffan från ca 6-6,5 mån ålder. Nu när vädret tillåter så tänkte jag öva balans med henne vid våra slipers och på stockar i skogen Hon har även börjat cykla (med stödhjul) och det är ju också en bra balansövning tycker jag.
Jag var också tidig att gå, redan vid 9 mån. Och jag tyckte det var oerhört intressant att läsa om vikten av mycket ålning och krypning innan barnet börjar gå. Så i o m att din tös gick så tidigt och nu behöver viss träning i balans så tror jag du kommer få många tips och insikter om du läser på IAHP och även uppmuntrar och stimulerar till krypning och klättring. Jag hittar ingen riktigt bra tråd att länka till nu, men jag ska hojta på TorsMamma, hon har god koll på den biten :wink:.

Disa hade jag aktiv krypträning med, men inte med storsonen. Men han började krypa av bara farten när lillasyster kröp. Det går att göra krypbanor både inne och ute - och det kan de ha kul med båda. Hinderbana är också jättekul. Lådor och brädor blir till träning för balansgång, repstege i ett träd blir till klättringsträning, kryptunnel (finns billiga att köpa i leksaksaffärer - eller på IKEA) på marken emellan. Eller rockringar som du hänger i rep i träd på lämplig höjd som man får klättra/krypa igenom. Stubbar som man hoppar över, eller springer runt - framlänges eller baklänges. Ja, det är bara fantasin som sätter stopp.

Vad gäller sonens språk - det tillhör utvecklingen tror jag. Att man yppar något ord ett par gånger. Sen lagrar man det i en liten bank, medan man går vidare mot annat. När sen banken är lagom fylld - och man har kommit dithän i utvecklingen att man fått kläm på det - och nyttan med det - så KOMMER DET. Och då exploderar det och man kan en massa ord på en gång. Men forcera det går inte. Och inte heller att tro att han med vilje inte yppar sånt han skulle kunna, om du är med. Barn VILL utveckling. Så när han väl kan, så lär du också få höra det. Anton pratade massvis vid 19-20 mån. Disa är dryga 2 och det är inte många ord som kommer över hennes läppar. Men snackar gör hon dagarna i ända: Uh uh uh uh uh uh uh. Långa haranger om ditten och datten, mest hela tiden. Och så någon enstaka gång kommer ett litet "Amm" (arm) eller "Tatta" (Anton). Men VISA kan hon. Det är hon expert på. Det är inte mycket hon inte kan få framfört. Och hon kan ha långa konversationer vid middagsbordet om diverse händelser genom att visa och peka och göra ljud, så att vi förstår precis vad hon vill ha sagt och storebror sufflerar för glatta livet: "Baghera, ja! Mowgli, ja! Ja, just det - Hugo som tog din mössa, ja." Jag ser ju att hon gör framsteg - även om det går långsamt, så jag oroar mig inte över det. Utan det kommer när hon är mogen, helt enkelt.
Det kommer väl att ta sitt lilla tag och bakslag kommer väl de med, men jag ska försöka att gå åt rätt håll nu iaf.
Härligt! Och precis som Nillan skrev, så mår ni nog alla gott av om även pappa läser här och får goda tips. Ju mer samspelta ni är - desto mer underlättar ni för er tös som inte behöver förvirras av olika budskap.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
beccisen

Inlägg av beccisen »

Tack för alla bra svar :)

Ulrikaj:
Ja just cykla har vi börjat göra mer nu och pyssla tycker hon är jättekul. Vi håller på att bygga ut och renovera (snart färdiga :) ) så det har blivit både skruvande, spikande, spacklande och målande :) Himla uppskattat!

marie-d:
Nej hon går inte på någon förskola mer än att vi är på öppet hus/öppna förskolan på fredagarna i två timmar. Då är även jag med och lillebror med då. Hon leker inte med några andra barn, men tycker det är jätteroligt att vara där ändå. Hon längtar verkligen dit. Vi har andra barn runt omkring oss och har även börjat träffa ett par från öppet hus på "fritiden".
Jag har inga intentioner att sätta henne på dagis än av rent ekonomiska skäl och att det inte känns rätt när jag är hemma med lillebror. Kanske blir det aktuellt efter sommaren då det är gratis i 15tim/veckan. Är bara så tråkigt att det är 3 tim/dag fem dagar i veckan. Blir så upphackat tycker jag.

Nillan:

Jo det är precis det jag har försökt med och gör fortfarande :) Han säger... -Nej så får man inte göra... och jag säger -Tala om vad man får göra istället. Men inte lätt att lära gamla hundar att sitta :? Skam den som ger sig :)
Coola-killen -08
Nillan

Inlägg av Nillan »

beccisen skrev: Nillan:

Jo det är precis det jag har försökt med och gör fortfarande :) Han säger... -Nej så får man inte göra... och jag säger -Tala om vad man får göra istället. Men inte lätt att lära gamla hundar att sitta :? Skam den som ger sig :)
:lol: :lol: Känner igen det, men det är som med barnen till slut går det in.... :wink:
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"