Eftersom sökfunktionen inte längre fungerar och jag nu grunnat på detta en längre tid, så startar jag en egen tråd om saken. Min huvudfråga är: Hur märker man att barnet är redo för att bli torrt - för att leva utan blöja?
Min Antonia är nu 20 månader. Vi introducerade pottan då hon var 8 mån., eftersom hennes behov då alltid uträttades direkt efter maten - något som jag tyckte att man kunde "utnyttja"
Det gick jättebra, men efter nån månad ville hon inte sitta där längre och eftersom jag aldrig skulle tvinga henne till något sådant så ställde vi bort pottan en tid.
Nu har hon ju blivit mycket äldre och förstår hur det hela funkar. vad man borde göra var, osv. Hon är alltid torr när jag tar upp henne på morgnarna, och kissar först i samband med morgonvällingen. På dagarna säger hon alltid "kissa" just då hon gör det och när hon ska bajsa går hon för sig själv en stund. Sen kommer hon tillbaka och vill ofta ha av sig blöjan då.
Hon är m.a.o medveten om vad hon gör och känner vad som ska ske - men när jag föreslår pottan/toalettstolen (med lilla ringen på åt henne) så får man alltid ett rungande "nää-ä" till svar
Vad ska jag göra
Hur GÖR folk i allmänhet? Jag lär själv ha varit torr vid 1½ år och även om många idag använder blöja ännu kring 3 års åldern så tillhör jag dem som gärna skulle ta bort den så fort som hon bara är mogen för det.
Hur skulle ni göra
[-o<