Mognadstecken för blöjan bort???

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Antonias mamma

Mognadstecken för blöjan bort???

Inlägg av Antonias mamma »

Hej alla kloka :D

Eftersom sökfunktionen inte längre fungerar och jag nu grunnat på detta en längre tid, så startar jag en egen tråd om saken. Min huvudfråga är: Hur märker man att barnet är redo för att bli torrt - för att leva utan blöja?

Min Antonia är nu 20 månader. Vi introducerade pottan då hon var 8 mån., eftersom hennes behov då alltid uträttades direkt efter maten - något som jag tyckte att man kunde "utnyttja" :lol: .
Det gick jättebra, men efter nån månad ville hon inte sitta där längre och eftersom jag aldrig skulle tvinga henne till något sådant så ställde vi bort pottan en tid.
Nu har hon ju blivit mycket äldre och förstår hur det hela funkar. vad man borde göra var, osv. Hon är alltid torr när jag tar upp henne på morgnarna, och kissar först i samband med morgonvällingen. På dagarna säger hon alltid "kissa" just då hon gör det och när hon ska bajsa går hon för sig själv en stund. Sen kommer hon tillbaka och vill ofta ha av sig blöjan då.

Hon är m.a.o medveten om vad hon gör och känner vad som ska ske - men när jag föreslår pottan/toalettstolen (med lilla ringen på åt henne) så får man alltid ett rungande "nää-ä" till svar :roll: . Lägger man dit henne ändå ska hon upp lika snabbt igen.

Vad ska jag göra :?: Låta henne gå med blöjan? Eller bara ta bort den, sätta på henne trosor och se vad som sker. Om hon t.ex på en vecka har förstått att det inte är så skönt med kiss i byxorna?
Hur GÖR folk i allmänhet? Jag lär själv ha varit torr vid 1½ år och även om många idag använder blöja ännu kring 3 års åldern så tillhör jag dem som gärna skulle ta bort den så fort som hon bara är mogen för det.

Hur skulle ni göra :?: Råd och erfarenheter mottages med tacksamhet!

[-o< :heart:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Vi märkte i vintras när Tintin var ca 1.5 år att hon ville vara naken.
Tog av sig byxor och blöja och sprang omkring här hemma utan kläder och blöja.
Vi tvingade inte på henne blöja då och det hände olyckor överallt kan man säga. Vi torkade och torkade. Men tvingade varken på henne blöja eller till pottan. Pottan fanns om hon ville prova och så även toaletten.
I somras så övergick det hela till att bli en regelrätt "potträning" eftersom hon själv visade intresse för detta.
Hon började med pottan men övergick snabbt till vanliga toaletten och så trädgården eftersom den var "lättillgänglig" på sommaren.

Mycket tvättande har det blivit och dottern vet själv vart hon ska gå med kissiga kläder. Sakta men säkert går hon mot att vara helt torr på dagarna nu. Inget tvång över det hela.
Ibland säger hon att hon vill ha blöja, men då brukar jag fråga om hon ska sova (hon har blöja på natten) och då skrattar hon bara :lol:

Vi har dock "bilblöja" på långturer efter att ha fått tvätta bilbarnstolen 3 ggr då hon inte sagt till... och det fungerar bra.

Det jag märkt är att det varit lite "trassel" inför varje "tröskel" eller vad man ska säga. Innan första kisset på pottan (från att ha kissat på golvet), innan första bajset på pottan osv. Men när hon väl kom över de trösklarna har det gått av bara farten.
En gång i somras när jag dammsög på nedervåningen öppnade jag dörren för att dammsuga golvet på lilla toaletten och där sitter Tintin på toaletten! Det var bara att be om ursäkt för att jag störde, putta till dörren igen och fortsätta dammsuga utanför :lol:

känner ni att hon är redo att "pottränas" så ta av blöjan, tala om var potta och toalett finns och så är det bra med det.
Olyckor händer, men de är just olyckor. Man tar hand om det och tänk så trist att kisset kom fel :D
"kisset glömde bort" säger Tintin ibland om det händer en olycka.

Ni kan ju börja med att hon bara har blöja när hon ska sova - på natten och vilan på dagen - och så är hon naken eller med trosa resten av tiden.
Så blev det automatiskt för oss när vi började. Men det gick liksom naturligt eftersom Tintin visade intresse då hon gärna klädde av sig naken här hemma :D

Jag håller förresten med om att ni kan utnyttja att hon uträttar behoven direkt efter maten. Ungefär som att man tvättar händerna efter maten så går man på toa/potta.
cece

Inlägg av cece »

Hej hej!

Vi gjorde så här (sonen var knappt 2,5 år):

:arrow: Vi körde ganska mycket med att man satt på pottan och läste bok. Kom det något så gjorde det annars inte...

:arrow: Medvetandegörande dvs om man kissar i duschen så säger man att "nu kissar du".

:arrow: Av med brallorna och gå i kalsonger/trosor (Å vad snygga är det racerbilar på... :roll: ). Frågade "är du kissnödig" ganska ofta.

:arrow: Uppmuntran! Vad bra att du kissar på toan som mamma o pappa. Vilken STOR pojke. Vad skönt att slippa blöjan :) Kom det inte på toan får man hjälpa till att torka upp. Sommartider är väl att föredra :)

Jag tyckte att efter typ 2 veckor så satt det ganska bra. Även om man var nervös när man typ åkte o handlade (extrakläder med). Nu säger han alltid till, men jag brukar ändå styra att vi kissar innan vi går ut osv. Vill det inte komma kiss kan man alltid vissla på det så kommer det :wink:

Pottan körde vi mest med i början, han ville sitta på toan. Smarta maken vände honom då så han sitter "bakochfram" så han inte ramlar i :) Vet inte hur det går för tjejer dock...?

/cece
Yosa

Re: Mognadstecken för blöjan bort???

Inlägg av Yosa »

Antonias mamma skrev:Hon är m.a.o medveten om vad hon gör och känner vad som ska ske - men när jag föreslår pottan/toalettstolen (med lilla ringen på åt henne) så får man alltid ett rungande "nää-ä" till svar :roll: . Lägger man dit henne ändå ska hon upp lika snabbt igen.

Vad ska jag göra :?: Låta henne gå med blöjan? Eller bara ta bort den, sätta på henne trosor och se vad som sker.
När jag märkte att Elin var medvetensåsom du skriver så tog vi helt enkelt av blöjan. För om hon hade blöja då hade hon inte alls tid och lust att gå och kissa. Nu när hon är utan blöja så kissar hon på toaletten. tror hon blev lite "lat" och bekväm när blöjan var på och då fanns inte motivationen att gå till toaletten.

Idag har hon inte blöja då vi är hemma. Men har blöja på dagis, på stan och då vi leker ute. Någon gång per dag kommer "det droppar" och då har det kommit pyttelite i trosan men så lite så att byxorna har klarat sig. Då skyndar vi oss på toa och då kommer resten där. Nästa steg är blöjfri ute och på dagis framöver.
Mamma till Elin 050309 :heart:
och Albin 080125 född på BF+4 :heart:
Yosa

Inlägg av Yosa »

Ska också tillägga att hon bajsat på toa och potta någon enstaka gång och blev rädd då detta hände. Så om vi nu är hemma och hon är utan blöja så ber hon alltid om blöja när hon ska bajsa. Vi gör ingen stor affär av det utan ger henne blöja som hon får bajsa i.
Mamma till Elin 050309 :heart:
och Albin 080125 född på BF+4 :heart:
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Ojojoj :!: :oops:

Jag hade glömt bort min egen tråd och helt missat alla svar eftersom det var under tiden då funktionen "Ny inlägg..." inte fungerade :!: :shock:
Tack alla ni som svarat - finns det fler :?:

Har inte gjort nåt annat än inhandlat en massa trosor än. Tvekar lite eftersom hon nu börjat på dagis två förmiddagar i veckan och vill inte "störa" med fler förändringar samtidigt...

Kram
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Hejsan,

Massor av trosor har vi här hemma också.
Det går i perioder men sakta men säkert så går det mot helt torr på dagarna.
Numera är vi på 75% torr och missar vissa dagar.

Utifrån vad du tidigare berättat om kiss- och bajsvanor för er dotter skulle jag nog anpassa utifrån det och införa vanor utifrån det.
Vet ni när hon kissar och bajsar så utnyttja det rent krasst på ett naturligt sätt för att bli fri från blöjan.
Det är mina tankar.
Vi började med att Tintin ville gå naken och har "vidareutvecklat" därifrån kan man säga.
Sakta men säkert.

Sophie
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"