Nattvak och hosta

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Rica

Nattvak och hosta

Inlägg av Rica »

Hej! :D Hur göra med liten Olle på snart 9 månader, som vanligtvis sover hela natten utan krusiduller, men som nu(i flera veckor) varje natt vaknar av besvärlig rethosta. :cry:

Varje natt - ofta runt trerycket- vaknar han och hostar och hostar och hostar ända tills han hostat "upp sej" och det lossnar en massa slem.Det hela tar åtminstone en timme :? . På dagtid är det inte så här, så vi behöver inte läkarhjälp utan tror att det ska gå över av sej självt..........

Problemet är att jag blir tvungen(LÄS VILL) att ta upp honom- alltså, jag kan ju inte låta honom ligga och hosta bara så där utan han får komma upp och dricka vatten, bli lite masserad på ryggen och ibland vandrar vi runt lite i huset han och jag när det är som jobbigast :cry: . Ibland har jag oxå gett honom välling för att det lenar lite i halsen och känns skönt :oops: .

Är det fel- skrämmer jag honom för hosta, säng och annat!??? Ska man inte ta upp ens i såna här lägen utan försöka lindra och lugna honom medans han ligger kvar!? Jag har märkt nu ett par nätter att det här med att dricka välling mitt i natten var lite mysigt- han ger sej inte längre med mindre än att jag vIspar ihop lite även om hostan gett med sej. Hur göra- om jag väntar ut honom och inte faller till föga och vispar välling så gråter han så hjärtskärande och så klart kommer hostan igång igen då.............Vad göra för att göra det bästa för älsklingen!?
lenita

Inlägg av lenita »

Hej Rica!

Känner igen det du beskriver. Vår lille son på drygt 3 mån har inte haft många friska veckor i sitt korta liv...han har besvärats av långvariga förkylningar som satt sig på luftrören med besvärlig hosta som följd. Vi behandlar med medicin vilket hjälper en del, men en del nätter har han ENORMA hostattacker och spyr ibland som följd :cry: ...inte kan jag ju då låta han ligga kvar :? :!: I vissa lägen måste man bara ta upp dem för att lindra hostan :!: Du känner bäst själv då det blir så jobbigt för honom och han behöver få komma upp!

Ang vällingen däremot....fastna inte i träsket att behöva hämta välling varje natt :!: Försök bryta det omedelbums :D För allas skull :D Och för en slemmig hosta så är vatten bättre än välling som i sig är slembildande :!:

Är hostan rikigt besvärande och håller i sig länge, prata med en läkare. Du kan få luftrörsvidgande medicin (bricanyl, airomir etc) utskrivet som gör det lättare för de små attt få upp slemmet och därmed bli friska :D :!: :heart:

Hoppas att hostan ger med sig!
Lenita
Mamma till Elina 040919, kurad vid 22 mån och Valter 061024, standardmodellen från 3 mån,kurad vid 5,5 mån!
http://www.familjeliv.se/hem/lento/presentation.php
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Kan man ge nässpray till så små (9-månaders tänker jag på då)?
Det är slemlösande och faktiskt riktigt bra mot slemhosta. Svärmor, som är sjuksköterska tispade oss.
Det funkar!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Rica

Inlägg av Rica »

TACK! :D ....för bra tips! Ska ge hostan nån dag till annars så blir vi tvungna att kontakta farbror doktorn :roll: .Eländigt för oss alla(som vaknar) men mest för Olle såklart med denna ständiga natthosta :cry: .Vi får nog sluta gå på "kyrkis" med storebror :cry: :cry: . Det är efter dessa besök som vi blir sjuka hela tiden :roll: .Vilket i sej är trist då vi har så kul där............
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"