Ikväll börjar vi kura

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Stockholmsmor

Ikväll börjar vi kura

Inlägg av Stockholmsmor »

Efter att ha läst allt här på forumen sedan lillstumpan var 6 veckor så känner jag mig mogen att ge henne 12 timmar natt.
Måste bara meddela detta till alla här, för att jag inte nu ska ge vika, utan vara konsekvent och genomföra kuren som förutsatt.

Lilltjejen verkar vara med på noterna, för idag har hon slagit personligt rekord i vällingdrickande. (=180ml) Plus att hon precis somnade
in med bara ramsan på två röda minuter och då endast med ett litet gny. Tack lillstumpan för det! Hon har alltid annars fått en liten buff med sig in i sömnen, så det är verkligen en stor dag idag!

Jag har dock två frågor:
Ställer jag till extra mycket bök för oss, genom att inte genomföra kuren i det rum som ska bli hennes snart? Anledningen till att jag vill kura henne vårt rum är att inga grannar har sina sovrum vare sig under/över/åt sidan, så kan både hon och jag hojta ohämmat när så krävs.. Jag kommer hålla till i soffan, och mannen i annat rum.

Jaha, jag har redan glömt andra frågan. Jag kanske är lite trött trots allt?? Det ska bli skönt att få tillbaks ögonvitorna. :shock:
FLICKA 28 JULI?2004
SHN 050126
Julius

Inlägg av Julius »

Vi valde att kura vår son i vårt sovrum. Jag, mamman blev förpassad till annat rum och det beroende på en depression pga stress & ingen bra nattsömn på 6 månaders tid. Pappan fixade hela kurandet själv. Nu har det gått 8 dagar sedan kuren påbörjades & de sista två nätterna har han sovit som en gris från 20-07, med någon enstaka ramsning för att komma till ro igen efter orolig sömn med lite gnöl. Vi vill inte flytta honom till eget rum i andra ändan av huset samt på andra våningen förrän vi känner oss mer säkra och mer tillfreds med hans nattsömn. Flytten planeras ske inom 2 veckor från nu så vi vill bara gardera oss ett tag tillframöver. Känns väldigt bra för oss & även för vår lille son. Hoppas vårt val & svar även kan hjälpa er!
Lycka till!
Son f?dd 040806 SHN-kuren startad 17/1-05 & funkar kanon fortfarande!
D?ttrar f?dda 940818 & 970611 & 060220 (Ej kurade)

:heart:Bilder p? de sm? liven:heart:
JH

Inlägg av JH »

:D Vill bara säga hej och välkommen! :D

Det kommer att gå JÄTTEbra för er, håll bara fast vid den attityd du verkar ha nu, även när/om du står där mitt i natten med ett protesterande barn! :wink:

Återkom med rapport! :thumbsup:
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
petrametra

Inlägg av petrametra »

Soffan är inte så tokig trots allt! :D Trevligt att slå på tv´n när man inte kan somna om på stört! Vi tänker oss att det viktigaste är själva stämningen som vi skapar vid läggdags, och att den ska funka på andra ställen sedan också. Vi ska åka till Nisses mormor i mitten av februari, där har han en egen vrå och vi tar med attityden, gosedjuret Ludde och våra fasta tider så ska det gå jättebra. Hoppas det blir bra sedan när ni byter rum! :)

Massor med lycka till! Kram Petra
Stockholmsmor

Hej alla och tack för pep o svar! Nu är första natten avklarad.

Jag tvekade en och två gånger innan läggningen kom, och tänkte att det var ju skit att jag skrivit här att jag skulle sätta igång. Så jag var tvungen.:D

19.15 Läggning med tillrättaläggning, kort buff o ramsa ut.
Lite läten till och från, en del skrik. Ramsar utanför. Går in tre ggr och buffar o ramsar ut.
Somnar 19.47 (Är ej 100% säker på att hon inte hann somna under bufffen, men jag höll den kort...)

20.15 vaknar o gnyr, ramsar utanför, (för tidigt??) högre frågor. Buff+ ramsar ut, buff + ramsar ut igen + bekräftelse. Somnar 20.25

21.29 skrek till i sömnen, drömde väl nåt lillstumpan.

23. 14
Vaknar. ramsa utanför, väntar lite, lite reaktion, går in och buffar och ramsar ut+ bekräftelse.
Reaktion, ramsax2. Tyst, ny bekräftelse Sover 23.20. Mor o far ganska chockade...

23.30 vaknar av skramlande ljud i köket. Ramsax1, väntar lite, mer reaktion, buffar o ramsar ut, Reaktion, buffar o ramsar ut. Ramsar x 4, bekräftelseramsa, lite pip och tyst 23.38. Fantastiskt!!

1.52 buff+ramsa, somnar direkt

4.34 buff+ramsar ut, hon tystnar och jag vet inte om hon somnat eller inte, så jag vet inte vad jag ska göra, så jag gör ingenting.
4.55 hotar lite, hon ligger på tvären i sängen o på rygg. Lägger tillrätta och buffar o ramsar ut. Bök med ramsa och buff om vartannat fram till 5.24 tyst till 5.34. Återigen en massa bök o skrik, buff o ramsa, det känns inte riktigt som jag vet vad jag ska göra, lite grötigt. 5.55 blir jag nästan sur och går in och buffar en rejält kort omgång och ramsar ut. Hon blir tyst och somnar... :shock:
6.55 vaknar och det är morgon.

Nu sover hon sin fm-sömn. Hon var lite trött men lika glad som vanligt. Trodde aldrig att det skulle gå så bra. Trodde att hon skulle skrika hela natten. Vet inte varför jag trodde det, men inte ens det lilla hojtandet som var under natten var speciellt jobbigt. Hoppas nu att det går lika bra eller bättre inatt. HOn var så DUKTIG!!

// Stolt stockholmsmor
FLICKA 28 JULI?2004
SHN 050126
Stockholmsmor

Stockholmsmor skrev: 4.55 hotar lite, hon ligger på tvären i sängen o på rygg. Lägger tillrätta och
Hon hojtade, hade varit otäckt om hon hade hotat.....
FLICKA 28 JULI?2004
SHN 050126
Gäst

Inlägg av Gäst »

:shock: :lol:

:thumbsup: Toppenbra tänkt och handlat!
JH

Inlägg av JH »

:D Åh, vad duktiga ni är! :thumbsup:

Tänk på att redan i natt försöka minska buffningen lite och försöka låta ramsan göra jobbet mer. Låt henne reagera LITE länger innan du gör nåt (men inte för länge såklart!).

Spännande...... :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Stockholmsmor

Ja det är väl inatt som det hela gäller :roll: Lite läskigt att släppa buffen :shock:
FLICKA 28 JULI?2004
SHN 050126
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"