Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Ojdå, stackars lille Isak :heart: Hoppas han blir bättre snart och vilken TUR att det inte var värre.

Jag kan vara lite dålig på att vara tacksam :oops: ändå har vi en tös som verkligen fick en tuff start i livet ( 10 veckor för tidig och vägde bara 1200 g) Hon har utvecklats precis som hon ska trots detta och är precis som vilken två-åring som helst. Ibland får jag en liten tår i ögat när jag tänker på hur bra allt har gått och ännu värre vad som kunde ha hänt om hon inte kom ut i tid....

Då är lite schematrassel eller amningsbesvär bara småsaker...

Sjukhussängarna är INTE roliga, håller med om barnhemskänslan. Vega var inlagd en sväng förra sommaren pga besvärliga exem som inte försvann. Lilla pyttetjejen fick ligga i världens största spjälsäng i metall med JÄTTEHÖGA spjälor...Hon syntes kanppt därnere....

Idag är jag ändå väldigt tacksam över SM- Malte har fått styra fritt eftersom han trasslade så med maten- hade ingen lust/attityd att vagna vid uppvak tex. Jag har försökt hålla honom vaken minst 1.5 och sedan har han sovit "fritt" men huvva vilken dag.....jag hade aldrig orkat med att ha det så här jämt. Att inte veta när och hur det ska sovas och ätas. I helgen ska jag ta nya tag med brösten, och hoppas på det bästa.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Lua:usch och fy vad jobbigt ni haft det!!! :( Hoppas lille Isak mår bättre snart.Jag tänker på er. :heart: Får gåshud på armarna när jag tänker på sjukhus.Men tur att dom finns iallafall.Jacob hadde blodförgiftning för två år sedan och det var ingen rolig historia så jag vet vad du menar med att man ska ta tillvara på det man har.Tyvärr så glömmer man ganska fort det där och man måste påminna sig att stanna upp och inse hur bra vi har det.Den här tiden kommer aldrig igen. :( Bamse kram till er.Skönt att ni kommit hem igen iallafall.
Linda:hoppas natten blir bra fastän det strulat.Du får rapportera vidare.Jag håller tummarna :thumbsup:
Kram till er alla från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Naturligtvis önskas det även här att Isak Äventyraren mår bättre nu, och att mammas hjärtljud har gått ner till ordinarie... :heart:

VI har haft en Hatti-fnatt-natt :roll: med spännande action i sömnen = Sofia sover, mamma Päivi ligger vaken... :D :roll: ... och så sov hon till 03.50 :shock: :D helt plötsligen... =D>

Linda...? Hur går det..?
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Fyllde på Malte vid 22.00 efter en minst sagt strulig dag, ingen flaska igår. Han sov sedan till 03.15 :shock: :D så lite måste han ha fått i sig i alla fall. :wink: Imorse var han lagomt intresserad av att äta, efter en timme ville han ha båda brösten- men ack så islken han blev efter en stund, drog och slet som bara den. Fyllde på med lite ersättning i kopp och pumpade sedan ur båda brösten ( som var ekande tomma :shock: ) Jag kommer nog göra så idag, dvs amma först, fylla på med kopp och sedan pumpa...så få vi se vad det ger...

Härlig natt Päivi :lol:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Skönt Linda att natten gick bra trots jobbig dag. :wink:
Igår förlängde vi natten ytterligare och gjorde natt 19.Hon sov till 04 fick mat(160ml slukade hon i ett nafs) och somnade om till vi väckte 06. \:D/ Jag var inställd på två nattmatningar men det gick hur bra som helst.Får se hur det går inatt.Hon har varit så himla trött på slutet på kvällarna så vi hadde i prinsip att välja mellan att förlänga eftermiddagssömnen eller att lägga tidigare och då är ju det senare bättre.Skulle vi förlänga eftermiddagen skulle det kännas som att gå tillbaka ett steg.Så nu kör vi på 11timmars natt i fortsättningen.
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Godmorgon

Ska snart väcka Malte efter en lång skön fm-sömn- bara ett skak i vagnen efter 45 min... :D snart har han sovit två timmar :D :D Velar som bara den om fasta tider eller inte. På ett sätt är det jätteskönt att ha schema, å andra sidan blir det lätt ett stressmoment i sig kan jag tycka. :shock: Ganska skönt att köra sm med två längre sovpass och ett kortare på em...

ulrikaj:vi har också 11 timmars natt ganska ofta. Igår lade jag Malte 19.00, fyllde på vid 22 ( fortfarande lite matstrul) och sedan åt han 02.40 och sov sedan till 06. Massor av härlig vuxentid/mys på kvällen. :heart: Melodifestival och allt...

Hur gå det för er andra :?:

Linda
Lua

Inlägg av Lua »

Nu är det lite tjorvigt för oss :!: Han var ju vaken jättemycket natten mot fredag eftersom de stack och grejade med honom hela tiden. I går hade han feber och sov i princip hela dagen och hade dålig aptit. Idag har vi varit ute i det UNDERBARA vårvintervädret och då har han sovit och ätit lite hipp som happ - inte bra! När vi kom in var han jätteledsen :cry: och jag hade ingen koll på vad han behövde. Så ovant!

Är han hungrig :?: Nähä, inte det. Vill han sova :?: Provar vagna. Han skriker som en galning! Attityden är som bortblåst eftersom jag inte VET! Provar mat igen och nu går det ner 160 ml! =P~ Sen somnar han ovagnad... Älskade :heart: standardmodell, i morgon är det tillbaka på banan!

Kram till alla! :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej allihopa!
Hoppas allt är bra med er och knoddarna.
När jag var och köpte ersättning igår kastade jag ett getöga på vällingarna och då står det från 6månader.Men visst börjar man med vällningen från 4månader?Jag har för mej att jag gjorde det med Jacob om jag inte minns helt fel.Med smakisar kan man väll börja från 3månader?Eller är jag helt ute och cyklar nu?Annars kan jag börja med smakisar om två veckor då, eller.Liw är 10 veckor idag.

Linda:Hur går det med allt?Har ni funderat ut när ni ska förlänga natten ytterligare för Malte?Just nu känns det som att vi skulle kunna förlänga natten för Liw, men jag är rädd att hon vill äta två gånger då så vi avvaktar lite tänkte jag.Jag är inte uppladdad för en vagningskur heller i nuläget.Hon är så jättetrött redan klockan 6.Jag tycker inte att det hjälper med 20minuters lurarna heller.Hon vill bara sova vidare då och är jättesvår att få i maten.Vi har nu slopat dom så hon är vaken 16.45-19 nu.

Lua:Hoppas det varit en bättre dag idag för lile Isak och att han snart blir frisk igen.

Hur går det för er andra?
Kram ulrika
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

God eftermiddag.

Lua: Ja visst är det jobbigt när man inte har koll. I luuuv SM, även om den inte sitter klockrent alla gånger. Vi har ju inga spikade tider, men Malte följer i stort sett samma mönster varje dag-urskönt :D En fråga till dig, ja och till er andra också såklart. :?: Har ni varit ute under bebbens vakentid :?: Vi är mest ute när Malte sover. Antingen är vi i trädgården, då sover han på altanen, eller så går vi en runda med pulkan, då drar jag honom i vagnen. Det är bara det att jag gärna hade gått ut före lunch, men det passar lite illa med sovtiden. Känns som att han är lite liten för att sitta i babybjörnen längre stund utomhus :roll: eller är det jag som är hönsmamma nu :?:

ulrikaj: Malte skulle nog också kunna förlänga natten en timme till. Han är så himla kvällstrött- håller med om att en 20-minutare varken gör från eller till. Ibland får han nya krafter att äta efter powernapen, men han kroknar snabbt igen. Igår lade vi honom 19.00 igen och han sover till 06.00 med påfyllning 22.00. Inatt sov han till 03.45 på det. Han strular supermycket vid bröstet, och det är trugning som bara den även på första omgången :cry: Han sover dock bra både dagen och natten + att blöjorna är tunga, så han kanske få i sig mycket på väldigt kort tid... :roll:

Är det inte lite tidigt med smakisar vid tre månader :?: Fyra månader har jag för mig att det är :roll: Välling var 4 månader tidigare, men med de nya amningsrek så har det ändrats till 6 månader. Tror att det är helt ok att börja vid 4 månader. Jag tänkte nog satsa på gröt i första hand. Känns som att det mättar bra och sedan fasa ut amning/flaska med välling morgon/kväll runt 6 månader.

Linda
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Linda:Jag har suttit och skummat lite i min ihoptejpade :) gamla Barnabok och där står det från 3månader.Man kan börja med banan följt av tomat eller äppelpure.Jag tycker oxå det är lite tidigt men jag hadde någonstans i bakhuvudet att det stod från 3månader.
Ulrika
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Jaha där ser man. Man får väl gå på barnet lite. Vega var tidigt intresserad av "riktig mat" Nu är ju inte hon en storätare direkt, men när vi väl hade börjat med gröt, smakisar mm så tvärvägrade hon att amma. Det blev att ganska abrupt slut för tuttandet för vår del. När hon var 6 mån ( korrigerad ålder) åt hon bara gröt/välling/smakisar :shock: Jag kämpade på ett tag men fick ge upp.

Linda
Lua

Inlägg av Lua »

Isak är bättre och natten och förmiddagen har förlöpt enligt planerna. Jag tycker för övrigt att vårat schema är skitbra!

Vi har varit ute under vakentiden men det är svårt att hålla honom vaken. Det är något med luften för han kan typ somna i famnen fastän det är en timma kvar till sovdags. Och att promenera med vagnen är inte att tänka på. Igår var vi flera familjer som var ute nästan hela dagen och då gick det bättre eftersom det fanns många som ville hålla i honom och prata lite.

Angående ersättning/gröt/välling/smakisar! Den tjockare ersättningen gör sitt inträde vid 4 månader. Med Allis började jag blanda i av den redan vid dryga 3 månader och jag tänker göra likadant med Isak. Redan då har jag också gett smakisar och sedan vid 4 månader har vi introducerat gröt. Mixade havregryn med en bit mosad banan - MUMS! =P~

Kram Lua. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ska kanske göra en egen tråd på späda&små om följande fråga, men vill först höra vad ni har för tips:

Detta med magläge under vakentid. :? Till att börja med tyckte jag att det gick bra. Hon låg på en filt i arbetshöjd, och var fullständigt nöjd i både 15 och 20 minuter. Men nu, sedan ett par veckortillbaka, har vi trassel med detta: hon har lärt sig att lyfta på huvudet mycket högt, och ger sig ingen vila med det när hon ligger på mage. :? Det är inget alternativ att låta lilla huvudet vila mot filten/golvet/bordet ens ett tag. :roll:

Så nu börjar hon gråta och kinka på mage baa sekunder efter att jag ahr lagt henne på mage. Och jag blir så klart väldigt stressad. Försöker att ha is i magen, och distrahera henne med annat. Ligger också ofta själv bredvid och läser tidning eller likande. Men just nu är magläge på vakentid snuttifierat till väldigt korta pass (någon minut åt gången), eftersom jag tycker det är så svårt med gråtande bebis. :( Har försökt att följa Lindas råd om att börja (igen) med bara några minuter, och sedan successivt utöka tiden. Men det går ju inte att utöka! Hon börjar fortfarande gråta efter knappt en minut oavsett vad jag gör. Hur skall jag göra? Hur gör ni andra? [-o<
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Päivi: Malte är också jättestark i nacken, ligger med huvudet högt hela tiden, han vänder på sig titt som tätt också, liksom tippar över på sida/rygg.
Har inga råd mer än att vara ihärdig, tror att det är det enda sättet.
Malte orkar ungefär 10 minuter på mage, sedan lägger han ned huvudet och skriker. Han har en (o)vana att dunka näsan i golvet också- :shock: INTE roligt alls.

Vad händer om du lägger dig nära bredvid och pratar med henne en stund, blir hon ledsen då också. Har du väntat ut henne någon gång, eller stegras skriket direkt. Kanske bara köra minutkorta pass ofta ofta till hon visar att det är ok med längre¨tid.

Jag brukar växla rätt mycket under vakentiden. Famnen/sitter/mage/babygym. Bäst trivs den här mannen i sittern. Där får jag försöka begränsa mig lite. Han kan lätt sitta en halvtimme utan att knorra det minsta. Sitter och spanar på syrran, mig, roliga saker omkring.....

Svävar ut lite känner jag. Hoppas du får lite kloka svar på späda....

Linda
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Päivi: Malte är också jättestark i nacken, ligger med huvudet högt hela tiden, han vänder på sig titt som tätt också, liksom tippar över på sida/rygg.
Har inga råd mer än att vara ihärdig, tror att det är det enda sättet.
Malte orkar ungefär 10 minuter på mage, sedan lägger han ned huvudet och skriker. Han har en (o)vana att dunka näsan i golvet också- :shock: INTE roligt alls.

Vad händer om du lägger dig nära bredvid och pratar med henne en stund, blir hon ledsen då också. Har du väntat ut henne någon gång, eller stegras skriket direkt. Kanske bara köra minutkorta pass ofta ofta till hon visar att det är ok med längre¨tid.

Jag brukar växla rätt mycket under vakentiden. Famnen/sitter/mage/babygym. Bäst trivs den här mannen i sittern. Där får jag försöka begränsa mig lite. Han kan lätt sitta en halvtimme utan att knorra det minsta. Sitter och spanar på syrran, mig, roliga saker omkring.....

Svävar ut lite känner jag. Hoppas du får lite kloka svar på späda....

Linda
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"