Tre veckor- amningskris eller något annat som stör SM

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
LindaVega

Tre veckor- amningskris eller något annat som stör SM

Inlägg av LindaVega »

Hej alla kloka, nu behöver jag hjälp för att komma på banan igen

Malte, tre veckor idag, hålller som bäst på att skolas in i SM, med varierat resultat. Vissa dagar går bra, andra- som igår och idag går det sämre- eller rättare sagt URDÅLIGT. :evil:

Kan det ha att göra med amningskris nr 2 som infaller då de är ca tre veckor ELLER beror det på att smekmånaden är över och han behöver tydligare besked. Hjälp mig se klart här..för bara några dagar sedan gick allt mycket bättre....

Vad vi helt plötsligt har är en TRÖTTER som inte orkar vara vaken mer än en timme. Jag försöker allt. Klä av, lägga på parkettgolv, nypa i fötterna mm mm. Han stensover. På det följer en orolig sömn. Om sovpasset ska bli något att tala om måste jag vagna. Inte bara en gång utan i omgångar efter ungefär en timmes sömn....som längst har vi kommit upp i 1.5 timme både igår och idag. Förutom på kvällen då jag får väcka för att det inte ska bli tok med natten.

Det känns som att allt hänger ihop. Kort vakenpass borgar inte för lång skön sömn. Orolig sömn gör att man inte är utvilad-nytt kort vakenpass. Tätare mellan målen gör att det inte äts lika mycket...snuttvarning...För några dagars sedan var 1.5 vaken + drygt 2 h sömn mer vanligt än ovanligt om man säger så...Då kändes det som vi hade ett tydligt mönster av att vilja börja ny måltid med 3.5 timmes mellanrum..super tänkte jag.....

Vakenpassen igår och idag består av att ge mat. Omgång 1 går bra + rap, påfyllning + rap ( som tar evigheter att få ut) Sedan börjar missnöjet :x Det skriks och krumbuktas. Erbjuder omgång 2 tidigare än efter en timme. Då krånglas det. Han äter, skirker, äter skriker, äter, skriker och sedan PANG så sover han och är omöjlig att väcka....

Tänkte ge urpumpad mjölk på flaska vid nästa mål för att se om han tar det bättre. Vad tror ni om det?

hjälp, hjälp

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej LindaVega
Ja,det är jobbigt det där när våra älskade bebisar bara sover och sover :sleep: (man är aldrig nöjd :lol: )
I början sov Liw oxå hela tiden och man fick göra sitt yttersta för att hålla henne vaken.Råkade man titta bort två sekunder så somnade hon på stört. :sleep: Till slut så var man aldeles torr i munnen pga allt prat och bus och man var helt färdig när passet var över.
Jag skrev hit och pga sovningen jag oxå och fick svar av TorpSara om jag inte minns fel att ställa vagnen så ljust som möjligt när Liw sov.Vi testade det och ställde vagnen precis intill fönstret på dagarna och jag tror det tog två dagar så var hon mycket piggare.Nu orkar hon vara vaken två och tre timmar.Jag vet inte om ljuset som gjorde det men det kanske är värt ett försök iallfall.
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

tack ulrikaj, men problemet är ju även att sömnen är knasig, :roll: dvs kort vakenpass/kort sömn. Jag vill komma tillbaka till längre vakenpass/längre sömn

Då: 1.5 vaken-2-2.5 sömn
Nu:1 vaken- 1.5 sömn :shock:

Linda
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

oj var lite snabb. Menar du att vakenpassen påverkades av detta också. Hur sov er lilla tjej när hon hade korta vakenpass? Vår vagn står i sovrummet, ska ställa den vid fönstret.

Kan ändå inte låta bli att tro att detta handlar om mat :?: :?: ...Han går upp 300 g/v och jag har så mkt mjölk att jag oftast matar ett bröst/mål (dvs samma bröst x4) Men nu kanske han behöver mer ändå :shock:

Linda
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det svaret har du ju själv LindaVega! :-) Att trasslig sömn ger trötta vakenpass och vice versa! Om du kan ro ut något av det är ni nog på banan igen. Dagsljus kan som sagt göra susen, (roligt att det funkade för er ulrikaj!) även under sovtiden nu när han är ett pytteskräp. Till tröst kan jag säga att jag också hade varannatimmeskör (även några få nätter) när han var exakt tre veckor, jag undrar om det är både ökning och att livsandarna vaknar som ställer till det? De börjar på något sätt att komma på att de lever, och det är jobbigt.
Vagna ordentligt och rogivande nu i början, tids nog så "vaknar han till" och ni kan börja låta honom arbeta mer själv.

Det ger sig om ett par dagar, ska du se. Jag hade som mål att inte mata oftare än varannan timme då, eftersom jag ville ge brösten en chans att fylla på ordentligt också. (DET ni, det skulle friamningsförespråkarna höra... :shock: :D ) Men någon standardmodell funkade inte den veckan. Sen var an tillbaka i sina gamla gängor igen.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Linda :D

*funderar* :-k ...Kan det inte vara en ökningsperiod ni är inne i tror du? Har du tänkt på om brösten känns tommare på eftermiddagen/kvällen? Jag tycker du ska ge det hela en par-tre dagar, och ev fylla på med tillägg på kvällskulan (ja, övriga mål också, om du tycker det behövs) för att ge Malte chansen att ställa in tillgången till efterfrågan :wink:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorpSara

Re: Tre veckor- amningskris eller något annat som stör SM

Inlägg av TorpSara »

LindaVega skrev:Vakenpassen igår och idag består av att ge mat. Omgång 1 går bra + rap, påfyllning + rap ( som tar evigheter att få ut) Sedan börjar missnöjet :x Det skriks och krumbuktas. Erbjuder omgång 2 tidigare än efter en timme. Då krånglas det. Han äter, skirker, äter skriker, äter, skriker och sedan PANG så sover han och är omöjlig att väcka....

Tänkte ge urpumpad mjölk på flaska vid nästa mål för att se om han tar det bättre. Vad tror ni om det?

hjälp, hjälp

Linda
Låter som övertrötthet tycker jag. Som sagt, testa dagsljus, gärna rakt i solen ett par dagar. Då stiger melatoninhalten och de blir piggare. Skippa flaskan, byt bröst istället om du som jag har mycket mat. Det kan vara trögsuget mot slutet och det kan behövas lite lättsuget snacks till efterätt. :-)
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej LindaVega
När Liw var sådär trött orkade hon inte vara vaken mer än en timme max ibland bara enhalvtimme.Hon sov dock länge.Ibland upp mot fyra timmar!!
Hon tog ut det på nätterna och hade sk nattklubb då hon kunde vara vaken
fyra timmar.Mellan två och sex var poppis tyckte hon(inte jag och hennes pappa som inte var speciellt roade)
Det gick bort efter att ha ställt henne så nära fönstret som möjligt.
Håller tummarna att det snart ordnar sig för er.

tack TorpSara för tipset jag fick av dig.Hade inte en tanke på att dagsljus kan ha sån betydelse.Men tänker man efter så är det ju ganska logiskt. :thumbsup:

Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tack alla för svar. :D

Låter lite hoppfullt TorpSara att du känner igen dig. :wink: Då vet jag att det inte behöver vara så här forever, uatn att det går att rätta till. Jag ska härda ut i några dagar, ev fylla på med lite extra om det blir allt för besvärligt. Har ju en nästan tvååring hemma också. Nog för att hon är duktig på att sysselsätta sig själv, men även hon har en gräns.

Ska verkligen tänka på det där med ljuset. Han sover ett pass/dag ute

Dock...
helt plötsligt bestämde sig Malte för att vara vaken nästan 2 timmar :? ( 14.45-15.30) Som vanligt var det äta, äta, äta som gällde. Massor av trassel i slutet av matningen :x Lade en nästan sovande kille 15.30- vaknar och skriker 16.00 SUCK. ](*,) Jag tar upp för ytterligare påfyllning (om det är mat det handlar om) Lägger ned honom nästan sovande. Drar några drag med vagnen och han somnar. :sleep: Nu SKA han sova två timmar om jag så ska vagna hela tiden.... :evil:

:?: Ni som har kommit lite längre samt Mia du som har så lång erfarenhet. Hur lång tid tar det innan SM sitter :?: Jag kanske är för otålig, men allt ser ju så självklart och lätt ut i kompendiet.

Linda
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

vaken 13.45-15.30 ska det ju vara, men det förstår ni säkert :wink:
Klockan är nu 16.50 och han sover fortfarande 8) Ingen vagning än

Linda
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen Linda :D
Vad skönt att ni fick till ett rejält vakenpass där :!: Och goda sömnen på :!:
Ja du, hur lång tid innan SM sitter... Frida är två månader nu, och vi har 11 timmars natt (tack Frida :heart: ) och det mesta sitter väl som det ska nu! MEN visst får jag vagna, och visst blir det strul ibland, jag tänker bara på hur det skulle ha varit UTAN standardmodellen :shock:
Jag titttar inte så mycket på klockan, utan matar på när hon är vaken, har henne med i allt vi gör, hon sover ca två timmar, och dagarna flyter på!
Jag tror det är därför man inte ska spika nåt schema förrän tidigast vid 2 månader, jag väntar tom till fyra månader med det :oops:
Allt ÄR enklare på papper - stressa inte :!:
Tänk på att njuta av lillen också, och av storasyster :heart:

Kram på er
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Samma säger jag. Det sitter lite bättre hela tiden. Nu är han snart tre månader och skrattar massor och gråter yttepyttelite. Då satte jag igång på allvar när han var sju veckor. Alltså har det tagit fem veckor, men det har varit fem veckor med lugn i kroppen! Visst har daglurarna trasslat, ibland förfärligt (mitt fel...) och två nätter har varit stökiga, men det är så lite om man jämför. Han somnar helt själv ibland, men kan behöva något symboliskt tag med vagnen för det mesta, som markering.
Jag har MASSOR med egen tid, och får sova på natten. Edde är glad pigg och förutsägbar! DET känner jag få som kan säga om sina "vanliga" bäbisar. :D Jag vet att han alltid är mätt och när han gnäller är han antingen trött eller vill byta läge... Tack vare standardmodellen vet jag att jag kan gå på ett möte i morgon och middag efteråt, MED bäbis. Det ni! :thumbsup:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Också kommer jag in med mitt ständiga tjat vid tillökningsfaser: Luzernthé ökar mjölmängden och finns på hälsokosten. Jag stötte faktiskt på tipset här på forumet :!:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

:oops: mjölkmängden skulle det ju vara :roll: :oops:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Blääh, vad gör vi för fel :evil:

Dagen har varit exakt lika besvärlig som gårdagen. Han orkar max vara vaken en timme och sedan följer orolig sömn på det. Nu sover han t om oroligt på kvällen- brukar annars vara ett säkert sömnpass ( minst sagt)

Känns som han aldrig är pigg och att han inte kan sova heller. Om han hade fått styra helt hade han nog varit vaken/sovit i halvtimmesstötar... :x

Fyllde på med urpumpad mjölk + lite ersättning inför denna lur. Han tog ungefär 30 ml och somnade sedan som en klubbad säl. Efter exakt 45 min vaknar han och vi måste vagna i omgångar....Nu är min sambo uppe och vagnar

Kan det handla om maten? Det fullkomligen rinner mjölk ur mina bröst. Även då han ätit klart svämmar det över ibland. Däremot krånglar han supermycket vid påfyllningen. Äter/skriker/äter- superjobbigt eftersom det tar sån tiiiid innan han är klar + att jag stressar upp mig.

Hela dagen blir ur led. Känns som jag bara försöker hålla honom vaken och äta och sedan bara försöker få honom att sova :x Vega tröttnar nog både på mamma och lillebror snart. Borde ju njuta men är mest arg och irriterad...

ursäkta min gnälliga ton i detta inlägg :oops: :x men jag vill att detta ska funka..

Linda
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"