Hur noga är sömntimmarna på dagen?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tina_B

Hur noga är sömntimmarna på dagen?

Inlägg av Tina_B »

Hej alla!
Jag fick en Linnéa den 24/10-06 en snäll underbar liten tjej, grinar nästan aldrig hon pratar mest. Hon har från början sovit hela nätterna i sin lilla spjälsäng (somnar själv) med några mat pausar och nu har hon bara en matpaus vid 4-tiden, jag har legat och ammat henne på nätterna och efter denna matpaus har hon fått ligga kvar hos mig tills vi stiger upp.
Första tiden på dagen så åt hon från bröstet sov hela tiden, nu har jag försökt mig på och schema lägga dagarna men jag har problem att få henne att sova alla timmarna jag har satt upp. Sover ca 20-30 min sedan vaknar hon, kan få henne att sova 30 upphackade min till om jag hela tiden vagnar henne. :? Jag har vagnat henne, men vill introducera stora spjälsängen nu.

Sen har jag ett problem till eftersom jag inte lade henne rätt vid bröstet i början så sög hon sönder bägge brösten ordentligt, eftersom hon gärna ville ligga vid bröstet jämt så fick hon napp (rekommendation från BVC) så att jag skulle få vila mina "nipplar" emellanåt. Nappen kommer vi att ta bort nu.
Eftersom mitt ena bröst inte har läkt än så har jag nu gett upp, jag kommer sluta att amma och ge ersättning i stället. I samma veva tänkte jag ta bort natt målet då hon fyller 3 månader på tisdag.

Så till mina frågor:
1. Skall jag vara stenhård när det gäller sov timmarna på dagarna, Hon skall
sova sina timmar och hur gör ja då?
2.Hur får jag henne att somna om då hon vaknar vid 4-tiden och vill ha mat,
då hon inte är van att bli buffad?
:-) Linnéa är min älskade dotter :-)
född 24/10-06
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Tina_B och välkommen :D

Undrar först varför du vill ta bort vagnen och ha spjälis istället - personligen tycker jag det är mycket enklare att vagna än att buffa... Jag skulle rekommendera dig vagnen tills hon har spikat sina 12-timmarsnätter!

Om du gör ett schema, så är det viktigt att du följer det, med de mat och sovtider du bestämt! Här har du en jättebra tråd med olika förslag:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153
Enklast är att vagna om sovtiderna strular, du börjar vagna när hon skriker, och slutar vagna innan hon somnar, för att lära henne att somna själv! Och vagningen ska vara rejäl - inget "lull-lull" :
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10

Sen är hon inte redo för tolvtimmarsnatt ännu, men tio timmar ska hon klara om hon är fulltankad och fått sin dagliga dos av utevistelse och social delaktighet! Enklast är om du har henne i vagnen på natten också,och vagnar över det mål du tänkt!

Oavsett om du väljer att vagna eller buffa, är det viktigt att du känner dig säker på vad du gör (attityden :wink: ) och har övat ordentligt :!:
Buffning:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11

Återkom gärna om du har fler funderingar!
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tina_B

Inlägg av Tina_B »

Varför jag vill ta bort vagnen är för att jag inte känner mig säker på den och för att Linnéa ser ut att ligga så illa. Men jag lovar att det är inget "lull lull" :twisted:

Om hon nu inte sover alla timmarna trots mitt vagnande, vad gör jag då? tar jag upp henndå när sovtiden är slut trots att hon inte sovit?

Hon sover nu 8 timmar och jag vill ta bort sista nattmålet så hon kommer upp i 10 timmar.

Så här ser schemat ut i dag

8-10 morgon
10-12.30 sova
12.30 - 15 vaken
15-17 sova
17- 20 vaken
20-04 sova
04-04.20 nattslurk
04.20-08 sova

Vad tror du om det?
född 24/10-06
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Tina_B skrev: Om hon nu inte sover alla timmarna trots mitt vagnande, vad gör jag då? tar jag upp henndå när sovtiden är slut trots att hon inte sovit?
Ja, du tar upp henne när sovtiden är slut - det viktiga är att du ger henne förutsättningarna att sova, och att DU ser till när sovtiden börjar och slutar :!:

Jag tycker ditt schema ser bra ut :thumbsup:
Se till att du fyllt hela hennes dag med mat och glädje när det är dags att förlänga natten, bara :D
Och träna upp buffningen så den sitter ordentligt, så kommer det här att gå strålande :!:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Tina_B

Inlägg av Tina_B »

Ok då har jag lite koll :lol: Åter kommer när jag får mer frågor.

Tack för snabba svar

:heart: Tina_B
född 24/10-06
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D :thumbsup:
Tina_B

Inlägg av Tina_B »

Nya problem :cry:
Med detta schema som jag skev om tidigare fick jag inte henne att sova mer än 20-30 min vid em lurarna, och nu har hon börjat vakna vid 2-3 tiden på natten (i stället för tidigar 4) och får henne inte att få att somna om? upptäckte för några dagar sedan att hon inte får så mkt mat endast 3 mål om dagen, samt en nattslurk
Jag ger henne tillägg på dagarna mellan 160-220 ml/mål + vid sista kvällsmålet ammar jag henne också och vid nattslurken ammas hon bara.

Jag provade att introducera stora spjälsängen tidigare men det fungerade inte med buffningen. Så jag körde på med vagningen vilket funkar bra nu, men jag använder inte vagnen på natten då den inte får plats att vagnas i sovrumet.

Jag har nu ändrat hennes schema till detta och med endast två 45 min pass på em, och med detta schema får hon fyra mål samt ett nattmål.

Mål 1 8-10
Sova 10-12.30
Mål 2 12.30-15
Sova 15-15.45
Mål 3 15.45-18
Sova 18-18.45
Mål 4 18.45-21
Sova 21-08
Mål 5 04-04.20

Problem 1 är att hon fortfarande vaknar vid 2 tiden och jag försöker få henne att somna om med solfjädern (sover i lilla spjälsängen på natten. som hon är van vid) och vid 3 -tiden får hon mat och somnar om.
Hur får jag henne att förstå att hon skall vakna vid fyra (helst sova över den tiden) och inte vid 2-3?
Problem 2 hon vaknar vid 6 tiden och vill upp (klarvaken), måste jag ändra om schemat igen så att morgonen är från kl 6 (hon kommer aldrig att få klara rutiner om jag måste ändra hela tiden)?

Usch jag är så dålig på att förklara :oops: hoppas någon fattar och kan ge något tips :(
född 24/10-06
Tina_B

Inlägg av Tina_B »

Jo så var det en sak till
Eftersom jag inte ammar utan ger tillägg, skall jag ge en portion och straxt innan läggning fylla på med lite mat :?:
född 24/10-06
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tänk på att schemat måste få en vecka att sätta sig! Inte byta någonting förrän du testat i minst en vecka! Man måste ju få chans att vänja sig med sina nya tider! Ingen extra nattslurk! Hon är stor nog att stå sig MINST åtta, troligen tio timmar utan mat!

Du får vagna över nattmålen, läs på om trenätterskuren HÄR! http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
Läs igenom resten en gång till nu när du kommit igång, det är nyttigt! :D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Förlåt, läste slarvigt. JA en nattslurk ska hon ha! Så mycket hon orkar äta! :shock:
Tina_B

Inlägg av Tina_B »

Ok!
Men hur får jag henna att vakna vid 4-tiden som hon borde och inte vid 2-3 tiden som nu??
född 24/10-06
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vagna eller buffa, se trenätterskuren i kompendiet! :D
Nian

Inlägg av Nian »

Hej TinaB,
Jag kommer in lite sent har, hoppas allt gatt bra for dig. Jag ville dela med mig av hur vi gjorde.

Farn 5 veckors alder gav vi en flaska ersattning 'i somnen' kl 23 (180 ml) pa denna sov var lille pojke till 8 pa morgonen. Da sov han bort nattmalet omedelbart. Vi vagnade aldrig o buffade ytterst sallan. Jag ammade alla andra mal.

Fram till 3 man alder hade vi foljande schema:
8-10.30 mat 1
10.30-12.30 sova
12.30-15 mat 2
15-17.15 sova
17.15 mat 3
20 sova
23 mat 4

Vid tremanadersdagen bytte vi fran en dag till en annan till foljande schema:
8 mat 1
10 sova
10.45 mat 2
13 sova
15 mat 3
17 sova
17.45 mat 4
20 sova
23 mat 5

Vi har precis nu vid 4 manader tagit bort 23-flaskan o har nu 10 natter pa raken med natt 8-8. Nu ammar jag bara forsta delen pa mat 1. Vi ska fortsatta med det ett tag till, och sedan korta dagslurarna med 30 minuter vid 5 manader.

Lycka till!
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"