Panikskrik

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sidda75

Panikskrik

Inlägg av Sidda75 »

Har en liten undran angående skrik.
Min dotter som nu är 10 veckor är oftast lugn och harmonisk men när hon väl skriker så är det verkligen i panik. Hon tar i så hon blir röd runt ögonen, munnen skakar, tårarna rinner och hon kan knappt andas. När detta händer vilket som sagt är sällan lugnar vi henne genom att bara hålla henne. Jag undrar vad detta breror på? Fler som har erfarenhet av så intensivt skrik?

Tycker inte andra barn skriker med denna panik men kanske upplever jag det värre för att det är mitt eget barn? Vi tillämpar standardmodellen light kan man säga (jag har inget spikat schema men kör tvåtimmarspass med fyra stora mål per dag och en liten sängfösare, samt standardmodellens övriga ingridienser. Ibland har det inträffat att hon skrikit så här i bilen då man ju inget kan göra :( . Hon sover bra och får massor av mat så jag tror inte det är därför hon skriker. Skriken kommer så plötsligt utan förvarning som om hon plötsligt blir jätte rädd. Som tur är sker det som sagt väldigt sällan och oftast i speciella händelser om vi varit borta eller är borta. Är nästan alltid hemma och tar det lugnt med henne då "världen ju ska vara liten först" enligt barnaboken, så kanske blir hon lite överstimulerad när skriken kommer eller rädd för den nya situationen?

Någon mer som har barn som panikskriker och vad gör ni när det händer? Känns ju så hemskt när ens lilla älskling blir så upprörd :(
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Hej

Jag skulle gissa att du hör det värre än andra, det är så med ens barn skrik. Sen skriker ju barn olika.
Min ena kille Alex har alltid kunnat ta i från tårna, redan första skriket på BB, han har sån än idag. Glad och ljuvlig, och så pang JÄTTEARG/LEDSEN. Och sen går det över fort. Som jag. Joar är mer den långsura typen. Som pappa. :lol:

Med standardmodellen ("heavy"-varianten) stillar du ditt barns överlevnadsångest:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
Det blir ett underbart liv för er alla, speciellt för dottern.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Tack för svaret! Hon har redan sedan BB skrikit ordentligt men aldrig länge i stöten utan det kommer plötsligt och försvinner plötsligt.

Angående temperament så är både jag och min man lugna så kanske har hon fått mormors temperament :) . Är ju ganska skönt med den sortens temperament då det blixtrar till lite och sedan är allt bra igen. Hon är en sådan solig och god liten tjej och man bara smälter av dessa underbara leenden hon fyrar av :lol:

Är oerhört glad över standardmodellen och började tillämpa den väldigt tidigt då det var kaos och sömnlösa nätter första veckan. Jag hade läst de första kaptitlen i BB redan innan förlossningen och läste dem nu på nytt för att verkligen suga in vad som stod och det kändes så skönt att kunna få kontroll och struktur på vardagen och kunna njuta av tillvaron.

Jag har dock inte kommit till skott med det exakta schemat med marginalkvarter. Behöver jag införa det "heavy" eller kan jag ha min "light version" för att sedan sätta ett schema vid fyra månader då det blir lite mindre sömn på dagen och 12 timmars natt? Eller ska jag verkligen gå in för att spika ett schema nu för att underlätta för tiden som kommer sen?

Ett schema har faktiskt automatiskt börjat komma som ser ut ungeför så här:

06:30 Mat och blöjbyte
07:30-11.00 sova (morgontrött som mamma)
11:00-13:00 Mat etc enligt standardmodellen
13:00-15:00 Sova ute i vagn
15:00-17:00 Mat etc enligt standardmodellen
17:00-19:00 sova
19:00-22:00 Mat etc enligt standardmodellen samt nattslurk.

Angående luren i vagnen har hon vissa dagar svårt att sova där då jag inte har larm i vagnen så hon ligger på rygg. Ligger gärna och tittar med stora ögon under hela vår timmes långa promenad. Kanske är det spännande att ligga och titta på molnen och trätopparna.

Hennes sovpass på morgonen är ju långt. Gör det något eller ska jag väcka henne kl 10 istället och skjuta fram hela schemat en timme så det blir natt kl 21? Då infaller även middagssömnen bättre vid fyra månaders ålder.

Har för mig att jag läst någonstans att efter 8 timmar kan de sova 10 timmar. När brukar detta ske?

Kram
Jenny
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Tycker absolut du ska sätta ett riktigt schema och följa, gör underverk mot överlevnadsångest.

Se t.ex. Hugos schema i BB som inspiration.

Vid 2,5 mån kan du räkna med9 timmars natt. (10 vid 3 mån, 12 vid 4 mån)

Kram H
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, hjhelena :wink: :wink: :D

:D Välkommen är du, om jag inte sagt det förut :lol:

När hon vrålskriker, out of the blue, är det viktigt att du inte tänker "trösta, stackars, synd om" (vilket lätt får henne att tro att något är farligt eller fel) utan att du "svarar" som om det vore en praktisk angelägenhet, det hela. Som till exempel att hon behövde rapa. Jättemycket. Jätteordentligt. Jättejust NU.

Så hiva upp henne mot axeln och stompa rejält i lilla blöjbaken med löst knuten näve så att hon helt banalt kommer av sig :!: Och då gäller det att ta i för kung och fosterland, med andra handen om lilla ryggen stadigt.

Så fort hon tystnar är det sedan dags för glad gulligull-konversation.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Hej Anna och tack för BB samt detta forum!

Tack Hjelena, ska skärpa mig och göra ett strikt schema.

Har ytterligare lite funderingar till panikskriket.

Hon har börjat vrålskrika i sängen då hon ska sova (har endast skett idag). Det har hon inte gjort tidigare utan mer gnäll-skrikit och sedan somnat. Är ju inte bra att ta upp henne från sängen men jag syndade idag då jag inte var helt säker på att hon inte var hungrig :? . Tog upp henne en halvtimme för tidigt och gav mat och hon åt med god aptit. Skulle sedan lägga henne nyss och då kom vrålskriket igen och jag började buffa för att lugna men skriket upphörde inte det minsta utan hon skrek som hon höll på att tappa andan. Jag fick åter en osäkerhetskänsla om det var ett överlevnadsskrik på mat igen fast hon fått massor av mat och inte BORDE vara hungrig. Denna gången var hon inte alls hungrig utan skrek när jag erbjöd bröstet. Somnade sedan utmattad på min axel och jag la henne sovandes i sängen där hon ligger och snusar nu.

Vad göra i denna situation med panikskrik i sängen? Kan ju inte ta upp och "låtsasrapa" henne då. Kan panikskrik i sängen betyda att hon är rädd för vargen eller ska man förmoda att hon är hungrig eller att det är något annat som är fel när det inträffar? Har aldrig kört vagning utan endast buffning med henne och det brukar fungera bra. Hon sover jätte bra på nätterna :D
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Hej

När du tog upp henne bekräftade du hennes farhågor om att det nog är farligt. Men strunt i det nu, gör inte om det bara :wink: :lol:

Lugna henne utan att ta upp, vagning alt buffning. Se till att hon är jätteglad när hon lägger sig "Skrattet till gonattet" och mätt såklart.
Trösta inte, lugna!

Har du läst novemberkrönikan:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ember-2006

Kram H
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"