Skrikig läggning

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Linnan

Skrikig läggning

Inlägg av Linnan »

(Nej inte att vara lagd åt det skrikiga hållet :wink: )

Lillis 3 månader somnar själv, men hon skriker som besatt när jag lägger ner henne i sängen. Efter ett tag somnar hon i alla fall själv. Hon blir tvärilsk om jag försöker mig på att buffa henne eller så. Vilket jag trots allt gör :oops: det är så svårt att bara stå och se på :cry: .
Ska jag börja om och lägga henne i vagnen igen? Där somnar hon lättare och annars går det på ett par drag. Vill helst inte gå tillbaka till detta egentligen (är så trött på att torka upp efter den leriga vagnen flera gånger per dag). Hur många timmar sömn behöver en tremånaders? På natten somnar hon oftast om själv om hon vaknar. Annars får hon mat en gång. Det är lika dant om jag läggre henne på dagen i sängen. Idag stannade jag och mellansyrran kvar i rummet och vek tvätt under tiden hon somnade. Men systern tycker att det är jättehemskt att bebisen är ledsen. Jag försöker förklara att det är hennes sätt att fråga på eller sjunga sig till sömns men jag var nog inte alltför tydlig för storasyster hade tårar i ögonen åt elendet - vilket ju gör en ännu mer stressad, men hon somnar ju trots allt bättre när livet pågår omkring henne.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Skriker "som besatt" :?: Vilket är jobbigast, att torka upp efter vagnen (varför inte införskaffa sådana där plastsaker av galoschmodell som man tar av från hjulen när man tar in vagnen?) eller att låta henne skrika "som besatt" :?:

Med effektiv vagning några bestämda drag, efterföljt av skak i handtaget och att du GÅR, ger du henne betryggande besked om att det är dags att sova så gott och kan ägna dig åt annat.

Som t ex att med syn för sägen visa syster i att du vet vad du gör och varför :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Linnan

Inlägg av Linnan »

:( Nu går det lika dåligt i vagnen också!

Hon skriker ( men inte "som besatt" :wink: ) däremot märker jag ju att hon tycker att det är väldigt svårt att somna. För hennes del verkar det göra det samma om jag buffar, vagnar eller inget alls. Kvällens läggning var riktigt långdragen. 18:55 fick hon nattslurk i ca 10-15 min. Sen gosa och busade vi innan jag la ner henne i vagnen. Då låg hon först på sträkta armar och såg sig omkring men lade sig ner själv och jag gick ut ur rummet efter att ha gungat till vagnen. Efter en stund började hon gnöla, och då sa jag till henne att sova och gungade till vagnen igen. Efter ytterligare en stund skrek hon mer och då gick jag in och började vagna vilket gjorde varken till eller från så jag slutade med det, tänkte att jag kanske mest störde. Men hon fortsatte skrika så då började jag vagna igen och denna gång la hon sig att sova. Men så fort jag slutar vagna börjar hon skrika efter några sekunder. Jag hinner knappt ut ur rummet. Tillslut hämtade jag en radio och satte på utanför dörren som spelar lite låg musik, det verkar hon gilla för efter det har hon "bara" vaknat tre gånger :? .
Totalt har det tagit ca 30 minuter för henne att somna idag.

I natt hade vi också krångel, hon vaknade ca en timme efter nattmålet och hela natten igenom med ca en kvarts mellanrum kanske (jag var lite "borta" vad det gäller klockan). Ett par gånger fick jag gå upp och vagna henne till sömns. Men jag tog inte upp henne. Däremot fick hon sitt morgonmål 20 minuter tidigare än vanligt, då jag gav upp :oops: och tänkte att jag själv fick ligga ner medan hon ammade åtminstånde :roll: . Men detta har aldrig hänt förut.

Hennes schema: ( just idag blev det lite knöligt men i stort är det väl ungefär så här)
06:10 vaknar, mat
07:15 ut i vagnen (följa syskon till skolan)
07:30 somnar i vagnen
09:30 vaknar
10:30 mat, ensamlek 15 min.
12:00 mat igen somnade ca 10min.
12:30 ut igen
13:25 somnar i vagnen
13:55 vaknar
14:15 mat
15:30 somnar (vaknar till ett par ggr efter en timme)
17:15 väcks, ut i ca 20 minuter
17:45 mat
18:30 bad och massage
19:00 mat och i säng.
19:24 nattning dvs vagning påbörjas
19:55 bebis sover helt.

Jag tror att middagsluren kanske blir för kort och kvällsluren för lång?
Hon är aldrig ledsen eller direkt missnöjd förutom just vid läggningarna. Hon är med i sysslorna och ligger gärna och leker själv på en filt etc. Så varför klöddar just detta? Vad gör jag för fel?

En annan fråga: på nätterna brukar jag vakna av att hon ligger och smaskar på sina fingrar och då tar jag upp och ammar henne , hon skriker alltså inte. Men kanske kan jag sluta med det och vagna henne till sömns istället?
Linnan

Inlägg av Linnan »

Hm! jag tror att det kanske kan vara vagningsträsket, va?!
Denna natten gick bra igen. Det kanske var en engångsgrej att vakna en gång i kvarten [-o< .

Jag har tänkt börja ett ordentligt schema nu :wink:. Problemet har varit våra långa promenader till och från skolan. dvs. 07.15-08.30 samt 12.30-13.45. För ibland tycks hon omöjlig att hålla vaken och ibland somnar hon och vaknar när vi kommer in. jag har tyvär ingen balkong utan försöker lossa lite på kläderna i smyg. men ute sover hon på rygg så slår hon upp ögonen är det kört.

Funderar på detta schemat:
06.30 upp, mat
08.45 sova 1,5 h. efter extra slurken.
10.30 mat
12.30 ut och sova 1.5, detta blir svårt då hon brukar vara pigg då :? :?: vi är hemma igen ca 13.45 och somnar hon senare vaknar hon då iallafall och jag måste in med de stora utsvultna barnen :D
14.00 mat
16.00 sova 1h.
17.00 mat, bad och massage
19.00 sova natt.

Ibland kan hon vara vaken över tre timmar i sträck. Så tror ni att detta schemat funkar???
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag kan inte riktigt tro att du menar allvar när du säger att hon vaknade en gång i kvarten natten igenom :roll:

Man måste vara noga med små barn... Noga med schemat, om man nu har något, dvs med planerandet och genomförandet... Noga med allt.

Hon är inte fyra månader än, eller hur? Planerar du 11,5 tim natt fast hon är så liten :?: Har du tänkt kura i stor stil eller hoppas du att schemat på något vis ska fungera av sig självt :?: Om du ska gå från att vakna ungefär en gång i kvarten till att sova 10 timmar natt (vilket vore lagom, på mätt mage), måste du nog tänka igenom saker väldigt ordentligt, innan.

Av ditt tänkta schema tar du nu själv udden redan till middagsluren ("detta blir svårt då hon brukar vara pigg då").

Ska du styra upp saker och ting, kan du ju inte heller lägga in brasklappar i planeringen à la "ibland kan hon vara vaken över tre timmar i sträck", utan då måste du ta ledningen.

Ska du ta dig en rejäl funderare och återkomma :?:
Linnan

Inlägg av Linnan »

Nej hon vaknar inte en gång i kvarten natten igenom utan det var under de timmarna EN natt!
Vanligtvis äter hon en gång vid halv fyra tiden och somnar därefter om. Någon kur har jag inte tänkt genomföra utan snarare fixa ett schema som skulle fungera under dagtid.
Jag är tyvär inte så bra på att formulera mig i skrift på svenska. Så därför får jag nog inte alltid fram vad jag menar :cry:
Det jag var ute efter var lite vägledning om hur långa vakenpass respektive sovpass som kan passa lilla damen. Och undrar om man ska väcka henne om hon sover längre än det är tänkt under dagpassen eller om hon somnar t.ex i vagnen när hon inte "ska" enligt schemat?
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Då förstår jag :wink:

Du måste nog bestämma dig för om du överhuvudtaget ska ha något schema. Om du kommer fram till att du verkligen ska ha det, av skäl som du står bakom helt och fullt, då bör du också ge järnet på att genomföra det. Och det brukar ta en tre-fyra dygn innan det sitter.

Och då får man förstås ha schemat klistrat på näsan, med klockan dinglande i pannan :wink: :lol:

Då är det marginalkvart som gäller, inte mer.

Schemaförslag hittar du för inspiration och vägledning i mat- och sömntråden, den klistrade :wink:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"