Vi har levt enligt standardmodellen sedan BB i princip. Men sedan nån vecka känner jag mig osäker på om hon verkligen blir mätt vid varje mål. Hon äter ofta bra på första bröstet, men vid påfyllningen (bröst 2) sliter hon och drar och ställer 1000-frågor. Jag kör "ömma järngreppet" tills jag tror att hon borde fått i sig det hon behöver, men jag vet ju inte och känner mig osäker. Framför allt eftersom jag också upplever att det är mkt svårare att göra henne nöjd och glad tiden fram till det är dags att sova. Hon orkar mkt sällan vara uppe 2 h, oftast 1,5. Hon somnar helt enkelt där hon är, trots att jag redan väckt henne då hon dåsat ett antal ggr. Hon sover också mkt kortare ibland, så ett mål blir liksom bara 1-1,5h vaken+ 1-1,5 sömn. När hon vaknar börjar jag ändå om på nytt mål, för visst ska jag göra det under "smekmånaden"? Just ni har jag feber och stockning i ena bröstet och känner mig mest beredd att ge upp amningen... Vill ju veta att hon är mätt? Hur kan jag komma tillbaka till rytmen?
Hur gör ni när bebisen "ställer frågor" under den sociala delaktigheten ( tex om jag bestämt mig för att skriva ett inlägg här, och hon inte alls vill ligga bredvid eller ens sitta i famnen) och ni vet att de inte är trötta? Svarar ni geom att prata bestämt och lugnande och låter dem fråga på tills ni är klara? Klart det kan vara sugbehov, men ger jag nappen (som hon får ibland just när hon ska somna/börjar bli trött) så dåsar hon till och är svår att hålla vaken
Sedan en fråga om dygnsrytmen. Hon har oftast 5 mål om dagen. Somnar för natt redan klockan 20.00 och vill göra morgon 05.00. Hon äter 2-3 ggr/natt, ca 24, 2, 4. Nu har hon börjat skjuta morgonen tidigare och tidigare och vaknar och vill upp 04.30 i bland, vilket känns alldeles för tidigt... Vet att man ska följa deras rytm än så länge, men nu när vi nu ska vagna bort det första nattmålet, kan vi även vagna på morgonkulan och lära henne vakna lite senare (typ 06.00)? Då får hon redan 10 h natt, med avbrott för ett nattmål, trots att hon är så liten, men det är ju så hon själv gör redan nu, i princip?
Många frågor var det, men som sagt det känns bättre att ställa dem här än till henne, vilket jag ju gör delvis nu