Behöver stöd att skjuta några vargar (l&arin

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Åsa R

Behöver stöd att skjuta några vargar (l&arin

Inlägg av Åsa R »

Min goa tjej (5 veckor) och jag är lite "ur spår" och jag behöver hjälp att "skjuta några vargar" - dvs ställa frågorna till er istället för henne...

Vi har levt enligt standardmodellen sedan BB i princip. Men sedan nån vecka känner jag mig osäker på om hon verkligen blir mätt vid varje mål. Hon äter ofta bra på första bröstet, men vid påfyllningen (bröst 2) sliter hon och drar och ställer 1000-frågor. Jag kör "ömma järngreppet" tills jag tror att hon borde fått i sig det hon behöver, men jag vet ju inte och känner mig osäker. Framför allt eftersom jag också upplever att det är mkt svårare att göra henne nöjd och glad tiden fram till det är dags att sova. Hon orkar mkt sällan vara uppe 2 h, oftast 1,5. Hon somnar helt enkelt där hon är, trots att jag redan väckt henne då hon dåsat ett antal ggr. Hon sover också mkt kortare ibland, så ett mål blir liksom bara 1-1,5h vaken+ 1-1,5 sömn. När hon vaknar börjar jag ändå om på nytt mål, för visst ska jag göra det under "smekmånaden"? Just ni har jag feber och stockning i ena bröstet och känner mig mest beredd att ge upp amningen... Vill ju veta att hon är mätt? Hur kan jag komma tillbaka till rytmen?

Hur gör ni när bebisen "ställer frågor" under den sociala delaktigheten ( tex om jag bestämt mig för att skriva ett inlägg här, och hon inte alls vill ligga bredvid eller ens sitta i famnen) och ni vet att de inte är trötta? Svarar ni geom att prata bestämt och lugnande och låter dem fråga på tills ni är klara? Klart det kan vara sugbehov, men ger jag nappen (som hon får ibland just när hon ska somna/börjar bli trött) så dåsar hon till och är svår att hålla vaken :?

Sedan en fråga om dygnsrytmen. Hon har oftast 5 mål om dagen. Somnar för natt redan klockan 20.00 och vill göra morgon 05.00. Hon äter 2-3 ggr/natt, ca 24, 2, 4. Nu har hon börjat skjuta morgonen tidigare och tidigare och vaknar och vill upp 04.30 i bland, vilket känns alldeles för tidigt... Vet att man ska följa deras rytm än så länge, men nu när vi nu ska vagna bort det första nattmålet, kan vi även vagna på morgonkulan och lära henne vakna lite senare (typ 06.00)? Då får hon redan 10 h natt, med avbrott för ett nattmål, trots att hon är så liten, men det är ju så hon själv gör redan nu, i princip?

Många frågor var det, men som sagt det känns bättre att ställa dem här än till henne, vilket jag ju gör delvis nu :oops:
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Hon är ju så liten än. Hon har ju precis kommit ur nyfödd-stadiet och det är nu du ska börja styra upp tillvaron, men förvänta dig inte att hon ska följa ett givet schema direkt. Jag skulle nog försöka bestämma mig för när nattmålen skulle ligga och jobba för att hålla på dem i första hand, sedan ta dagen succesivt.

Det är den sammanhängande sovtiden på natten som ska närma sig 6 timmar nu. Total sovtid är väl runt 16,5 timmar på ett dygn. Om hon sover 20-02 och sedan sover vidare 5-6 timmar till (med eller utan något mer nattmål får ni ju själva bestämma) så är ju det jättebra. Eller om hon får mat igen kl 24 och sedan kl 6, så kan ni ha morgon då (eller sova ytterligare ett par timmar). Använd vagn för att få henne att somna om om hon vaknar på annan tid.

Vad händer om du istället för nappen i det lägetger bröst igen? Spottar hon då? För gör hon det så är hon mätt. Jag hade en riktig snabbätare. Mellan 10 och 20 minuter, aldrig mer. Så oroa dig inte för om hon inte vill ha mer, efter lite trugande, då vill hon inte ha mer.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Åsa R

Tack för svar, minst en varg mindre :)

Inlägg av Åsa R »

Jag har uppfattat det som att man ska truga i all mat den första timmen och sedan låta bli att ge bröstet? Det är därför jag inte gör det. Gör jag det drar hon kanske ett par tag och spottar/skriker sen. Så då är hon väl mätt :) Hon växer så det knakar, så jag vet att hon får vad hon behöver, men det handlar mer om att jag vill sträva efter att "trycka ihop" maten till första timmen istället för att dutta under hela vakentiden, om du förstår?

Vet att det är 6h sammanhängande på natten, formulerade mig nog lite tokigt. Min tanke är att ge ett nattmål vid 02 och sedan göra morgon kl 06. Det passar bra med övriga familjens schema med dagislämning och allt...Då tolkar jag dig som att det är dags att ta kommando över det nu.

Just nu sover hon ofta 1-1,5 i två pass på fm och två längre pass på 2-3 h på eftermiddagen. + ca 9h på natten. Så det låter ju som det ska
:D Och successivt orkar de ju vara upp mer utan långa lurar emellan och kan skjuta över mer sömn till natten. Tycker dock att det är synd att behöva väcka henne och försöka följa tiderna för dagisläming/hämtning, det blir ju liksom inte på hennes villkor alls. Ibland behöver jag väcka henne innan hon sovit klart för att hon ska sova gott när vi går till dagis. och då är hon lite för trött att orka äta eller vara uppe som hon "ska". Men så är det ju för alla. Och hon ska ju å andra sidan inlemmas i den befintliga flocken.
Åsa R
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen.
Jag är egentligen inte alls rätt att svara på frågor om så små, eftersom jag inte hittade Anna W och BB förrän Vera var 5 månader. Men har svårt att låta bli ;-)

Jag tror som sagt att du ska börja med att styra upp natten.

En fråga. Behöver Leo vara på dagis såhär tidigt i bebisens liv? Mest för att inte ha så hårda tider att passa. Jag menar att det kanske skulle gå att vänta några vedckor i alla fall.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Åsa R

om dagis

Inlägg av Åsa R »

Leo är superaktiv och behöver vara med sina kompisar och leka för att göra av med sin energi . :D Och han älskar att vara där. Så jag tror trots allt att han mår bäst av att vara där. Han är hemma på fredagar och vi ska precis ändra så att han kan vara där fram till 15.30 istället för 14.00 de andra dagarna (om det behövs). Så att jag kan vara lite mer flexibel beroende på hur Jane är vaken/sover. Hoppas det blir bättre då.

Tar gärna emot råd och exempel om hur ni gör med social delaktighet från fler på forumet.
Åsa R
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej igen Åsa
vi har Viggo 5 veckor som jag skrev i din andra tråd.

Gällande social delaktighet så låter jag Viggo vara med på en filt. Ibland är han nöjd med det men ibland inte och då har jag honom ibland i famnen eller går runt och tittar på saker. Det blir liksom en blandning av social delaktighet och umgänge.

Jag försöker också att ge honom mat inom 1-1,5 tim för att sedan ha social delaktighet den sista halvtimmen. Om jag känner på mig att han inte fått tillräckligt i sig tidigare trots truganden så brukar jag erbjuda bröstet strax innan det är dags att sova igen. Vet att det kanske inte är rätt men känner att det är ok att göra det än så länge. Det sker dock inte ofta men har hänt ibland. Han är som din dotter äter bra på första bröstet men sen drar han i bröstet och håller på. Ibland är det pga av att han behöver rapa men han är ju också inte lika hungrig som vid första bröstet.

Vi hade en vecka där han bara sov 1-1,5 tim men det var då jag ändrade från att ammas till sömns till att vara vaken 30 min innan sovdags. Han var ju van då att äta med 2-2,5 timmars mellanrum och då jag lagt på 30min vaken tid utan att äta så gjorde han ju egentligen bara som jag lärt honom. Efter några dagar så började han sova 2tim igen. Vi kör nu 2-2, vaken 2 tim och sova 2 tim. Det vi har gjort är att bestämma att morgon är kl.07.30 då stora syster och vi går upp, sen har vi gjort ett schema 2-2 efter det och det funkar otroligt bra, vaknar han för tidigt så försöker jag få honom att somna om och så använder jag marginalkvartarna. Natten för honom börjar 22.00 då har han varit vaken i 2,5 tim för att hinna med bad och nattslurk, sen brukar han vakna vid 2 och sen vid 5. På natten styr han helt och hållet själv. Oavsett hur morgonkvisten varit så väcker jag honom vid 07.30 för att komma i fas med dagen. Vet inte om det är "riktigt" men det funkar bra för oss. Vi har kanske varit för "hårda" med schema redan nu men känner att 2-2 systemet funkar så bra. Å det har underlättat då jag är hemma med vår dotter och jag fått det att stämma bra med hennes schema.

Visst tycker jag att ni kan styra henne och vagna henne på morgonkvisten tills dess ni vill att det ska vara morgon. Gällande 10tim natt redan vid 5 veckor vet jag inte om de klarar men det kanske någon annan vet??!!
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"