Schema 3 veckors bebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Petra
Kontakt:

Schema 3 veckors bebis

Inlägg av Petra »

:D Våra tjejer Alice o Andrea fyller 3 veckor på måndag och visar nu att de vill mer.... :D
Kan vi spika ett dygnsschema redan nu och hur mycket ska småttingarna egentligen äta vid 3 veckors ålder :?:

Är det okej att bestämma tid för ensamlek, tid för soc.delaktighet samt storskötning/bad mm redan nu :?: Ska 2+2 regeln nu införas?

Andrea äter i regel sina 125 ml samt ytterligare en slurk på dagen. Alice äter däremot mycket mindre per mål (85ml), hon somnar vid måltiden och när hon sedan ska läggas efter 1,5-2h så har hon svårt att somna. Vi har buffat henne till sömns både i natt och nu på fm. Det fick henne till slut att slappna av tillräckligt.
Därför måste dessa 85ml vara för lite men det är inte möjligt att få i henne mer utan att rucka väldigt på 2+2, vilket ju inte kan vara bra :shock: :?:
Nu vaknade Alice efter endast 1 timme. Hon kunde inte somna om vilket tydde på hunger. Vi tog upp henne och nu har hon ätit 45ml.

Tacksam för alla råd :?
Petra 36
Amanda 19/10-03 :heart:- Kurad 3 sept.04
Andrea & Alice SM från början 6/3-06 :heart::heart:(Se bilder)
lillith

Inlägg av lillith »

Hej
Mig veterligen kan man inte begära att så små barn ska följa ett schema till punkt och pricka. Ett "riktigt" schema kan man börja med när de fyllt två månader. Innan dess kan man försöka få dem att vara vakna i 2 timmar och sova i 2 timmar, men ibland orkar de inte vara vakna i 2 timmar och sömnen kan bli allt ifrån 1-3 timmar. Vissa barn faller dock in i rutinen i alla fall innan 2 månader, då är det bara att tacka och ta emot.

Vad gäller de övriga punkterna tycker jag att man kan bestämma vilket vakenpass de ska infalla under men inte exakt klockslag, av ovan nämnda skäl.

Maten får någon annan ge dig svar på, jag har ammat mina killar tills de är mätta utan att mäta något, de har varit nöjda, glada och trinda hela tiden. Dock låter det lite som om Alice kanske har fallit in i en negativ spiral av att sova för lite, inte orka äta, sova för lite pga hunger, etc... De få gånger detta har hänt har jag pumpat ur och gett mina mjölken i flaska så de har fått i sig mycket mat utan för stor ansträngning och sedan försökt få dem att sova ett rejält pass, minst två timmar. Sedan har allt varit ok, de har ätit och sovit som vanligt. Om du varvar amning med ersättning så kanske du kan prova ovanstående med en flaska bröstmjölk eftersom de brukar tycka att det är godast.

Lycka till!
lillith
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
Petra
Kontakt:

Inlägg av Petra »

Mig veterligen kan man inte begära att så små barn ska följa ett schema till punkt och pricka. Ett "riktigt" schema kan man börja med när de fyllt två månader. Innan dess kan man försöka få dem att vara vakna i 2 timmar och sova i 2 timmar, men ibland orkar de inte vara vakna i 2 timmar och sömnen kan bli allt ifrån 1-3 timmar. Vissa barn faller dock in i rutinen i alla fall innan 2 månader, då är det bara att tacka och ta emot.
:D Tack lillith :!: Vi har faktiskt exakt samma uppfattning efter moget övervägande. Tycker man läst om vissa föräldrar som kämpat från början och tänkte att vi iallafall ville fråga. Vi tänker ta det lugnt och se över rutiner senare.
Vi ger enbart ersättning varför exakt mängd blir mer påtagligt. De är nöjda efter mycket trugande så då är det säkert alldeles lagom.
När tjejerna är så olika som våra tror jag man jämför deras vanor vilket ibland leder till att man tvekar om ena tjejen verkligen äter/sover/är vaken som hon "ska", när systern äter/sover/är vaken på ett helt annat sätt :o Inte så konstigt när de är två helt olika individer
Petra 36
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Lillith :wink: :D Tror du har helt rätt - ena lilla Skräpet äter för lite, blir för trött för att äta mer, hamnar i en sorglig cirkel :cry:

Riktmärket är en liter/dag. Det når man inte alltid, men det bör vara ambitionen. Detta ska då fördelas på (helst) 5 mål/dag och ett eller två nattmål. Har du prövat Dr Brown's nappflaska, som jag tycker slår allt? Gå också via search och studera "ömma järngreppet". Och minns att fem minuter kan göra all skilllnad. Man ska inte truga evinnerligen, i alla fall inte om lilla barnet blir olyckligt. Man gör något annat i fem minuter, eller tio, och vips :wink: är situationen helt annorlunda, och man kan göra ett nytt försök. Ett försök i Attityden av självklarhet (se ömma järngreppet).

Ensamlek är de på tok för små för. Det kan man läpligen införa när de är fyra månader. (Det står om detta i Barnaboken på just fyra månader, och även under "Bekymmer? Sysselsättning" i femte delen.)

Storskötning, absolut - följt av trevligt bad så fort naveln läkt. Jag har skrivit detaljerat om det också i Barnaboken.

Den sociala delaktigheten är länge än passiv, dvs barnen får ligga med och se på vad man nu har för sig. Gärna på mage så länge de orkar men också på rygg och/eller i babysitter uppe på höjd.

Sikta på 2-2. Cirka, ungefär :!: Det är inte säkert att de alltid följs åt, som du ju har noterat. Men man får sikta. Förutsättningen för någorlunda regelbundna tider är fortfarande mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat.

Vad du verkligen kan och bör genomföra nu är sex timmar natt. Då barnen alltså inte ska äta utan hjälpas i ro, vid behov, att sova vidare.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Petra
Kontakt:

Inlägg av Petra »

:D Tack :D Med ensamlek syftade jag på när de sitter/ligger och tittar på/lyssnar till speldosa mm. Självklart är inte "ensamlek" aktuellt ännu.
Har provat olika nappar men ska nu prova annan flaska också :o Vad skiljer Dr Brown från andra flaskor?
Är det helt förkastligt att diska flaskor mm i diskmaskin och sterilisera efteråt :?
Kan vi använda buffning/vagningstekniken till fullo nu när tjejerna är 1 mån? Alltså buffa/vagna 30sek stå tillbaka 1min?
Det är alltså inte mat som gäller längre när de vaknar till i första hand?

Vi tänkte avvakta ett par nätter efter månadsdagen som det står i Barnaboken, men vi kan naturligtvis börja redan nu.
Är det viktigt att barnen är vakna när de läggs på kvällen/natten/dagen?
Vi har börjat lägga på kvällen i sovrummet släckt/dörren på glänt och håller oss där inne (förmedlar kväll/natt) vid trassel. Ska vi enbart buffa/vagna och inte erbjuda mer mat när de läggs för natten?

Vilket klockslag är bra att lägga för natten om de ska stå över ett mål tex 01.00 målet?
Är 22.00 bra tid att lägga båda tjejerna även om Alice ibland sover till 23.00 för att läggas 00.30? Ska vi då brutalt väcka Alice c:a 20:00 för storskötning/matning/umgänge och sedan lägga henne 22:00?

Lilla Alice som har problem med maten/sömnen ska alltså inte få mer än 5 min sömn mellan målen vid vaken intervallen 2tim - När sedan 2tim gått ska hon sova sina 2tim.

Oerhört tacksam för all hjälp :D
Petra 36
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Petra skrev: Är 22.00 bra tid att lägga båda tjejerna även om Alice ibland sover till 23.00 för att läggas 00.30? Ska vi då brutalt väcka Alice c:a 20:00 för storskötning/matning/umgänge och sedan lägga henne 22:00?
:D Det här förstår jag inte :x Om du nu varligt inför Standardmodellen enligt principen 2-2 får ni ju bestämma er för det - då kan lilla Alice inte sova från kl 18 till kl 23 mitt i alltihop - det är nästan en hel natt och den infaller då inte på natten om man säger :D

Så börja med att fundera ut om ni vill "köra fritt" eller om ni skulle ha hjälp och stadga - säkerhet - av att styra upp det hela enligt 2-2 plus 6 tim natt :idea:

Det handlar inte om att "väcka brutalt", och det uttrycket får mig att ana er obeslutsamhet här, se ovan. Det handlar om att stryka barnet över huvudet med varm hand, lägga om filten, ta upp det med säkra grepp och lägga till. Därför att det är dags att äta.

Aha, så med ensamlek menade du passiv social delaktighet... Väldigt mycket om det du undrar över, ja, det mesta om inte allt, står beskrivet/besvarat i Barnaboken. Den nyaste är bäst (tydligast); 2004 kom den.

Och ni har väl andningslarm till era små :?:

Dr Browns har en anordning som förhindrar vacuum och det blir så oändligt mycket lättare och "jämnare" att äta.

Du kan diska i maskin och hälla kokt/kokande vatten i efteråt och skölja ur noga.

"Kan vi använda buffning/vagningstekniken till fullo nu när tjejerna är 1 mån? Alltså buffa/vagna 30 sek stå tillbaka 1min? " undrar du.

Såväl Standardmodellen som buffnings- och vagningsteknikerna är redskap, verktyg om du så vill - för ett visst syfte, nämligen barnets välbefinnande (och, som bonus, vårdarens säkra handlag). Men de är inga ridiga metoder som på något vis funkar av sig själva. Om lilla ungen inte blir mätt, hjälper ingen Standardmodell i världen, när det är dags att sova - överlevnadsångesten är inte stillad, och då somnar inte barnet (förrän i så fall av utmattning till slut). På samma sätt, om du vagnar exakt 30 sek och sedan håller upp 1 minut, garanterar inte det att barnet somnar/somnar om så gott. Effekten går inte att mäta i tid. Bara principen.

Så principen är riktig - att INTE vagna/buffa betydligt längre än man vagnar/ buffar - därför att man inte ska lära lilla barnet att det inte går an att sova om vagnen står stilla, t ex. Men syftet är att hjälpa barnet i ro. Syftet med alla de tekniker jag arbetat ut som hjälpmedel är att lugna ett gråtande eller skrikande barn är just att lugna, och viktigare än att titta på klockan här är att verkligen avlyssna barnet. Vad ska till? Vad "svarar" barnet på? Vad uppfattar barnet som ett slutligen tillfredsställande svar på alla sina "frågor"? Hur låter den lilla när hon är trött/arg/ligger konstigt/fortfarande är hungrig osv :?:

Därför är det också omöjligt att rakt av besvara en fråga som: "Det är alltså inte mat som gäller längre när de vaknar till i första hand?" Då måste jag veta - eller du och ni! - när barnet åt senast, ungefär hur mycket, hur länge barnet sovit, vad detta "vaknar till" betyder, när det sker :?: osv. Vaknar barnen till när det är dags för nattmål, är det naturligtvis mat som gäller i första hand. Förstår du :?:

Visserligen erbjuder Standardmodellen en bra bruksanvisning - men den är menad till hjälp och vägledning för alla berörda, inte till regelsamling.

"Lilla Alice som har problem med maten/sömnen ska alltså inte få mer än 5 min sömn mellan målen vid vaken intervallen 2tim - " förstår jag inte heller :x :cry: Kan bara säga: bestäm dig inte för att hon "har problem".

Jag är ledsen att jag inte kan ge dig bättre besked än dessa och har full förståelse för om du känner dig besviken, men jag ber dig enträget läsa på i boken, igen och igen och från början ("Att sköta en nyfödd") och det jag försökt uppmana dig och er till här :!: :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Petra
Kontakt:

Inlägg av Petra »

Tjejerna växer så det knakar :D Nu sover de 8tim natt vilket varit enkelt att införa :D :o
Andrea har sovit :sleep: igenom alla nattmål och fortsätter sova mycket bra. Alice har sovit i vagn på nätterna och vagnats vid alla förändringar, hon har svarat mycket bra och sover idag fram till väckning :D

Självklart är buffning/solfjäder mm verktyg som ska användas med förnuft :!: :) Självklart har vi andningslarm :!: :!: Grannens lilla första tjej har det också efter att vi tjatat om det :!:

Vi är nu naturligtvis mycket piggare och känner en än större tillit till vår barnabok :thumbsup:
Vi har lärt känna våra små och kan tyda dem mycket bra idag :D :heart:

Andrea o Alice sover utomhus alla lurar förutom den sista och sover som utan problem hela dagarna.
Sista luren är lite lurig men vi måste ändra schemat lite så löser det sig troligen :idea:
Att reglera/schemalägga dagarna/nätterna har inneburit att vi lever i stort som tidigare samt att Andrea o Alice är lugna, harmoniska, ler och pratar jämt :D Amanda får mycket tid och hjälper till sina syskon o föräldrar med allt :D

Lägger allas öron i blöt varje kväll :D

Tack alla för ett underbart forum :!:

måste ändra min profil närmar mig med stormsteg 35 8)
Petra 36
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"