Petra skrev:
Är 22.00 bra tid att lägga båda tjejerna även om Alice ibland sover till 23.00 för att läggas 00.30? Ska vi då brutalt väcka Alice c:a 20:00 för storskötning/matning/umgänge och sedan lägga henne 22:00?

Det här förstår jag inte

Om du nu varligt inför Standardmodellen enligt principen 2-2 får ni ju bestämma er för det - då kan lilla Alice inte sova från kl 18 till kl 23 mitt i alltihop - det är nästan en hel natt och den infaller då inte på natten om man säger
Så börja med att fundera ut om ni vill "köra fritt" eller om ni skulle ha hjälp och stadga - säkerhet - av att styra upp det hela enligt 2-2 plus 6 tim natt
Det handlar inte om att "väcka brutalt", och det uttrycket får mig att ana er obeslutsamhet här, se ovan. Det handlar om att stryka barnet över huvudet med varm hand, lägga om filten, ta upp det med säkra grepp och lägga till. Därför att det är dags att äta.
Aha, så med ensamlek menade du passiv social delaktighet... Väldigt mycket om det du undrar över, ja, det mesta om inte allt, står beskrivet/besvarat i Barnaboken. Den nyaste är bäst (tydligast); 2004 kom den.
Och ni har väl andningslarm till era små
Dr Browns har en anordning som förhindrar vacuum och det blir så oändligt mycket lättare och "jämnare" att äta.
Du kan diska i maskin och hälla kokt/kokande vatten i efteråt och skölja ur noga.
"Kan vi använda buffning/vagningstekniken till fullo nu när tjejerna är 1 mån? Alltså buffa/vagna 30 sek stå tillbaka 1min? " undrar du.
Såväl Standardmodellen som buffnings- och vagningsteknikerna är redskap, verktyg om du så vill - för ett visst syfte, nämligen barnets välbefinnande (och, som bonus, vårdarens säkra handlag). Men de är inga ridiga metoder som på något vis funkar av sig själva. Om lilla ungen inte blir mätt, hjälper ingen Standardmodell i världen, när det är dags att sova - överlevnadsångesten är inte stillad, och då somnar inte barnet (förrän i så fall av utmattning till slut). På samma sätt, om du vagnar exakt 30 sek och sedan håller upp 1 minut, garanterar inte det att barnet somnar/somnar om så gott. Effekten går inte att mäta i tid. Bara principen.
Så principen är riktig - att INTE vagna/buffa betydligt längre än man vagnar/ buffar - därför att man inte ska lära lilla barnet att det inte går an att sova om vagnen står stilla, t ex. Men syftet är att hjälpa barnet i ro. Syftet med alla de tekniker jag arbetat ut som hjälpmedel är att lugna ett gråtande eller skrikande barn är just att lugna, och viktigare än att titta på klockan här är att verkligen avlyssna barnet. Vad ska till? Vad "svarar" barnet på? Vad uppfattar barnet som ett slutligen tillfredsställande svar på alla sina "frågor"? Hur låter den lilla när hon är trött/arg/ligger konstigt/fortfarande är hungrig osv
Därför är det också omöjligt att rakt av besvara en fråga som: "Det är alltså inte mat som gäller längre när de vaknar till i första hand?" Då måste jag veta - eller du och ni! - när barnet åt senast, ungefär hur mycket, hur länge barnet sovit, vad detta "vaknar till" betyder, när det sker

osv. Vaknar barnen till när det är dags för nattmål, är det naturligtvis mat som gäller i första hand. Förstår du
Visserligen erbjuder Standardmodellen en bra bruksanvisning - men den är menad till hjälp och vägledning för alla berörda, inte till regelsamling.
"Lilla Alice som har problem med maten/sömnen ska alltså inte få mer än 5 min sömn mellan målen vid vaken intervallen 2tim - " förstår jag inte heller

Kan bara säga: bestäm dig inte för att hon "har problem".
Jag är ledsen att jag inte kan ge dig bättre besked än dessa och har full förståelse för om du känner dig besviken, men jag ber dig enträget läsa på i boken, igen och igen och från början ("Att sköta en nyfödd") och det jag försökt uppmana dig och er till här