Är du oxå sådär jobbigt kontroversiell?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Sigyn

Är du oxå sådär jobbigt kontroversiell?

Inlägg av Sigyn »

Jag vill starta en tråd om detta. Jag känner mig så ensam i att vara jag. Jag vet att det måste finnas fler som är som mig så nu vill jag hitta er!

Jag får alltid höra "va är det nu du har kommit på?", "kan du inte nån gång bara vara som alla andra?", "måste du alltid hitta på en massa sånna där saker?"

Typ.

Jag äter LCHF, för att jag VET att det är det bästa, jag mår så himla bra och jag blir inte tjock. -men det stör folk. "Jag läste om det där i tidningen, du vet att det inte är bra va?", "varför skulle det inte var bra med pasta, vi har ätit pasta i alla tider" och så vidare. Varför måste man försvara sig för hur man äter?

Jag säljer Aloe Vera-produkter från forever, för att dom är så himla bra, att jag till och med vill hjälpa andra att hitta dessa produkter för att dom är så himla bra. "Du vill ju bara tjäna pengar" , "så bra kan dom ju inte vara, nej jag vill inte ens prova"

Jag tar hjälp av Anna Wahlgren för att jag vill ge mina barn den sömn dom behöver och det liv dom är värda. -här vet ni ju hur det låter....

Jag har precis tagit beslutet att inte fortsätta vaccinera mina barn eller mig själv för den delen, och jag är helt övertygad om att det är det rätta. Jag vet inte ens om jag orkar börja berätta detta för folk då det är så jobbigt att hela tiden försvara sig.

VARFÖR måste man inte försvara sitt beteende bara för att man gör som "alla andra"???? Att följa BVC, slv, och allt vad det nu är. VARFÖR är det helt okej att bara lägga hela sitt liv i någon annans händer och inte ta något ansvar själv?

Om mitt barn skulle dö, är det då enklare att hantera om det var någon annans fel än mitt eget??? Om jag kan kräva skadestånd av regeringen och sitta och gråta i tidningen.. Är det egentligen någon skillnad? Nej, för mitt barn är ändå borta!!

Resonemanget som jag senast fått höra är att det känns bättre om barnet får mässlingen även om det är vaccinerat, än om det skulle få det då det inte är vaccinerat. Trots att vaccinet då innehåller en massa skit som gör en ännu mera mottaglig för mässlingen och alla andra sjukdomar.
VAR NÅGONSTANS ÖR DET RESONEMANGET OKEJ?
Eller ännu värre, "nej jag vill inte läsa/höra/se det där (nu gör jag bara som jag blir tillsagd så slipper jag tänka själv)"

Jag är så less på att vara arg på "samhället", att hela tiden försvara mig för vad jag tror är rätt. Samtidigt vill jag ju inte sitta tyst. För alla vi som vet måste ju hjälpas åt så denna värld kan få bli en bättre värld, kanske hinner den inte bli det för oss, men kanske för våra barn, eller deras barn.

Är det någon som är som jag? Jag skulle gärna få kontakt med er. :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: Är du oxå sådär jobbigt kontroversiell?

Inlägg av mamaA »

Mmmm, jag är nog också en sån där jobbig typ :lol: .

Jag har mitt barn på schemalagd sömn, är vegetarian - vilket jag ju TVINGAR på min son enligt vissa ( som om det skulle vara en grundläggande rättighet att äta kött :shock: ), använder i princip bara ekologiska kroppsprodukter och försöker köpa ekologisk mat så långt kassan räcker.

Har precis laseropererat mina ögon vilket också tydligen är kontroversiellt för vissa som inte själv vågar det :wink: .

Efter mycket funderande valde vi att börja vaccinera sonen när han var 1,5. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro i frågan längre men nu fick det bli så.

Dricker knappt alkohol för att jag tycker det är onyttigt och smakar äckligt.

Har provat på att enbart leva på raw food i några månader innan det började bli populärt i Sverige. Då var jag verkligen kontroversiell men fick höra hur duktig jag var som blivit så smal. Då vägde jag 47 kilo :? och var inte direkt överviktig innan då jag vägde typ 10 kilo mer.

Tror på tankens kraft och älskar the Secret.

Japp, jag är jag! Lite annorlunda men bra ändå :thumbsup:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Ja, the secret har jag oxå läst! Och en massa andra böcker i samma genre. Men det var innan barnen kom, nu har jag haft annat att göra :)
EmmaS

Inlägg av EmmaS »

Jag är nog en kontroversiell fegis :wink:
Säger inte alltid vad jag tycker men tycker mycket 8)

Men något som jag verkligen står för, ALLTID, är att barn sover bäst på mage och att ett schema är vad som gäller för ett välmående barn, OCH att Annas "metoder" är de enda rätta :heart:
Vet inte hur många gånger som vi fick kommentaren: "har ni henne på mage", när vi var inlagda på sjukhus för någon månad sedan! Jajamen vi är kontroversiella vi svarade jag :lol:

Något som kanske är ovanligt och kontroversiellt för många är kanske också att jag låter min man försörja mig :shock:
Jag arbetar så lite som möjligt, hemifrån, och sköter om vårt hem och våra barn :heart: (det är väl i och för sig ett arbete det med :wink: ) och jag ÄLSKAR mitt liv! Det är vårt val och något annat skulle vara klurigt att få till för oss, men det medför ju också så mycket mindre stress för både oss och barnen, och det är så skönt :heart:
Många menar ju att det går inte, då räcker inte pengarna. Jag menar att det gör de visst, för man måste inte ha ALLT, det viktigaste är att man har varandra!

Kram Emma
Sigyn

Inlägg av Sigyn »

Härligt EmmaS!
Ja att få vara hemma är ju underbart, skönt att ni klarar det!
Själv pluggar jag (inte just nu men börjar igen till årsskiftet), och hoppas att barnen ska få vara så mycket hemma som möjligt sen när dom väl måste börja på dagis :)
Lustigt hur människor ska lägga sig i vad man gör egentligen :P
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Intressant trâd! Och intressanta människor pâ detta forum. :D Mâste nog ta och kolla upp vad the Secret är för nâgot. :wink:
empinane skrev:Jag vet inte ens om jag orkar börja berätta detta för folk då det är så jobbigt att hela tiden försvara sig.
Nej, det förstâr jag mycket väl. :wink:

Allt det du tar upp; matvanor, barnuppfostran, naturprodukter..., är väldigt personliga saker och de flesta har per definition en personlig âsikt om sânt. Jag har dâ aldrig träffat pâ en förälder som inte har en âsikt om barn och sömn t.ex. :roll: :lol: Men just för att dessa omrâden är personliga är det väldigt vanskligt att gâ in och tro att man har rätt, för nâgon annan. Självklart tycker man att man har rätt, annars skulle man ju inte göra det man gör, men vill den andra inte göra nâgot ât saken / höra en annan âsikt sâ är det inte mycket man kan göra. Vissa blir väldigt provocerade bara av att höra att man själv har barn som sover sâ gott, tack vare magläget, Anna Wahlgren eller nâgot annat, och tar det som kritik och en förklädd attack. Sâ jag tar inte längre initiativ till sâna diskussioner, vill nâgon prata sâ är jag däremot med pâ tâget. :D Och som EmmaS säger sâ kan man ju stâ för det man tycker även om man inte alltid skriker ut det pâ högsta volym.

Jag tror att de flesta vill göra sig en idé efter att ha själva tagit till sig information; just för att det är omrâden som verkligen berör en är det svârt att bara svälja nâgon annans "sanning" huxflux. Sâ känner man att nâgon skulle bli hjälpt av en puff i "rätt" riktning tror jag att det bästa är att tipsa om källan direkt, pâ ett snyggt sätt. Sâ har man nâgot att diskutera om sen, inte bara en massa âsikter att bedöma.

Nu blev det kanske lite OT det här :roll: , sätter punkt :D

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"