Hur jobbar vi vidare med 2 månaders?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Mamma till A & E

Hur jobbar vi vidare med 2 månaders?

Inlägg av Mamma till A & E »

Vår flicka är nu två månader och jag skulle bli väldigt tacksam för feedback och input om hur vi jobbar vidare! Så här har ”schemat”/dagarna sett ut nuförtiden: hon lägger sig för natten kl 21, äter nattmål kl 05, någon gång under senare delen av natten något uppvak hon hanterar själv o somnar om, därefter något uppvak som jag buffar bort, o sedan mat vid 05. Sedan sover hon vidare till 08. Mat och gör morgon vid 08, mat 12, mat 16 o sen mat 19.45. Därefter läggning och natt. På dagen blir det ca 5 h sömn, ca 10 på natten.

Igår natt buffade jag henne ett par gånger vid 04.30 o sedan sov hon ända till strax innan 06, vilket ju ställde tiderna lite på ända. Trivs inte riktigt med de tider som blev igår, försökte ändå hålla 4 h mellan målen under dagen, men upplevde att det blev för tätt o att hon ej hann bli riktigt hungrig…..kanske sammantaget blev för lite mat under dagen….för denna natt vaknade hon 03.45 och skrek i 45 min, o suttade frenetiskt på sina händer. 04.45 tog jag upp en skrikande E och gav mat, kändes inte som hon skulle lugna sig. Vi gjorde täta, korta, koncisa buffningar men det hjälpte inte den här gången….. Det är svårt att inte överanalysera men den stora frågan är nu om man skall spika schema o alltid köra första målet vid 05 eller om vi skall fortsätta vara ”flexibla” som vi hittills varit med att succesivt förlänga 05målet (men hela tiden med SM o läggning vid samma tid på kvällen) Tycker det är bra om hon vänjer sig så sakteliga vid att inte behöva mat på natten, ”på natten händer ingenting” därför värjer jag mig mot tanken på att spika i schemat att hon äter vid 05.

Vår strategi har varit att succesivt, med hjälp av buffning, förlänga nattmålen, först var det 03, sedan 04 o nu har hon oftast ätit 05. Vi har även tidigarelagt kvällen till kl 21 istället för kl 22, funderar nu ikväll på att börja med läggning 20.30...smyga in det, det har fungerat bra en halvtimme i taget från att ha varit kl 22 från början. Så hur går vi vidare nu? Fortsätta förlänga med buffning succesivt o sedan har man morgon kl 06? Vi vill gärna göra tidig morgon vid 06, med läggning vid 19 framöver. För om jag förstått det rätt är väl det tanken med SM, att man skall slippa en stor kurning utan kanske bara kör en minikur med ramsa om det skulle behövas senare???

Som allmän info kan tilläggas att vi försöker hålla buffningarna korta och koncisa för att inte fastna i något buffningsträsk. Vagning har vi helt valt bort. Hon ligger på rygg och sover bra så, i sin innevagn. Attityden försöker vi ha, vi jobbar med husljud som används flitigt vid dagslurarna och när hon skall sova för kvällen, husljuden faller sig också naturligt när man har en sexårig gosse :D Ramsar några gånger när vi lägger henne för natten men endast tyst buffning vid behov på natten, med attityden att ”på natten händer ingenting”. Dagslurarna fungerar oftast bra, ibland skriker hon vid läggning för kvällen, men det brukar lösa sig efter ett tag med rejält med husljud. För dagslurarna kör vi en annan ramsa som inte innehåller ordet ”sova” eller ”natt.”

Stort tack på förhand, ser väldigt mycket framemot input på detta!

Hälsningar, Anna.
SaraMilana

Re: Hur jobbar vi vidare med 2 månaders?

Inlägg av SaraMilana »

Varmt välkommen hit! :heart:

Vad fint ni har jobbat med standardmodellen, vilken kanonstart i livet er lilla flicka har fått! =D> :-({|= =D>
Mamma till A & E skrev:Mat och gör morgon vid 08, mat 12, mat 16 o sen mat 19.45. Därefter läggning och natt.
Jättebra att ni håller så långt mellan målen! Däremot saknar jag en nattslurk på kvällen, en liten stund innan ni lägger henne.
Mamma till A & E skrev:På dagen blir det ca 5 h sömn, ca 10 på natten.
Lite snålt, en tvåmånaders behöver ca 16 timmars sömn. Här finns en jättebra översikt med rekommenderade sömntimmar etc för olika åldrar.
Mamma till A & E skrev:Det är svårt att inte överanalysera
Absolut, det är svårt att inte överanalysera! Men ack, så onödigt. :wink: En gång - ingen gång!
Mamma till A & E skrev:den stora frågan är nu om man skall spika schema o alltid köra första målet vid 05 eller om vi skall fortsätta vara ”flexibla” som vi hittills varit med att succesivt förlänga 05målet (men hela tiden med SM o läggning vid samma tid på kvällen) [/b]Tycker det är bra om hon vänjer sig så sakteliga vid att inte behöva mat på natten, ”på natten händer ingenting” därför värjer jag mig mot tanken på att spika i schemat att hon äter vid 05.
Vi spikade aldrig något schema för natten, utan liten fick mat när hon vaknade. Plötsligt en dag vaknade hon inte alls och alla nattmål var borta. Många tycker däremot om att ha struktur även på nätterna för då blir förutsättningarna samma varje morgon. Spikar ni en tid för nattmål är det ju bara att sluta ta upp när det är dags att sluta äta på natten.
Mamma till A & E skrev:Vår strategi har varit att succesivt, med hjälp av buffning, förlänga nattmålen, först var det 03, sedan 04 o nu har hon oftast ätit 05. Vi har även tidigarelagt kvällen till kl 21 istället för kl 22, funderar nu ikväll på att börja med läggning 20.30...smyga in det, det har fungerat bra en halvtimme i taget från att ha varit kl 22 från början. Så hur går vi vidare nu? Fortsätta förlänga med buffning succesivt o sedan har man morgon kl 06? Vi vill gärna göra tidig morgon vid 06, med läggning vid 19 framöver. För om jag förstått det rätt är väl det tanken med SM, att man skall slippa en stor kurning utan kanske bara kör en minikur med ramsa om det skulle behövas senare???
Precis, vi strävar efter att "göra rätt" från början för att slippa kura. Vid två månader är det dags att spika ett schema, så här skulle det kunna se ut:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Det kan vara lite tidigt att ramsa redan. Många små söker ansiktet efter den som pratar och det är ju inte meningen. Vi brukar rekommendera att använda ramsan som verktyg från ca fyra månader.

Hoppas du fick svar på alla dina funderingar. Rapportera gärna vidare, jag ser fram emot att följa er resa!

:heart:
Mamma till A & E

Tack SaraMilana för ditt svar! :D :heart:

Ok, angående kvällsmålet som startar 19.45 så pågår det i en timme, igår började vi 19.30 och la henne för natt 20.30. Hon äter alltså i omgångar under den timmen, men såklart mest i början och sedan om man har tur kanske truga i henne lite mer strax innan läggning. Så jag ser inte riktigt var ytterligare en nattslurk skulle kunna komma in? Hon verkar så mätt, blir arg om man kommer med bröstet eller flaska, samtidigt tänker man "jaha...har hon fått i sig tillräckligt nudå..."

Ja 15 h sovtid är lite snålt, men har svårt att se var vi kan lägga in ytterligare.....kanske utöka sena em-luren till åtminstone 45 min, tidigare har hon fått sova ca 30 min runt 18-tiden. Jag tycker mig märka att om hon sover efter kl 18 så är hon inte tillräckligt trött till läggningen.

Ja vi funderar nu på att köra nattmål hyfsat spikat runt 04.30, så blir det ungefär samma tider varje dag, och att sedan kura bort det så småningom. För mig är det viktigt mentalt att nattmålet är 04.30 snarare än 04, för då känns det inte riktigt som ett nattmål utan som tidigt, tidigt morgonmål hehe :wink: :lol:

Men det kanske sedan runt 4 mån blir ett lite väl stort hopp från 8-9 h sömn sammanhängande till 12 h sömn sammanhängande??? Därför funderar jag på att så småningom kura bort nattmålet 04.30 till att göra tidig morgon vid kl 06. Att ha ett kort vakenpass 06-07 o sedan sova tidig fm lur efter det för att få in alla sovtimmarna under ett dygn. Hur tycker ni att det låter?

Är det någon som har förslag på schema där morgon börjar runt kl 06 och läggning runt kl 20? Jag har skissat lite i tankarna på det men tycker det är svårt att få ihop mattiderna och sovtiderna på dagen....

Tack snälla på förhand för att ni tar er tid att svara!
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej och välkommen hit säger jag också! :D
Mamma till A & E skrev: Ok, angående kvällsmålet som startar 19.45 så pågår det i en timme, igår började vi 19.30 och la henne för natt 20.30. Hon äter alltså i omgångar under den timmen, men såklart mest i början och sedan om man har tur kanske truga i henne lite mer strax innan läggning. Så jag ser inte riktigt var ytterligare en nattslurk skulle kunna komma in? Hon verkar så mätt, blir arg om man kommer med bröstet eller flaska, samtidigt tänker man "jaha...har hon fått i sig tillräckligt nudå..."
Jag hade lagt middagen lite tidigare för att få in en nattslurk också. Kanske blir man tvungen att tidigarelägga de andra målen också för att få ihop det. Vad sägs om mattider i stil med:
08, 11.30, 15, 18.30, nattslurk 20.30 (om ni har natt 21-08 dvs annars kanske nattslurken blir 20.00)
Mamma till A & E skrev:Ja 15 h sovtid är lite snålt, men har svårt att se var vi kan lägga in ytterligare.....kanske utöka sena em-luren till åtminstone 45 min, tidigare har hon fått sova ca 30 min runt 18-tiden. Jag tycker mig märka att om hon sover efter kl 18 så är hon inte tillräckligt trött till läggningen.
Se SaraMilanas :heart: schemaförslag. :wink:
Tre lurar på 1,5-2-1,5 brukar gillas av tvåmånaders! :D :thumbsup:
Mamma till A & E skrev:Men det kanske sedan runt 4 mån blir ett lite väl stort hopp från 8-9 h sömn sammanhängande till 12 h sömn sammanhängande??? Därför funderar jag på att så småningom kura bort nattmålet 04.30 till att göra tidig morgon vid kl 06. Att ha ett kort vakenpass 06-07 o sedan sova tidig fm lur efter det för att få in alla sovtimmarna under ett dygn. Hur tycker ni att det låter?
När ni börjat med riktig mat och kommit upp i en portionsstorlek att tala om så kommer det att gå alldeles utmärkt att sova 12 timmar på det, du behöver inte "trappa upp" sömnlängden i sträck succesivt om jag får råda. :wink:

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Mamma till A & E

Tack Irmasmamma! :D :heart:

Förslaget verkar bra, ska fundera på dessa tider. Men jag tycker mig märka att hon åtminstone på några av passen behöver 4 h mellan måltiderna för att bli riktigt hungrig? Med 04.30 målet skulle det då bli 6 mål/dygn vilket kanske blir lite för täta mål... :?:

Igår var en strulig dag vad gäller emluren och sena emluren, det skarvades, så till em-målet fyllde vi på extra med 30 ml tillägg och sedan till kvällen tog hon först 60 ml tillägg och sedan slukade hon bröstet bra som hon brukar. Trodde natten skulle bli strulig eftersom dagssömnen strulat lite, men det var faktiskt väldigt lugnt inatt och hon visade tendenser till att sova över 04.30:målet, :D så hon blev inte uppplockad för mat förrän 05.20. Jag som nästan hade bestämt mig för att spika schematiderna.

Detta ställer ju dock till det lite med tiderna, så nu ska jag fundera på hur vi lägger upp dagen, men om man nu vill ge henne en chans att sova över nattmålet vid 04.30, hur löser vi det på bästa sätt :?: :?: :?: Någon som har sakta sträckt ut nattmålen? Hur har ni gjort med schema/tider då? SaraMilana: du skrev att ni sakta sträckt ut och att hon fick sova över, hur gjorde ni med dagens tider då? Skall man satsa på att bara se till att hålla 3-4 h mellan måltiderna som vanligt och sedan försöka knyta ihop säcken till kvällen så man får vanlig läggningstid???

Jag är väldigt tacksam för era svar!
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Mamma till A & E skrev:SaraMilana: du skrev att ni sakta sträckt ut och att hon fick sova över, hur gjorde ni med dagens tider då?
Njaee, vi gjorde snarare ingenting åt nattmålen. Jag som nog är tröttast och latast i världen hade väldigt svårt att förmå mig att ställa klockan på natten. Så på natten fick det bli lite som det blev, ibland vaknades det bara en gång och ibland fler. Plötsligt en dag vaknade dottern inte förrän det var dags att gå upp och då var vi klara med att äta nattetid. Vi gjorde alltså ingenting aktivt för att ta bort nattmålen utan det klarade hon på egen hand. På dagen hade vi (och har fortfarande) ett schema med mat- och sovtider.

Snabbt svar på lunchen, någon annan kanske kan fylla i resten!

Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej! :D
Välkommen säger jag med! Wow, vad bra ni jobbat på med standardmodellen =D> =D> .

Jag gjorde, i motsats till SaraMilana, att jag satte klockan på 04 på natten för att få samma tid för nattmålet varje natt. Jag tyckte det var skönt att veta att hon var ungefär lika hungrig när vår dag började kl 07 och det var dags för frukost. Dessutom hade både hon och jag svårare att somna om, om nattmålet blev runt 05. Ibland vaknade hon innan klockan ringde, ibland fick jag väcka henne.

När hon var drygt 3 månader fick jag allt oftare och oftare väcka henne när klockan ringde. Några veckor senare prövade jag att inte väcka henne och då sov hon ända fram till morgonen. En natt, två nätter, ja... sen var nattmålet ett minne blott :D . Schemat vi hade på dagen fortsatte vi med som vanligt.
Mamma till A & E skrev:Igår var en strulig dag vad gäller emluren och sena emluren, det skarvades, så till em-målet fyllde vi på extra med 30 ml tillägg och sedan till kvällen tog hon först 60 ml tillägg och sedan slukade hon bröstet bra som hon brukar.
Toppen med mera mat! Alltid bra att se till att ha gjort lite för mycket i flaskan. Det kan ju hända att det går ner några extra droppar :wink: .

Det ska bli kul att följa er! :D

R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Mamma till A & E

SaraMilana skrev:
Mamma till A & E skrev:SaraMilana: du skrev att ni sakta sträckt ut och att hon fick sova över, hur gjorde ni med dagens tider då?
Njaee, vi gjorde snarare ingenting åt nattmålen. Jag som nog är tröttast och latast i världen hade väldigt svårt att förmå mig att ställa klockan på natten. Så på natten fick det bli lite som det blev, ibland vaknades det bara en gång och ibland fler. Plötsligt en dag vaknade dottern inte förrän det var dags att gå upp och då var vi klara med att äta nattetid. Vi gjorde alltså ingenting aktivt för att ta bort nattmålen utan det klarade hon på egen hand. På dagen hade vi (och har fortfarande) ett schema med mat- och sovtider.

Snabbt svar på lunchen, någon annan kanske kan fylla i resten!

Aha ok jag förstår! :)

Men då efterlyser jag fortfarande svar/tankar/feedback på frågan:

......hon visade tendenser till att sova över 04.30:målet, så hon blev inte uppplockad för mat förrän 05.20. Detta ställer ju dock till det lite med tiderna på dagen, så nu ska jag fundera på hur vi lägger upp dagen, men om man nu vill ge henne en chans att sova över nattmålet vid 04.30, hur löser vi det på bästa sätt :?: Någon som har sakta sträckt ut nattmålen? Hur har ni gjort med schema/tider då? Skall man satsa på att bara se till att hålla 3-4 h mellan måltiderna som vanligt och sedan försöka knyta ihop säcken till kvällen så man får vanlig läggningstid???

Även inatt sov hon över, så hon fick mat 05.30, och så försöker vi köra dagen efter SM:tänk helt enkelt :D Hon bökade lite vid 04-04.30, men jag ville ge henne en chans att reda ut det själv utan att ta upp mitt i "bökningen", och hon somnade sedan om :D

Ytterligare en liten fråga: om jag struntar i det här med att ge nattmålet en viss tid och istället låter lilltjejen sova över, så har jag ju ändå mentalt ett inre klockslag, tex att jag bestämmer att inget nattmål före 05, allt innan dess möts med 1) avvaktande 2) buffande. Att ha denna strategi blir väl inte förvirrande för henne? Min tanke är ju att hon skall få in vanan "att på natten händer ingenting" och om man vaknar somnar man om, såvida inte mamsen plockar upp och det är dags för lite käk....

Tack igen för att ni tar er tid att läsa och svara :heart:
Mamma till A & E

Tutan skrev:Hej! :D
Välkommen säger jag med! Wow, vad bra ni jobbat på med standardmodellen =D> =D> .

Jag gjorde, i motsats till SaraMilana, att jag satte klockan på 04 på natten för att få samma tid för nattmålet varje natt. Jag tyckte det var skönt att veta att hon var ungefär lika hungrig när vår dag började kl 07 och det var dags för frukost. Dessutom hade både hon och jag svårare att somna om, om nattmålet blev runt 05. Ibland vaknade hon innan klockan ringde, ibland fick jag väcka henne.

När hon var drygt 3 månader fick jag allt oftare och oftare väcka henne när klockan ringde. Några veckor senare prövade jag att inte väcka henne och då sov hon ända fram till morgonen. En natt, två nätter, ja... sen var nattmålet ett minne blott :D . Schemat vi hade på dagen fortsatte vi med som vanligt.
Mamma till A & E skrev:Igår var en strulig dag vad gäller emluren och sena emluren, det skarvades, så till em-målet fyllde vi på extra med 30 ml tillägg och sedan till kvällen tog hon först 60 ml tillägg och sedan slukade hon bröstet bra som hon brukar.
Toppen med mera mat! Alltid bra att se till att ha gjort lite för mycket i flaskan. Det kan ju hända att det går ner några extra droppar :wink: .

Det ska bli kul att följa er! :D

Tack för svar Tutan :heart:

Intressant att höra hur ni andra gjort med nattmålen!

Ja vi fyller som sagt på med lite tillägg nu till kvällen och kanske på em, men vill inte att hon skall bli för van vid flaska och rata bröstet, men än så länge går det bra :)
Tetz

Inlägg av Tetz »

Mamma till A & E skrev:Någon som har sakta sträckt ut nattmålen? Hur har ni gjort med schema/tider då? Skall man satsa på att bara se till att hålla 3-4 h mellan måltiderna som vanligt och sedan försöka knyta ihop säcken till kvällen så man får vanlig läggningstid???
Vi hamnade i en period när vår minsta NÄSTAN sov över nattmålet. När det började hamna för sent så störde det frukosten, och så rasade schemat. Schemat dagtid är det som lägger grunden för en god natt, så jag har inte velat börja tumma på det.

Efter någon vecka eller så med nästan hela nätter (men störd frukost) så bestämde jag mig för att "Nästa natt slopar vi nattmålet helt". Men då sov hon över det helt själv :shock: :P

Bara du bestämmer dig för en strategi så blir det nog bra :D :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Mamma till A & E

Tetz skrev:
Mamma till A & E skrev:Någon som har sakta sträckt ut nattmålen? Hur har ni gjort med schema/tider då? Skall man satsa på att bara se till att hålla 3-4 h mellan måltiderna som vanligt och sedan försöka knyta ihop säcken till kvällen så man får vanlig läggningstid???
Vi hamnade i en period när vår minsta NÄSTAN sov över nattmålet. När det började hamna för sent så störde det frukosten, och så rasade schemat. Schemat dagtid är det som lägger grunden för en god natt, så jag har inte velat börja tumma på det.

Efter någon vecka eller så med nästan hela nätter (men störd frukost) så bestämde jag mig för att "Nästa natt slopar vi nattmålet helt". Men då sov hon över det helt själv :shock: :P

Bara du bestämmer dig för en strategi så blir det nog bra :D :heart:
Tack för svar Tetz :heart:

Precis, man vill inte att schemat dagtid skall störas alltför mycket, jag kan rucka på det en halvtimme hit eller dit, men inte mer. Men nu känns det som vi har en strategi: att om några veckor köra kvällsläggning vid kl 20.00, fortfarande nattmål vid 05 snåret. Och sedan när hon är lite äldre och äter lite mer än bröstmjölk och ersättning, då gör vi morgon kl 07 och upprättar ett schema därifrån då.
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Jag gjorde faktiskt så, när jag märkte att liten visade tendenser att sova över nattmålet, att jag bröt ganska snabbt när hon åt där på natten, för att inte förstöra frukostaptiten. :P På så sätt funkade det att hjälpa henne att bara precis fylla den där pyyyttelilla luckan som behövdes för att sova hela natten några veckor till... :D

Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Mamma till A & E

Irmasmamma skrev:Jag gjorde faktiskt så, när jag märkte att liten visade tendenser att sova över nattmålet, att jag bröt ganska snabbt när hon åt där på natten, för att inte förstöra frukostaptiten. :P På så sätt funkade det att hjälpa henne att bara precis fylla den där pyyyttelilla luckan som behövdes för att sova hela natten några veckor till... :D

Ja jag brukar ge lilltjejen från det bröst som det finns minst i eftersom jag vet att hon kommer äta om ganska exakt tre timmar igen..... :)
Tutan

Inlägg av Tutan »

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Mamma till A & E

Fråga om dagslurarna:

Vi har ca 5 h dagssömn att fördela på några lurar under dagen, hon brukar sova drygt 2 h fm, ca 2 h em, ca 30 min i vagn ute på sena em:luren. idag sov hon sina 2 h fm, sedan bara ca 1 1/2 h på em, hon var vaken resterande halvtimme och låg o småpratade, tyst emellanåt men låg o tittade. Jag lät henne vara men när klockan var 16 tog jag upp henne i stor stil som vanligt :D "åhh vad vi har vilat sååå sköönt...." :D Och sedan sov hon 30 min ute i rullande vagn, vi var ute på en långpromenad, här hade hon förutsättningar att sova ytterligare 30 min, om hon nu behövde ta igen lite men nej, då låg hon och tittade i vagnen istället.....

Hur gör man när man ger förutsättningar för sömn, men hon ändå inte sover all den tiden? Antar att man försöker hålla sig till schemat som vanligt? Ibland har jag bjussat på en halvtimme extra om hon kommit in i riktigt djup sömn och jag har ansett att hon har att "ta igen".

Men det är ju lite gnäll nu på kvällen.....
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"