Byta ut tre amningsmål på en gång?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Lena

Byta ut tre amningsmål på en gång?

Inlägg av Lena »

Hej alla!

AW skriver i Barnaboken om 5-6-månadersbarnen att man vid avvänjningen (dvs att gå från amning/flaska till måltider med fast föda) helt enkelt bara erbjuder mat istället för bröstet, rätt av utan krusiduller, vilket enligt hennes förslag då skulle innebära tre bröstmjölksfria måltider per dag och att man bara ammar när brösten spränger (lämpligen morgon och kväll alltså).

Vår dotter (nyss fyllda 5 mån) är ganska nätt i sina smakportioner och jag har därför en fundering kring det här med avvänjningen (ej akut, men jag vill hinna reflektera i lugn och ro). Jag försöker öka storleken på hennes smakportioner för att förbereda henne på en kommande övergång till hela måltider av fast föda, men det känns som att det går trögt. :( Jag intalar mig dock att tösen snabbt kommer att öka intaget av mat om jag kör AW:s avvänjningsvariant, dvs om det inte erbjuds bröstmjölk på hela dagen, eftersom hon ju rimligen blir vrålhungrig annars.

Jag inbillar mig också att AW:s modell med tre bröstmjölksfria måltider per dag faktiskt skulle passa vår dotter särskilt väl just eftersom det då blir tydligt för henne att hungern måste stillas av annat än bröstmjölk, jämfört med om vi istället byter ut bara ett mål i taget. Eller riskerar jag allmänt kaos och förstoppning och annat elände ifall jag går från små smakportioner till tre hela måltider så här :?: Och går det att upprätthålla mjölkproduktionen för amning morgon och kväll ifall jag vill fortsätta med det flera månader eller kommer den att tackla av helt :?:

Vad har ni för erfarenheter av detta :?: :roll: Svar tas mycket tacksamt emot innan jag ger mig ut på detta äventyr :D :!:

/Lena
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Om jag inte minns fel, så är det AW talar om i boken att avvänja vid amning. Då gör man som du beskriver. Men jag minns också att AW skriver att små barna magar vid den här tiden är rustade för all sorts mat utom salt & socker.

I ditt fall tror jag alltså att du ska (om du vill sluta amma dagtid, alltså)
erbjuda mat, så mycket som går ner, och därefter "fylla på" med ersättning eller välling.

Ida är min yngsta tös, så henne har jag i färskast minne.
Jag började med smakportioner vid 4 månader. (middagsmålet)
Ammade både före och efter. Efter några veckor åt hon större portioner, och jag slutade då med amning före middagsmålet, ammade bara efter.
När hon var c:a 5 månader gjorde jag likadant med havregrynsgröten på eftermiddagen, slopade mjölken före alltså.

När hon var 6 månader bytte jag ut till helt amningsfritt mål mitt på dagen, och efter ytterligare några veckor, även gröt-målet.

Amningen morgon & kväll behöll jag flera månader till.
Men från c:a 6-7 månader kompletterade jag med välling på kvällen, så hon skulle bli helt mätt. Och ammade även fler pass än standard-modellen anger kvällstid, eftersom hon var mer hungrig då. Dagtid körde jag fasta standard-måltider.
Efter ytterligare en tid tog jag bort kvälls-amningen, och ammade bara på morgnarna, tills hon var 11 månader.

Vill du fortsätta amma morgon och kväll, kan du göra det länge än, brösten fattar mer än man tror :wink:
Märker du att mjölken avtar kan du dricka Luzernthé (hälsokostaffären), det ökar produktionen.

Hoppas du får fler tips :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Louise

Inlägg av Louise »

Hej Lena
Hoppas julen har varit god mot er.
Jag ökade raskt storlekarna på smakportionerna så att så snart en puré var avsmakad efter några dagar så behöll jag den och lade till en sort och sedan en sort till så att det blev tre olika sorter vid varje lunch, Varav minst två grönsaker. Barnmatsburkar med kött var ingen hit till att börja med. Men jag blandade med de grönsakspurér som var bekanta och uppskattade tills han vande sig. Eftersom jag inte själv äter kött är det svårare att hålla god min och framhärda att det är smasken när jag själv tycker att det är blä.

Så här äter pluppen för närvarande och sedan snart två veckor.
7 majsvälling eller amning beroende på vem av oss som väcker
10.30 en burk barnmat med kött eller fisk+några matskedar grönsakspuré+några matskedar fruktpuré. Om jag är hemma erbjuds bröstet efter detta. Ibland vill han dia mycket, ibland lite, flaska har vi slutat erbjuda efter lunchen för han dricker inte .
14 amning eller välling beroende på vem som är matar
17 Havregrynsgröt och fruktpuré
19 Amning och välling

På morgonen dricker han max 150 ml välling och övriga tillfällen max 100 ml. Så här tänkte vi ha det två månader till fast mer välling och mindre bröstmjölk.
Vid åtta månader tänkte jag frukost välling, lunch lagad mat, eftermiddag gröt, middag lagad mat och kvällsslurk välling.

Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Lena

Inlägg av Lena »

Hej Anna och Louise!

Stort tack för goda råd. Tror jag ska testa ditt tips Louise, dvs att bygga på med nya smakportioner under samma måltid.

Tänkte mig från början nåt i stil med det du skriver Anna, dvs ett amningsfritt mål mitt på dagen när tösen är 6 mån och att sedan successivt byta ut fler mål, men bibehålla nån form av amning ett flertal månader till. Egentligen är jag alltså inte ute efter en snabb avvänjning, men jag har bara så svårt att tro att tösen kommer att fatta galoppen om jag börjar med att byta ut ett enda mål istället för tre på en gång. :roll: Inbillar mig liksom att hon snarare går hungrig till det efterföljande bröstmålet istället för att dagen efter tänka att "jaha nu är det lunch och då blir det mat utan amning, bäst att äta ordentligare av purén/gröten" och då skulle allt sluta med att hon får i sig mindre mat totalt sett. :(

Att jag grunnar på detta är just hennes små smakportioner (puré på en halv potatis samt en liten bit palsternacka tar 45 min att inmundiga och intresset är inte det största fastän jag försöker uppmuntra, äta själv med njutfullt smaskande, inte överkoncentrera, låta henne undersöka med fingrarna, etc, etc... Tycker liksom att jag serverat smakportioner i sex veckor utan att se spår av nån större aptit och bekymrar mig för att det bara är några veckor tills hon blir 6 mån.

Fast idag åt hon faktiskt havregrynsgröt på nästan 0,5 dl gryn samt flera teskedar finrivet päron, vilket är stort rekord (och bäst av allt, hon såg ut att ha äkta aptit), så jag ska kanske bara ha tålamod en tid till så kanske hon självmant äter större och större smakportioner och jag slutar bekymra mig om hur hon ska överleva.... :oops:

Förmodligen borde jag bara visa henne större förtroende istället för att grunna på hur det ska gå med amningsfria måltider (=skapa problem som ännu inte uppstått...) Antagligen spökar i mitt bakhuvud den förbaskade BVC-viktkurvan som jag ju tidigare lovat mig att inte stressas av. Jag vet ju att min tös mår toppen även om hon inte är nån tungviktare :D

Häpp, det var skönt att få terapiskriva lite :lol: :lol:

/Lena
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen! :D

Så små bebbar plussar inte ihop det ena med det andra.
Hon kan inte "tänka ut" på det vis du skriver om att det är bäst att äta för det blir inget annat.

Som sagt bytte jag succesivt ut mål för mål, och det funkade jättebra!
Men Ida var väldigt matglad och åt STORA lass, så jag visste ju att hon blev mätt.
Är din lilla dam lite försiktigare i maten, så låt det ta lite extra tid då, att byta ut mål. Hon svälter ju inte på att komplettera maten med tillägg.

Hon är ju uppenbarligen förtjust i havregrynsgröt, och äter det målet med glädje. Byt ut DET målet till helt amningsfritt då, till att börja med!
Svårare än så behöver det inte vara! :D

Är hon underviktig, eftersom du skriver att du lovat att inte stressas av det? Jag vet inte om jag läst något om det innan kommer inte ihåg.
Clara, min äldsta dotter har alltid legat något under strecket under medelkurvan. Liten och nätt har hon alltid varit i förhållande med likagamla, men hon har hela tiden följt SIN kurva.
Även Ida har legat något under medel, men jag har aldrig oroat mig för det, för jag har ju sett att de mår bra :D
Gå till er själva, mamma och pappa. Hur såg ni själva ut som barn?
Ni kanske var små, och då är det ju bara genetiskt.

kram anna
Lena

Inlägg av Lena »

Hej (och gott nytt år :lol: )!

Det där med viktkurvan är nåt som på nytt poppat upp i mitt huvud den senaste tiden, just eftersom jag börjat fundera på hur man går tillväga när man byter ut amningsmål för en mindre matglad liten älskling.

Hade en noja över hennes vikt för 2 mån sen eftersom tösen då började plana ut och lämna kurvan som låg ett steg över medel. Sen följde hon medelkurvan en tid men ligger nu lite under den. Det stör mig att jag börjat bry mig om den där kurvan igen eftersom tösen verkar må så gott och sover så bra. Dessutom är hon av naturen smal, så det ligger säkert en del gener i detta.

Hur som helst, när jag häromdagen läste i Barnaboken om övergång till amningsfria måltider blev jag nyfiken på folks erfarenheter av den varianten jämfört med en mer successiv variant där man byter ut en måltid i taget, just eftersom jag bara hört om den successiva varianten innan. Dessutom är jag nyfiken på lite synpunkter från andra som haft problem med att få upp storleken på smakportionerna.

Idag åt tösen knappt nån gröt alls så det känns ju inte stabilt att skippa den efterföljande amningen i det läget. Eller ska jag göra det och låta henne vara hungrig tills nästa mål :?: Men vad hjälper det om inte nästa mål också är amningsfritt :?: Hur ska poletten annars trilla ner, dvs att lagad mat stillar hungern lika bra som bröstmjölken :?:

Alltså, vad jag menade från början i den här tråden var just att AW:s variant låter logisk om än mer drastisk, och därför är jag nyfiken på hur det funkar. Eller har jag missförstått helt :?: :!:
Annrik

Inlägg av Annrik »

Hej!
Jag är nästan säker på att AW menar att övergången till att sluta amma ska ske drastiskt. Och att då inte övergå helt till mat utan också komplettera med ersättning/välling. I barnaboken står det beskrivet om en fyramånaders och hon äter bara puré+ersättning vid lunchmålet.

Vi gjorde så att vi började med lunchen och sedan ganska snabbt även vid eftermiddagsmålet och kvällsmålet. Vi har inte ersatt ett helt mål med mat än men jag har övergått till att bara amma efter och först ca en halvtimme efter purén/gröten. Jag tycker också det går mycket bättre nu när skrutten sitter i barnstol och vi lägger upp några olika purésorter på tallriken. Vatten i pipmugg är en hit :D och nu när skruttarna är femmånader finns det nya smaskiga smaker att köpa, t.ex. rödspätta. Ibland då de gått lite trögt har jag tagit lite plommonpuré längst fram på skeden och då har det gått bättre.

Ja, det är verkligen en ny värld som öppnar sig....

Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
Lena

Inlägg av Lena »

Hej Annrik-Anna och alla andra! (det finns många Annor på det här forumet :lol: )

Intressant att höra hur du (och ni andra) gått tillväga. Det är så värdefullt att ta del av allas erfarenheter genom det här forumet.

Måste få berätta: De senaste dagarna har vår dotter plötsligt fått en betydligt större aptit :!: Det är så roligt nu, hon gapar och gapar och jag slevar in den ena skeden efter den andra. När det börjar gå trögare låter jag henne hålla om skeden med min hjälp och då går det bättre igen. Kanske är det äntligen belöningen som kommer :D Dessutom har det nog hjälpt att jag och sambon har varit mer noga med att själva äta lunch och middag samtidigt som tösen, vilket ju säkert är den allra bästa vägen för att öka hennes intresse.

Om det fortsätter så här bra så kanske det hela faller sig fullkomligt naturligt då det är dags att införa helt bröstmjölksfria måltider och då behöver jag inte bekymra mig om huruvida dottern överlever eller inte :oops: :D

Men av ren nyfikenhet vill jag dra ytterligare ett varv på min ursprungliga fundering: Just det faktum att AW skriver "...välling- respektive bröstmjölksfria mål..." i sammanhanget som jag beskrivit ovan i tråden (kapitlet om 5-6 månadersbarn, sid 334 samt 338 i nya boken) gjorde att jag tolkade det som så att man INTE kompletterar med varken bröst eller flaska vid de måltider som ska vara fast föda. Därav väcktes min nyfikenhet på hur vanligt det är att folk här på forumet har kört med/kör med den varianten, men det verkar inte som om någon annan tolkat det exakt på samma sätt som jag, eller :?:

/Lena
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen! :D

Ja, det finns många "Annor" här :D
Det var synd att inte Anna Wahlgren själv svarade dig på din fråga i sitt senaste svep.

Jag kan inte svara mer än jag tidigare gjort, där jag berättade hur JAG gjorde.

Men det verkar definitivt vara på rätt väg nu ju! :D
Säkert är det så, att det är bra att alla äter samtidigt :D
Då ser hon ju att det är o.k, och hur man gör :D

Detta kommer ordna sig!

Peppar med ett citat:

"Bär bara ett bekymmer i taget.
Somliga bär tre.
Bekymmer som de haft,
bekymmer de har just nu,
och bekymmer som de väntar sig att få".... :wink:

Stryk det sista bekymmret, tills du är där... :wink:

kram anna
Lena

Inlägg av Lena »

Tjena!

Tack för visa ord, Anna. Jag ska bära med mig citatet istället för bekymmer 8) 8)

Kram, Lena
Vivan

Inlägg av Vivan »

Vår minsting var ganska ovillig att äta mer än en smakportion i början, såhär gjorde vi;
Först gav vi gröt vid 4 mån, på kvällen, med bröstmjölk efter.
Efter en vecka började vi med smakportioner vid lunch (grönsaker/frukt först och "mat"+frukt från 5 mån) och amning efter det. Mängden var svårt att öka så vi började ge henne detsamma även till middag. Vid 6-7 mån började hon äta större portioner och ammades inte efter. Från 7 mån ser mattiderna ut såhär (Ingen nattamat på 3 nätter nu! :D );
7.30 Gröt+bröstmjölk
11.30 Lunch
14.30 Ammas
17.30 Middag
19.45 Välling
2 d?ttrar f?dda okt 02 och april 04.
"Kurat" minstingen 050101.
Och s? stortjejen f?dd 1989.
Annrik

Inlägg av Annrik »

Hej!
Jag var tvungen att läsa lite i boken och håller med om att det verkar som AW tycker att om man vill sluta amma ska man göra det rakt av och övergå till mat istället . Jag vill gärna amma lite till och dessutom proppa i lillkillen så mycket mat som möjligt och har därför ammat efter maten. Han brukar alltid suga glupskt. Men när däremot pappa skulle ge honom flaskan med utpumpad bröstmjölk efter lunchen var han inte lika inresserad, så han är nog inte så jättehungrig iallafall.
Kul att det går bättre med maten :D
Jonatan har börjat sitta med armarna utåt för att hålla balansen och sedan liksom hugger han skeden med mat. Han ser ut som en liten fisk som surfar :lol:
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
Lena

Inlägg av Lena »

... en liten fisk som surfar... :lol: helgulligt :!: Vår tös sitter också med armarna rakt ut åt sidorna fast hon påminner om en fågelunge... visst är det charmigt med alla liknelser man kan göra med sina små älsklingar... i början kallade jag dottern för min älskade lilla igel för hon såg ut som en osedvanligt söt igel när hon ammades :lol:

PS till Vivan: hoppas kuren löper fint :!:

/Lena
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"