AW skriver i Barnaboken om 5-6-månadersbarnen att man vid avvänjningen (dvs att gå från amning/flaska till måltider med fast föda) helt enkelt bara erbjuder mat istället för bröstet, rätt av utan krusiduller, vilket enligt hennes förslag då skulle innebära tre bröstmjölksfria måltider per dag och att man bara ammar när brösten spränger (lämpligen morgon och kväll alltså).
Vår dotter (nyss fyllda 5 mån) är ganska nätt i sina smakportioner och jag har därför en fundering kring det här med avvänjningen (ej akut, men jag vill hinna reflektera i lugn och ro). Jag försöker öka storleken på hennes smakportioner för att förbereda henne på en kommande övergång till hela måltider av fast föda, men det känns som att det går trögt.
Jag inbillar mig också att AW:s modell med tre bröstmjölksfria måltider per dag faktiskt skulle passa vår dotter särskilt väl just eftersom det då blir tydligt för henne att hungern måste stillas av annat än bröstmjölk, jämfört med om vi istället byter ut bara ett mål i taget. Eller riskerar jag allmänt kaos och förstoppning och annat elände ifall jag går från små smakportioner till tre hela måltider så här
Vad har ni för erfarenheter av detta
/Lena