Är vi för tråkiga för vårt barn?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Breen

Är vi för tråkiga för vårt barn?

Inlägg av Breen »

Hej alla kloka!
Vi har bestämt oss för att kura vår 7 månader gamla dotter. Vi har läst Barnaboken, men väntar på att få hem Sova Hela Natten-boken så att vi har den till hands före och under och efter kurandet. Jag har även kollat runt här på forumet och fått jättebra tips och idéer.

Det jag känner mig mest osäker på just nu är hur vi ska få till den dagliga sociala samvaron. Lilla R är med oss i nästan allt vi gör, hushållsarbete och sånt. Problemet är bara att jag och min man inte är speciellt (läs: inte alls) sociala av oss. Vi umgås inte med andra människor annat än undantagsvis. Bortsett från just hushållsarbete i form av städning och matlagning mm, så sitter vi bara vid varsin dator. Helst skulle jag bara vilja läsa böcker varje ledig stund jag har. Jag och min man pratar knappt med varandra :D (observera att vi är mycket nöjda själva med våra liv, det är bara nu sedan lilla R kom som det har blivit ett problem) Detta leverne tycker Lilla R är skittrist, förstås :(

Kortare stunder kan hon gå med på att sitta bredvid eller nedanför på golvet och dona på med egna grejer. Hon får också trycka på tangenterna och smaka på hörlurarna och annat hon visar intresse för :) När jag läser bläddrar hon i sidorna eller smakar på bokens pärmar :wink: Hon är bra på att leka på egen hand kortare stunder och vi är då noga med att inte störa henne. Men helst vill hon aktivera oss/ vara aktiv med oss. Hon är jättebusig och go' och helt underbart rolig! Men all den där energin får inte tillräckligt sunt utlopp i umgänget med oss vuxna vilket leder till frustration och skrik.

Vi har försökt ändra på oss. Hittat på aktiviteter som vi kan ägna oss åt på dagarna. Men nu håller vi på att gå i bitar. Det är ju inte såna vi är! Vi avskyr varenda sekund av låtsasliv. Jag blir så ledsen för Lilla R's skull att hon skulle behöva hamna hos de två tråkigaste föräldrarna på denna jord :(

När jag läser om andra föräldrar här i forumet så ser jag att det inte är så vanligt med denna typ av "passiva" livsstil och är därför rädd att vi inte kommer att lyckas kura vår dotter eftersom vi brister så fundamentalt vad gäller den sociala gemenskapen. Vi tittar ju inte ens på TV här hemma...

När jag läser Barnaboken tycker jag mig ändå förstå att det inte är meningen att man ska ändra livet helt utifrån barnet utan mest leva på som man brukat fast med barnet delaktigt. Men hur funkar detta då man lever som vi gör?

Är det någon som kan hjälpa mig angående denna undran?

(Och ja, vi är medvetna om att vi inte passar att ha barn - det har vi fått höra - men älskade Lilla R kom till oss ändå :heart: och vi skulle aldrig byta bort henne mot all "frihet" i världen.)

Med vänlig hälsning! /B
Mamma till lilla R som föddes i januari 2011

Kurstart: 110917
Breen

Re: Är vi för tråkiga för vårt barn?

Inlägg av Breen »

Ok, jag hade visst inte läst så mycket i forumet som jag trodde. Hade helt missat att det kunde finnas svar i "Späda barn och små" :oops: Nu känns det lite säkrare vad gäller den sociala delaktigheten och jag har inte lika dåligt samvete.

Men nu har jag fler frågor om någon har möjlighet att svara. Är så himla smarta människor som skriver här så jag tror nog att jag kommer att få precis den hjälp jag behöver genom hela kurningen :) Även här har jag hittat lite i andra trådar men vill gärna ha mer tänk kring det hela. Det gäller frågan om vår dotter ska sova i samma rum som oss eller ej.

Vi har en trea men min man jobbar hemifrån och har ett av rummen som kontor. Han jobbar sena kvällar och även nätter. Det rummet skulle annars Lilla R få sova i. Nu funderar vi på om vi behöver flytta ut hela min mans arbetsmiljö till vardagsrummet och faktiskt ge Lilla R detta rum. Men finns det goda möjligheter att ha henne i samma rum som oss och ändå fixa sovandet?

Jag såg att bland andra Lillloppans mamma delar rum med sin lilla (jättebra och intressant tråd förresten!!! :) ) Duger det att avskärma ordentligt? Hur blir det då med vanliga nattljud från oss föräldrar? Tänker på typ snarkningar och sånt :lol:

Nu börjar det dra ihop sig för kurstart. Vill bara vara helt säker på att jag pluggat in tänket ordentligt först.

Måste också få uttrycka min uppskattning över detta forum och alla er som skriver här. Ovärderligt! :)

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej och välkommen! :lol:

Så länge barnet har ett "eget" hörn som är avskärmat, hängt draperi för eller så.

MEN, jag vet också någon som har sovrum i samma rum som arbetsrum, även där avskärmat med skärm eller draperi.

Så lösningar finns.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Breen

Inlägg av Breen »

Tack och tack TorsMamma :)

Men det är alltså ok då med vanliga sovaljud från oss? Borde vi ändå vi hålla oss ute i vardagsrummet under de 11 första dagarna för att få till det nya på ett bra sätt?

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Barn vaknar inte av ljud, bara ljus.

Bra att vara i vardagsrummet första 10-14 dagarna. Sen borde det funka. Snarkning ingår i "Husljud" så det är inga problem 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Breen

Inlägg av Breen »

Å så bra :) Tack igen!

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Vilken härlig läsning! Jag skrattade stort. Älskar era tråkighetsbekännelser och passivitetsvåndor :lol:

Ert lilla barn är ett avundsvärt barn :!: Hon har er ju hemma, hon har tillgång till er utomordentligt tråkiga värld och får dela den efter bästa förmåga (och den är inte dålig). Det du redovisar av social delaktighet är verkligen inte fy skam. Du skriver som en gud, så jag hoppas du inte koketterar :shock: utan är uppriktig, och då vil jag bara säga att dåligt samvete ska du INTE ha. Det är inget fel på ert utomordentligt tråkiga liv :lol:

Och vad nu än omgivningen säger - ni "passar" inte att ha barn, huh :?: (Och vem gör det, då :?: ) - det tror jag inte lilla R skulle hålla med om alls. Om någon frågade HENNE. Hon har förvisso valt sina föräldrar med omsorg. Små barn brukar göra det.

Njut barnet :heart: (Vilket jag har från säker källa - din - att ni gör.) Hon dör inte av att ha lite tråkigt ibland. Tänk och planera. Trots allt är hon inte vaken hela dagarna. Ni kan mögla vid era datorer när hon sover. Det trista med datorer är ju de facto att de är utestängande. Det ÄR svårt att bedriva social delaktighet hängande vid en dator. Man kan skaffa ett tangentbord till barnet - särskilt ett så här litet barn - men hur kul är det i längden, när det inte är på riktigt :?:

Bättre är faktiskt att planera (utöver det ni redan gör, med hörlurarna och allt) lite trevlig och avledande underhållning vid sidan av. En sjumånaders är ganska lättmutad. Balla kökslådor, intressanta prylar av oväntad kaliber, nära er där ni sitter och möglar, mutor... ätbart, gnagvänligt, kladdintressant (och så lite städning efteråt, tillsammans).

Musik är inte att förakta - hög och sprallig - och den där TV:n som ni inte tittar på kan ni ladda med något riktigt lugnt infantilt (i ordets bättre bemärkelse ) för lilla barnet, som Teletubbies och/eller Baby Einstein. Inget fel i det :!: Husfrid kan ha väldigt trevliga förtecken. Sjuttioelva förevisningar av Baby Einstein kan kallas läsa samma saga sjuttioelva gånger... Vem protesterar mot det ? :mrgreen: Så skäms inte!

Tack för alla dina varma ord om detta forum! Visst är det outstanding :lol:

Jag har verkligen varit en tråkmåns i förskräckligt många avseenden med mina barn, därför att jag MÅSTE jobba, gnäll gnäll, mutter mutter :roll: Men med en liten sjumånaders, som inte vet bättre :shock: är det faktiskt inga problem alls att få tillvaron nöjd och belåten. Det handlar om motsatsen till dåligt samvete, nämligen Attityden av Självklarhet. Läs gärna i Barnaboken kapitlet "Vad rätt var tänkt, det blev så fel" :idea:

Så NEJ, lilla R tycker ingenting är "skittrist". Lilla R är upptagen med att lära sig hur det går till här i världen. Det du. Smaka på den :wink: :lol:

Som TorsMamma :heart: säger, avskärmning är grejen. Är ert sovrum stort nog så gör ett eget litet rum åt henne därinne! En skena i taket med mörkläggningsdraperier från golv till tak är suveränt. Ett eget sovutrymme ska hon ha och ju mer ni kan "täcka" det, desto mer kan ni både tända, babbla och snarka därinne. Ljud stör henne inte. Men minsta synintryck sätter igång lilla barnahjärnan.

Hur ni än ordnar det - en skärm är inte heller dumt - får ni tassa ut de första fyra nätterna, under själva kuren, och kanske ett par nätter in på uppföljningsveckan också, tills hon börjar sova hel natt. Man ramsar utifrån.

Mer om det omsider :P

Och den beramade tråkigheten - glöm inte att SKRATTET motar den värsta tristess på dörren (även er).

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Breen

Inlägg av Breen »

Anna, så himla snällt sagt! Nu blev jag riktigt, riktigt glad :)

Tack för alla goda råd och även om du nog får höra det till leda från föräldrar, så vill jag säga ett stort tack till dig från mig och min man, för att du utarbetat SHN och även för allt fantastiskt som Barnaboken ger en osäker och trött förälder. Jag önskar bara att jag hade läst boken innan jag fick Lilla R. Den kommer definitivt att vara en given present från mig till vänner som väntar barn framöver. Jag hade hellre velat ha Barnaboken än tusen olika babykläder :D Nä, så otacksam är jag inte mot vänner och familj, men du förstår nog hur jag menar :)

Det här forumet är verkligen toppen!

Tack än en gång! Nu ska jag fortsätta plugga SHN :)

annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Något så vackert kan man aldrig höra "till leda" :shock: Tack, kära ni båda :heart: O:) :heart:

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Breen

Inlägg av Breen »

Nu har vi kört igång! :) Min man tar de två första nätterna varav en är avklarad. Det gick rätt ok. Många uppvaknanden men min man säger ändå att han är positivt överraskad (jag sov i ett annat rum med öronproppar och hörlurar med hög musik och har inte lagt mig i utan inväntade rapporten i morse).

Men då var det detta med daglurarna då... Hon sover sin första just nu och grejen är att jag blev så förvirrad eftersom hon slocknade direkt jag lade ner henne i vagnen! Så då är frågan, ska jag ändå vagna och skaka nu eftersom det är kurstart? Ramsan förstår jag att man alltid ska dra oavsett om de redan somnat så att hon har den med sig in i sömnen. Jag blev som sagt förvirrad och vagnade några drag med avslutande skak trots att hon redan somnat. Men är detta rätt? :?

videunge

Inlägg av videunge »

jag skrattade gott kan jag säga. :lol:

NEj inte 17 behöver du vagna liten som redan sover. ge en öm bekräftande ramsa att "precis så skall det vara" och gå. Liten har ju redan gjort ett strålande jobb =D> :wink:

det enda som behöver verktygas överhuvudtaget är en ledsen liten unge.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Breen

Inlägg av Breen »

Haha, misstänkte nästan det :D Fick ändå använda min vagningsträning nu till långa luren (hoppas iaf att den blir lång). Tack för ditt svar :)

Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!
Bra beslut ni tagit att kura :thumbsup:
Vill bara önska er lycka till!! Ni kommer greja det här galant :D

Kram :heart:
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Breen

Inlägg av Breen »

Tack Norahsmamma! Även för din hjälp sedan innan :)

Breen

Inlägg av Breen »

Jag ska förresten uppdatera lite om hur det går!

Det går skitbra! :D Inatt var andra natten och min man behövde visserligen ge en kort buff och en solfjäder vid läggdags, men sen räckte det med ramsa vid de följande 6 uppvaknandena. Och inte behövde han ramsa länge heller. Så himla fint att det faktiskt funkar :D

Vad gäller dagen igår och idag så har det också gått superbra :) Det jag är mest förvånad över är hur väl det fungerar med husljuden för att få lillan lugn. Och här har vi gått och smugit runt på tå när hon vilat innan :oops:

Det jag är liiite nervös för är den kommande natten och efterföljande dag, då jag och min man byter plats. Jag hoppas att lilla R blir lika övertygad av min natt och min mans dag som det omvända. För att vara lite elakt ärlig så är jag mest orolig inför dagen faktiskt. Jag må tycka att det är jobbigt att underhålla vårt lilla busfrö, men min man blir verkligen helt slut av henne :D Men eftersom lilla R naturligtvis kommer att vara helt utvilad efter min kommande nattprestation så är det ju en jätteglad liten en istället för en grinig en som min man sen ska umgås med ;)

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"