Stora förändringar för Lille O

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
majbrittsanna

Re: Stora förändringar för Lille O

Inlägg av majbrittsanna »

Hej Katten :heart:

Har samma cirkus här hemma med vändningar :roll: Tycker du verkar hantera det fint!! Får jag fråga hur du lär Lille O att vända sig.. har svårt att få min snutta att fatat grejen utan att dra henne över liksom.. Hjälper genom att dra lite i foten, även provat handen men det går hittills (hållit på några dagar) inte så bra... :?

KRAM
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Katten77

Inlägg av Katten77 »

hej Anna!
Aaaah, visst är vändningscirkusen jobbig?! Jag lägger honom på rygg och hjälper honom med foten, det verkar vara mest effektivt. Nu har han börjat fatta det där med att börja med foten iaf. :thumbsup: Ibland missar han att sträcka ut armen och då försöker jag hjälpa honom med det. Tycker det går bättre och bättre.
Dubbelsängen är smidig att träna i liksom en soffa. I början kan det vara skönt för självförtroendet om det sluttar lite nedåt så de får lite hjälp av tyngdkraften.
Ska bli såååå skönt när det här sätter sig ordentligt. *pust*

Kramar!!!
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Tack snälla du :heart: Ja, denna cirkus är f-n riktigt irriterande. Den känns liksom så.......onödig. Ja vi får la kämpa på. Ingen av oss (Lilla L och jag allstå) är ju de mest tålmodiga typer men men. Trägen vinner ju har jag hört :evil: :wink: . Puh.

Kram
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej å hå, vi kämpar på....

Klistrar in lite citat från andra trådar, mest för min egen skull så jag har peppningen samlad när tålamod och attityd vacklar. :D
TorsMamma skrev:Hej, har ni BÅDA läst denna? Lite pepping! :D

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... 49#p263449
Kanonbra läsning om Sigges vändningscirkus. Många tips och peppning! :)
Katten77 skrev:Åhhh jag vet PRECIS vad du menar Anna! Jag är också livrädd att hamna i ett nytt träsk. I natt vaknade han en gång i timmen och hittills i kväll verkar det inte bli mycket bättre. :( Det enda man kan göra är väl att öva öva öva ÖVA på dagarna så att de lär sig så fort som möjligt. I morgon ska vi banne mig öva minst 4 x5 min varje vakenpass! :!: :!: :!:

Inte ligger han kvar på "rätt" ställe i sängen heller. Jag hittar honom nästan alltid mitt i sängen med huvudet ner mot fotänden, på rygg... Inte så lätt att "smygvända" honom då eftersom jag gärna vill stoppa om med täcket också - som ligger UNDER honom!!! #-o

Vad härligt att ni fått fina läggningar nu iaf! Jätteglad för er skull! :heart:

Kramar
Luvisen skrev:Fast har de body och en tunn bomullsbyxa så behöver de inge täcke. De sover så de små. På det viset kommer du hitta människan i flera år... :lol: Inget att göra åt liksom. De är varmblodiga turligt nog! :P Min son sover alltid utan täcke och på fel ände på tvären. Jag tycker det ser himla jobbigt ut men jag ska ju inte lägga mig i hans sovande... :roll: :lol:

Träsk kan det förstås bli men då bryter man av det tvärt- som att dra bort ett otäckt plåster när de små liven vet hur de ska göra! :P Så tänker jag, och så har jag gjort. De lär sig det där med enträgen träning typ på en vecka så snart är det över- även om det inte känns så.

Kram till er båda! /Luvisen
Hmmm.... Det kan nog stämma... Han blir lätt varm när han ligger under täcket, men å andra sidan tycker jag att han känns sval när han sovit ett tag ovanpå täcket. Han har pyjamas på sig men inga sockar. Tror inte det skulle göra någon nytta att ta på honom strumpor för han brukar vara rätt snabb på att sprätta av sig dem. Det är mellan 18-19 grader i rummet.

:?:Ska jag höja värmen en aning eller är det "ok" att kännas sval?
Kurstart 2010-11-19
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Kanske höja värmen lite... Jag har faktiskt inte kollat tempen i rummet. :oops: Men vi har värmen på elementen på full fart... Sedan vädrar jag sådär en timme med fullt öppet fönster. Så när han lägger sig är det iskallt i rummet och då ligger han så fint under täcket. Sen gissar jag att det tar några min innan täcket åker av :lol: och ja, han är sval när jag hämtar upp honom på morgonen...men bevisligen utsövd. :shock: :lol: Han är sval även när jag hämtar honom på dagsluren också och då sover han bara i långärmad body och stickade shorts. Han sover som en stock då! När jag sätter på honom mer brukar han alltid vakna tidigt och hojta... :roll:

Värme! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack Luvisen för dina snabba och fina svar! :heart: Vad har du för filtar till din parvel? Har du täcke eller filt på honom på dagslurarna? Jag har använt fleecefiltar tidigare men tycker att det blir så tätt och svettigt. :-k

I dag på lunchluren vaknade han efter 1h och var rosenrasande. I en paus gick jag in till honom och upptäckte då att han var genomsvettig (han hade täcke på sig). Jag tog av täcket och ramsade ut och strax efter blev han tyst. Sedan låg han utan täcke och snackade nöjt i 30 min tills det var dags att gå upp. :thumbsup:
Av den händelsen drar jag slutsatsen att en hel del sömnstrul och skarvande kan bero på att han helt enkelt är för varm.

Ha ha, så typiskt: här går man och köper ett dyrt och fint lyxtäcke och så vill ungskrutten inte använda det. :lol:
Jag tröstar mig med att det kanske kommer mer till användning när han är stor nog att skippa spjälskyddet, jag tror att det bidrar till att det blir varmt och lite instängt i sängen...

Kram och tack för värmen, den behövs! (Jag är inte lika varmblodig som sonen ;))
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

stickade shorts
det var det sötaste! :lol: :heart: Intressant den här värme-diskussionen, lyssnar och lär. Jag har också upplevt Katten att om luften inte cirkulerar så mycket, som nu med tjocka fina spjälskydd, så blir det mycket varmare. Så blev det för oss förut med "korven". Ibland när jag tog upp Loa var hon blöt i håret av svett :? :oops: delvis därför vi skippade den där korven. KRAM!!!!
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Ha ha, ja stickade shorts låter verkligen supergulligt. :heart: Har du stickat dem själv eller finns det att köpa?

Intressant majbrittsanna att ni haft samma fenomen med värmen. Har ni något spjälskydd nu eller kör ni utan? Tur att jag har dig min rara partner in crime att bolla med. ;) :heart:

Uj uj, måste säga att detta var en knasig dag med sömnen.
Frukostluren brann inne helt och hållet men det kan jag köpa eftersom vi hade en lugn natt och lång morgon.
Lunchluren blev 60 min istället för 90 min, antagligen en kombination av skarv och att han var för varm.
Eftermiddagsluren skippade jag täcket och lade en tunn filt över honom istället. Sedan låg han och knorrade och småklagade men inte tillräckligt upprört för att jag skulle gå in och vända. Ramsade efter kanske 15 min men han kom inte riktigt till ro ändå. När ytterligare 10 min gått gick jag in, då låg han åt fel håll på rygg och var mycket upprörd. Jag vände honom till mage men flyttade honom inte åt rätt håll utan lät honom ligga med huvudet mot fotänden. Lade över filten och ramsade ut. J*vlar vad arg han blev! Efter kanske 10 min gav jag upp, luren började närma sig sitt slut och jag ville gärna att han skulle hinna sova lite så jag gick in och lade honom åt rätt håll med riktiga täcket över, ramsade ut. Han var fortfarande upprörd och efter 5 min gick jag in för att plocka upp honom eftersom luren var slut. I samma ögonblick jag närmade mig tröskeln tystnade han och när jag kom fram till sängen insåg jag att han somnat. :shock: :heart: Så vi nyttjade marginalkvarten och lät honom sova 10 min. (han har ingen naturlig 5 min utan den är vid 10 min).
Kurstart 2010-11-19
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ja, de signade stickade shortsen ja. :lol: De är verkligen supersöta :heart: De har en forumnist stickat till mig mot betalning. :wink: (http://strommingdesign.blogspot.com/ säger det tyst för man vill ju inte göra reklam liksom.../turtlebutt-heter dom/ :-$ )

Ja, vad har jag i sängen? 1 istoppstäcke, 1 stickad filt (mellan tjock), 1 tunn bomullsfilt. Sedan har han spjälskydd runt hela sängen...

Både dag som natt lägger jag på allihopa så prydligt på honom med täcket överst. Sen åker allt av efter insomning... :lol: När han var liten som era bebbar så la jag ibland på mellan filten om jag varit tvungen att titta till honom och han var sval eller kall (det hände ibland! :shock: ).

Ja fleece är nog alldeles för varmt och framförallt släpper de ju inte genom ngn luft. :idea:

Så vad sägs om att på med hela konkarongen till en början och sedan låta dem sparka av sig alltihop eftersom? :lol:

Kram! /Luvisen
SM rookie
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Åhhhh vad söta de är! :heart: Hittade en bild här: http://strommingdesign.blogspot.com/201 ... mer-3.html

Hmmm.... funderar på om jag kanske sköt mig själv i foten som köpte Rätt Starts dyra exclusive-täcke, det är ju ganska tjockt. De har tydligen ett tunt täcke också, det kanske hade varit bättre? :-k

Ska bli intressant att se hur natten blir. Efter läggningen var det tyst en stund, sedan smågnäll som eskalerade. Efter ett tag gick jag in och lade tillrätta (han låg i den klassiska rygg-åt-fel-håll-på-täcket). Han somnade på ett par minuter. När han sovit ca 1h vaknade han och klagade men somnade om själv efter kanske 10 min. Jag väntade 15 min, sedan tassade jag in och kollade. Då låg han åt fel håll men på mage, tackolov. Jag lade bara över en tunn virkad bomullsfilt utan att flytta honom. Får se hur han sover med bara en filt över sig, det kanske blir lagom...

Dags för mig att sussa.

Godnattkramar!
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Halloj :D

Ja vi har spjälskydd, men bara sånt där vanligt av köpe-sort. Det är väldigt tunt och känns genomsläppligt... bra så länge hon inte börjar krumbukta sig för mycket. Om så sker får jag sätta min mamma på att kopiera din kreation, sånt där är jag INTE bra på :D Dock kryper ju Loa upp väldigt mycket mot huvudändan så där har vi förstärkning men det täpper ju inte igen så mycket. Tycker Luvisens lösning med flera filtar låter smart, den skall jag köra from i natt. Så man slipper störa för mycket genom att krångla fram just täcket om den hamnat under bäbisen.

Kramkram
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Gokväll alla rara mammor! :heart:

Majbrittsanna: ja, filtar är nog en bra idé. From natten som gick gör jag så att jag nattar med täck som vanligt. När jag kollar till honom och han ligger ovanpå täcket så vänder jag honom bara och lägger över en filt istället för att hålla på och böka med täcket. :thumbsup:

Här har det varit en lite lattjo dag. Natten som gick var bra. Ett uppvak vid 02-tiden men han somnade om själv på någon minut. Jag höll mig vaken i 15 min varpå jag tassade in, vände i smyg och lade på honom filten igen. Nästa gång väcktes jag av väckarklockan och gjorde morgon för en glatt jollrande kille som låg och fingrade på spjälorna :)

Lunchluren var intressant. Det bidde nämligen inget sovande! Efter läggning låg han och surrade i 15 min, då gick jag in och lade honom tillrätta. Med facit i hand skulle jag inte ha gått in - han var inte ledsen utan det var snarare jag som ville att han skulle somna. Och det gjorde han ju inte. Istället bidde det lite mer snack i ytterligare 30 min! När det äntligen blivit tyst väntade jag 10 min och tassade sedan in för att lägga på filten. Men nähä!!! Där ligger skrutten inkrupen i nedre hörnet och plirar ut mellan spjälskydd och upphängd filt! :shock: :D Snabbt ut igen innan han ser mig...
Väntar 10 min men börjar bli stressad. Han måste ju sova tänker jag!!! Så in till en glad pojke (på rygg nere i hörnet) som inte blir så glad när jag lägger honom tillrätta igen och ramsar ut. Han svär en liten stund men sedan blir det tyst. Joller. Tystnad. Joller. Tystnad. Låter ledsen? Nope, han GAPSKRATTAR!!! :shock: :lol: Han har kravlat tillbaka till nedre hörnet och ligger och snackar med gud vet vad och fingrar på snörena på spjälskyddet. När hela luren förflutit (1,5h!) plockar jag upp en glad liten skit...
Han var rätt trött sedan men klarade sig faktiskt fram till eftermiddagsluren.

Nu ligger han och sussar så fint, hoppas det blir en bra natt. Själv ska jag sätta mig och påbörja en kortsida till spjälskyddet så att han inte ligger och plirar ut i rummet... #-o Dessutom verkar han föredra att ligga med huvudet åt det hållet och då är det ju bra ifall det är vadderat även där... :lol:

En positiv sak är att idag har han hållt humöret uppe trots långa vakenstunder i sängen, och trots att han legat på rygg ganska mycket. Kanske att han börjar inse att ryggläge inte är så farligt trots allt? [-o< [-o< [-o<
Kurstart 2010-11-19
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Det låter ju strålande! Bravo! =D> =D> =D> Nu gäller det för lilla mamma att låta lillen få göra som han vill med sin lur. Du kan med fördel sätta dig och sy och sluta lyssna till vad den lilla människan har för sig med sin lur. Förutsättningarna har han ju! :P

Eller kanske duscha? Eller sova! :P Om man behöver det. Jag behöver oftast en lur själv så jag är mer \:D/ när jag ska hämta upp den lilla glada människan. :lol:

Kram! /Luvisen
SM rookie
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Luvisen: en kram till dig för dina kloka ord! Tar till mig det du skriver om att han får göra som han vill med sin lur. Idag kommer jag icke gå in och peta såvida han inte ber om min hjälp! :thumbsup:

Natten var helt ok. Ett uppvak vid 21-tiden som han fixade själv. Sedan ytterligare ett 02.30 (mindre kul att behöva gå upp så tidigt), jag gav honom 10 min att reda ut det själv eftersom det var en mix av lite småhack, tystnad och stånk. Sedan gick jag in och hjälpte honom vända genom att ta tag i hans hand, och då kände jag verkligen hur han själv hjälpte till! =D> Sedan var han väl så uppspelt över att ha "lyckats" vända att han låg och småsnackade i ytterligare 30 min. När han sovit 15 min gick jag in och stoppade om den lilla gullungen. :heart: Fick äran att VÄCKA i morse! \:D/
Kurstart 2010-11-19
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:lol: Busvissling! =D> =D> =D> /Luvisen
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"