- Sömnvägrare...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Emelie89

- Sömnvägrare...

Inlägg av Emelie89 »

Hej!

Har en son på 5 veckor som de senaste veckorna fått svårare och svårare att sova.. Han är SÅ RÄDD för att somna in! Det har blivit värre och värre och de senaste dygnen har han skrikit sig till sömns i 3h när vi "nattat" honom. För det gick inte längre att han bara somnade in i famnen... Så igår blev jag desperat och googlade! Hittade Camilla Läckebergs blogg där hon berättar om samma problem och om hur Barnaboken hjälpte henne! TACK GODE GUD, äntligen ngn annan med samma problem! Som tur var hade jag precis fått Barnaboken i present av en vän! Så vi började mata, mata, mata... Och inatt sov han SÅ GOTT! Idag har vi jobbat jättemkt med matningen för att dämpa hans dödsångest (läst mig till att det är det han lider utav) , han har ännu inte direkt lyckats somna mer än 20min efter 2 av målen under dagen men det är ju ngt! Och nu sover han gott i sin säng för natten, MEN. När jag kikade här i forumen inser jag att jag nog gjort ett kolossalt fel! Jag ammar ju tyvärr inte längre (han svalde för mkt luft och fick ligga på barnmedicin där de resonerade fram att ersättning i MAM's anti-colic flaska var bäst) så nu vet jag inte hur jag ska ställa mig till SM när han får ersättning? Idag har vi kört på kanske 120ml första portionen, sen liten paus, sen 90ml, sen skötning och umgänge och sen 60ml och sen har han legat och kikat länge tills han blev trött och ledsen och fick 30ml till så han slocknade i famnen och sov ca 20-30min... Och då satte vi igång igen! Men får han inte ont i magen av all mat?! Han som redan kräkts HUR MKT SOM HELST före vi började med detta, nu lär det väl bli ännu värre?

Ge oss råd! :) Snälla! Hur mkt ska vi ge? Hur ska vi dela upp det under matningen? Vi vill ju släcka hans hemska ångest så han klarar sova även under dagarna! Han har ju hållt sig vaken från 8 på morgnarna till 23 om kvällarna med enbart 3 ggr 10min powernapar i min famn förut.. INTE SUNT!

Tack på förhand!
/ Emelie
Melker 100226 :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Emelie, varmt välkommen till SoS och grattis till Liten :)

För att gå rakt på sak, så mata så mycket som det bara går.
Släpp allt vad rekommendationer heter, det brukar stå på förpackningen att si och så mkt skall man ge. Släpp det. Släpp också en eventuell idé om att man kan ge för mycket, för det kan man inte - det kommer ut i endera ände.

Personligen, nu när ni har kommit på att det är överlevnadsångest som råder, skulle jag mata vid första pip. Det för att försäkra Lillhjärtat om att mat det finns i överflöd. Alltså köra på som om han var nyfödd och sen hjälp till sömn; du har BB så läs på där om hur det hela går till.

Angående kräkningarna så klistrar jag in en toppentråd med goda råd om hur göra det hela bättre:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21640

Ni kör på MAM's flaska, i tråden nämns Dr Brown, men principen är den samma. Större eller mindre nappstorlek bara.

Principen med att flaska är precis den samma som när man ammar. Ge en första omgång tills han släpper, ha lite umgänge och skötning och erbjud sen igen. Förrätt, huvudrätt, efterrätt och så kaka på det brukar vi säga. Snöa inte in på ml'ar, huvudsaken är att han erbjuds. Det skall inte heller bli ledsamheter, "tjata" alltså lite men tvinga inte!

Det är vad jag tycker att ni skall fokusera på just nu!

:)
Emelie89

TACK!

Inlägg av Emelie89 »

Tack! :) Vi kör på med matningarna då! Dock har han kräkts tokmkt idag och bajsat kopiösa mängder (det är vi tacksamma för eftersom han till och med får semper bifidus ersättning vartannat mål för att inte vara förstoppad!) men i övrigt, har han mått SÅ BRA! :)
Ändrade dock liiiite på standard modellen eftersom han faktiskt inte somnar av matningarna.. Han känner inte så mkt mättnadskänsla tror jag för han bara äter och äter och är pigg. Så idag började jag "vagna" honom och lägga honom på mage (köpte ett andningslarm) OCH SÅ BRA DET GICK! :)
Idag har vi börjat mata var 4e timma, en relativt stor portion (135ml), efter det umgåtts och bytt blöja (kräkt en hel del!), jag försökte få det till att gå en timma från första flaskan startades här och sen när han börjat gnälla minsta lilla fick han 60ml till och efter rapen när han var lite däven så la jag honom i vagen och inom 30min stensov han! :) UNDERBART!
Men då blir det ju bara två mål? Är som om han av trötthet knappt ens orkat äta upp dem idag.. Tar han igen all förlorad sömn eller vad händer? Kommer det här ge oss nattproblem med honom? Eftersom han sover så om dagen..?
Om det här nu håller och det inte är för lite mat, när kan vi börja jobba med att "sova hela natten", dvs plocka bort första nattmålet?
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Vet du Emelie, jag går inte längre med förklaringar om hur vagna bort nattmål eller när. Jag tycker att ni skall fokusera på _nuet_. Det som kommer sen, det kommer sen.

Vissa barn, många, sover över nattmål själva, i sinom tid.
Men, en sak i taget här nu :heart: Melker är bara 5 veckor ännu.

Inte stressa något, inte förhasta för då riskerar du att snubbla rejält och glömma av att njuta.
Läs på om SM i BB:n, lär känna varandra, hitta hans rytm, hans matpreferenser och seeeen pratar vi om framtiden :thumbsup: :heart:

Det med 4 omgångar per måltid är ibland bildligt talat, en del äter 4 omgångar, en del 3 och en del toppar sig på 2 omgångar. Även här kommer ni att utröna. Lär känna MelkerRaring nu tycker jag när ni jobbar bort hans överlevnadsångest!

Härligt att dagen har varit så fin, det kommer fler såna skall du se :D
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Hej och välkommen säger jag med! Grattis till MELKER!

:thumbsup:

Imponerande hur bra ni jobbar :)

Excellenta råd från kära Kalas, och jag kan bara hålla med.
Storfis 060622 (41+0). Kurad okt-06
Lillfis 090408 ( 38+6), SM-tänk från start
Emelie89

Djungel...

Inlägg av Emelie89 »

Tack båda två!!!
Ja det känns riktigt klurigt att påbörja en helt ny metod i sättet att ta hand om honom! Barnboken skriver så mkt bra att det känns som en djungel... Dock har han max vaknat 2ggr/natt förut, inatt var det 11ggr och han stensomnade efter väldigt små slattar och vaknade snabbt igen.. Beror det på för lite mat under dagen? Tycker att det är det som är svårt, att mata rätt mängd, tror faktiskt att han åt för mkt i förrgår eftersom det var fontäner ur näsa & mun men igår orkade han ju knappt äta, ville bara sova! :) Hoppas vi kan komma in i rätt mängd snart! Hans ångest verkar iaf ha dämpats rejält! Somnar jättelätt i vagnen nu! :)
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Jag säger det igen, ta det vackert, läs i luuugn och ro och lär känna varandra. Detta kan inte påskyndas och skall inte heller. Rom byggdes inte heller på en dag :D !
Emelie89

Sjuk

Inlägg av Emelie89 »

Ja det är ju det. Jag vill inte vara mamman som
bar oroar mig och stressar igenom det, men eftersom han hade varit vaken 20h i sträck igår em och bara gallskrek av trötthet (följde BB men där Anna säger att "HÄR, somnar han garanterat", där skrek han bara) rinhde vi 1177, blev skickade till akuten och nu ligger vi på barnmesidin och min lilla älskling har massor med nålar i sig... De tror på
sammanväxt i tarmarna så det blir ett ultraljud på magen idag!
Så förlåt att jag tog upp er tid, inser ju nu att dödsångest nog inte var problemet..
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Oj, Emelie, sà förfärligt! :cry:

Jag hoppas att din lilla älskling snart blir bra! Och dà finns vi här, och Barnaboken ocksà, som ett stöd, och när man har haft sjuka och kràngel är det aldrig fel att làtsas att barnet är lite mindre än det är och köra en "omstart". :wink: Sà hàll i minnet det du har lärt dig och koppla pà Attityden sà gott det gàr, sà är ni snart igenom det. :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"