Lillfis är här-SM från start-lite hjälp tack!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Japp mjölkstockning är skit. Har inha proppar dock...hade det med stora. Hm så produktionen går ner då då förstår jag varför vä känns så tomt, lillfis suger klart på nolltid tycker jag......kanske det som spökar spec på natten. Skall komplettera med ersättning i natt vid 01 målet.

Hjälp ang nätterna annars tack!. Är det bara att best att styra upp lite mer eller är rådet att vänta ett par veckor till nu när dagarna funkar??...RETORISK fråga ':wink:' men gärna lite feedback.

Lillfis har åkt på en förkylning (såklart) därav extra tröttis kanske men han sover i princip från 20 (20.30, ibland lite senare)-08 med små tillrop vid nattamnning och gnöl i vargtimmen för fis. Inte riktigt vaken dock. Måste jag styra upp tiderna här enl SM?? Problem som inte finns? Får till 4 stora SM mål men nätterna är ju så där med mat någon gång mellan 23.30 -01 ( beroende på när natten blir) 02.30-ca 04 och 06. Efter 06 målet somnar som en sten och vaknar runt 08.

Jag har ju inte best när det är morgon för honom än, riktigt. Hamnade snabbt i 4 eller 5 dagmål vilket lägger morgonen 0630 eller 08 . HAN verkar digga båda lika mycket.
För mig praltiskt att amma 06 efetrsom han sover vidare sedan då STORFIS har morgon 0630 ( har haft hela tiden men nu är dagistiderna 9-14)

Hur göra
':?:'
Storfis 060622 (41+0). Kurad okt-06
Lillfis 090408 ( 38+6), SM-tänk från start
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Glömde: Amningste inköpt! Magdroppar sedan någon vecka!
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej :D

Hoppas att din mjölkstockning gett med sig nu!

Jag har ställt klockan för nattamning- men det finns de som inte gör det också. Det är väl lite smaksak.
Men jag har gjort det för att visa att jag har koll natt som dag, så jag har alltså haft fasta ( mer eller mindre iaf) mat tider och vagnat däremellan.

Jag vet ju inte exakt när din lilla är född, men det är absolut inget ovanligt att de små SM bebisarna sover över utav sig själva, även om det inte händer exakt vid månadsgränsen, om man avvaktar.

Hos oss så var det väldigt bra att börja dagen samma tid varje dag, eftersom jag ville att den skulle sluta ungefär samma tid varje dag. Jag tror att det är lättare att få in rutiner om man startar dagen i tid så att man hinner få in alla mål utan att behöva vara upp till 01 :shock: varje kväll.

Om inte han verkar föredra något så kör på den tid som passar in med storebrors, allt ska ju klaffa och underlätta :D

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

ALLTSÅ HILFE!

Amningen funkar inte kvällstid. Jag har massor med mjölk (tack vara amningste) men lillfis blir inte mätt tror jag alt kvällstrassel av gigantiska mått. Mitt frra inlägg var ngt optimistiskt i denna fråga . Nu är det 18-22 som regel VAKEN och missnöjd :x . VAd göra ? Min plan

SM enl konsten regler 18-20 sedan tvingas på en "nap" och NAN 21.30 som kvällsmål. Låter detta bra?

Trött mammahjärna kan inte tänka och funka därav maraton amnning 18-22 och missnöjs bebis.

Lillfis blir hård i magen på ersättning men sover bra mkt bättre. TIps mot hårda SMÅ barnmagar?

Dagarna flyter på bra i stort sett.
Strävar så smått mot 2+2.
ElinN

Inlägg av ElinN »

Pepparkakan skrev: Min plan

SM enl konsten regler 18-20 sedan tvingas på en "nap" och NAN 21.30 som kvällsmål. Låter detta bra?
Låter bra tycker jag! Kvällsluren kan vara lite trixig att få till om man har en kvällstrasslare. Vår lilla tog sin sista lur på någons arm "mitt i matlagningen", andra kör med bärsjal för att få till den luren. Eller en liten promenad med vagnen.
Pepparkakan skrev: Lillfis blir hård i magen på ersättning men sover bra mkt bättre. TIps mot hårda SMÅ barnmagar?
Hittade detta tips mot tröga bebismagar i en annan tråd! Vet inte om det finns någon "åldersgräns" dock... Ställ samma fråga på "Mat, mage barnakropp" så får du säkert bra svar! :idea:
Emmy skrev: Jag ville bara tacka för det bästa tipset mot tröga magar. Vet inte vem av er klokas mammor =D> som skrev det, men det var att blanda välling- eller grötpulvret med "linfrö-slem-vatten". Klart bättre än messmör, linfröolja och andra tips vi fått. Tack :!:
Man lägger helt enkelt 2 msk linfrö i 1 glas och fyller på med vatten. Låter dra över natten (el lika många timmar) och silar sedan bort fröna.

KRAM och fortsatt lycka till! Ni jobbar på så fint! :thumbsup: :heart:
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

uppdate:
Efter magsjukor i 1,5 vecka ( lillfis och jag klarat oss hitills)

Jo lillfis ömmamoder bestämde sig för att NU får det vara NOG, på kvällstrasslet (hrm) och sturde upp det hela med SM 1,5 h enl konsten regler (19-20.30) och NAN 21.30.

DET trasslades, missnöje mm varvid pappan tog honom i selen i 45 min . VI trodde att han skulle somna sött men NEJ , vill inte sova..... somnade 5 min på min arm strax innan och trött som jag är i kroppen testadejajg att lägga honom ivagnen :twisted:

ihhhhhhhäääääooooo kom det efetr 5 min bökande.- Vagnade i 25 min men det fick bli sele och se 21.30 men jättehungrig bebis som slukar 60 NAN till somnar sött i vagnen själv och vaknar sedn 0120 (får med NAN, ca 100 går ner!!!) och sedan 0530 då han AMMAS och sover till 0730 (morgon) då jag får nöjet att väcka.

LYCKA! För första gången sedan han kom tänkte jag att vad coolt med två barn, mina pågar. COOLT. ':heart:'

Själv somnar jag nästan medvetslös omedelbart så fort tillfälle ges.

Nu skall jag ta hand om min förtvivlade men stolta storfis ( som förövrigt testar med att lappa till lillebror i huvudet titt som tätt, LÄMNAS ICKE ensamma) :roll: :arrow: :arrow: :heart:
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

jo förresten: hur är det med att sova på mage i overall och dyl om det är lite kallare ute. Hur tänker jag då?

:?: :roll:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Pepparkakan skrev:
Nu skall jag ta hand om min förtvivlade men stolta storfis ( som förövrigt testar med att lappa till lillebror i huvudet titt som tätt, LÄMNAS ICKE ensamma) :roll: :arrow: :arrow: :heart:
Verkar vara ett populärt nöje bland 2-åringarna, det där. Händer här också. :sad:
Titta på den här tråden när du får tid och ork, den är till stor hjälp tycker jag. :D

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 48&start=0
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Pepparkakan skrev:uppdate:

ihhhhhhhäääääooooo kom det efetr 5 min bökande.- Vagnade i 25 min men det fick bli sele och se 21.30 men jättehungrig bebis som slukar 60 NAN till somnar sött i vagnen själv och vaknar sedn 0120 (får med NAN, ca 100 går ner!!!) och sedan 0530 då han AMMAS och sover till 0730 (morgon) då jag får nöjet att väcka.

LYCKA! För första gången sedan han kom tänkte jag att vad coolt med två barn, mina pågar. COOLT. ':heart:'
:thumbsup: \:D/ =D>
Vad roligt att läsa Peppar, verkligen!!
Super och good work, för det hade ju liksom inte hänt utan en viss uppstyrning/vilja/eftersträvan från kloka PepparMamman.

Smulan låter hälsa att KakanMamman ser fram emot den dagen KakanMamman får väcka här hemma :D

KRAM!
ElinN

Inlägg av ElinN »

Så roligt att läsa om era framsteg! :thumbsup: HÄRLIGT! :heart:
Pepparkakan skrev:jo förresten: hur är det med att sova på mage i overall och dyl om det är lite kallare ute. Hur tänker jag då?
Nu är det ju ganska långt till vinter och kyla! :wink: Det blir varmt när man ligger på mage och det är VARMT i en liggvagn. Ofta kläs barn på alldeles för mycket! :roll: När det var som kallast i vintras tog jag på min spädis fleeceoverall (2-3 ggr under hela vintern), men aldrig tjock overall. Jag hade ofodrade fleecebyxor och tröja på henne och så filtar efter behov. Hon var aldrig kall. Och inte heller för varm.
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Jodå. Dagar och nätter sitter som en smäck verkar det. Äter ca 01 och 04 och sedan 0730!! Försköker truga vid krångel 06 men vill inte ha :)

KVÄLLSTRASSEL av guds nåde. Herr missnöjd. Äter gott vid 19 -rakettrött vid 2030-somnar i någons famn. Läggs-iheeeeiiiööööaaaa- vill inte vagnas x flera men komme rinte till ro-jättehungrig igen HELA TIDEN från 2030 tills NAN serveras.

Hur göra.
:?:

20 min lur i sjal igår resulterade i alltsör sen läggning snarare vid 23.

NÄR skall 20 min luren ske? Tips?

Vi vill inte ha missnöjd bebis i flera timmar, som eg är sovatrött 2030. Tips?

Äter mycket vid 01 och lite lite vid 04, är det ände 01 målet som skall bort så småningom :?:
ElinN

Inlägg av ElinN »

Pepparkakan skrev: NÄR skall 20 min luren ske? Tips?
Jag vet inte riktigt vad du vill ha för svar här :wink: men om jag kollar tillbaka på mina egna (minutiösa :oops: :lol: 8) ) anteckningar från den tiden så ser jag att min Lillfia tog sin 20-45-minutare vid 20.20/ 21.10/ 19.50/ 18.50... dvs lite olika. :wink: Natten inföll sedan vid 22-23. Dagarna blir ju lite olika när man strävar efter 2+2 rytmen, som ibland blir 1,5+3 osv... Det som var gemensamt för alla dagarna hos oss var just att 20 min-luren togs efter ca 2 timmar vakentid. Du får prova dig fram och se hur länge din lille orkar vara vaken i taget på kvällskvisten och hitta er modell för att undvika kvällstrassel.
Pepparkakan skrev: Äter mycket vid 01 och lite lite vid 04, är det ände 01 målet som skall bort så småningom :?:
Visst kan man ha nattmål när man tycker det passar, men jag rekommenderar verkligen att behålla 04-målet av flera skäl. Dels för att ge lillen välbehövlig sammanhängande sömn och dels för att förebygga vargtimmes strul och tidiga mornar, som har en tendens att dyka upp annars. :roll: Många små SM-bebisar förlänger natten själv och sover över första målet. Om inte kan man hjälpa till lite genom att dra vagnen.

Ni jobbar på så fint! :thumbsup: KRAM :heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Pepparkakan! :D
Pepparkakan skrev: 20 min lur i sjal igår resulterade i alltsör sen läggning snarare vid 23.
Du har ju redan fått ett bra svar av Elin, jag vill bara påminna om att AW skriver att en 5-min kan läggas in lite var som helst medan en 20-minlur kommer att påverka läggningen, dvs förlänga vakenperioden.

Grattis till den övriga ordningen! Vad kul att det går så bra för er! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
ElinN

Inlägg av ElinN »

chokladkaninen skrev: jag vill bara påminna om att AW skriver att en 5-min kan läggas in lite var som helst medan en 20-minlur kommer att påverka läggningen, dvs förlänga vakenperioden.
Tack för att du fyllde i chokladkaninen! :D Precis så är det! En del har ju ett 3-timmars pass med en 20-min lur mitt i som sista vakenpass, men det har aldrig funkat för oss. Vi har en kvällspiggis som alltid var vaken ca 2 timmar efter en 20-min lur. Förmiddagarna är en annan femma :D då är vår lilla en supertröttis! :sleep: :heart:
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

tack söta för bra svar.

Gårdagskvällen var hellevening. Lillfis vaken från 18-22.30 med en 5 min vid bröstet vis 20 (ja jag vet inte så smart)

Slemmig och snorig, bökar och bökar. Kommer inte tillro-är jättetrött.
konstant gnäll och skrik från 20-22 :x Vill INTE ha spec mycket NAN vid 21.30.

Somnar efter näsdroppar och snuttning 23.

Alltså: Jag känner ju att jag måste STYRA upp den här röran-just nu inte rolig för någon. Men jag är sååå trött att jag vet inte hur. Tyckte jag hade en plan men detta gnäll och skrik tar ju knäcken på en. Får ju så mycket mat han vill=missnöjd ändå.

Jättetröttis hela dagarna....men jag kämpar för iallafall någon 1,5 h vakenhet.

BARA gnällig/missnöjd bebis från senast 20 :( . VAD GÖRA? Blir arg vid bröstet och fnattar och slår. Somnar ibland i sjalen en liten stund men känns mest som han rids av ngn form av nattmara.

Sover gott från när han nu somnar till0730 då JAG FÅR VÄCKA!

HJÄLP att reda ut röran. Ersättning tidigare i samband med SM måler 19-20.30??
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"