Vill inte vara hos el med sin mormor!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
mammamu71

Vill inte vara hos el med sin mormor!

Inlägg av mammamu71 »

:roll: Hej, min tjej är 3,8 år, är livlig hela dagarna, sjunger och älskar att dansa...tycker om att leka med andra barn osv.. alltså ganska normal tös.
Men som sagt det finns ju lite "problem"som blir jobbiga ibland(ganska ofta faktiskt). För det första har hon alltid varit extremt mammakär, jag brukar skoja och säga att jag önskar jag vore en känguru med ficka så kunde hon vara med mig jämt :wink: , men det orkar nog varken hon el jag i längden..
Pappan hennes är jätteduktig med henne, men jobbar mycket hemifrån, sena kvällar osv, och mera kommer det att bli, vilket har lett till ännu mera kläng på mig, och det är BARA jag som duger, ingen annan får el ska göra nåt för henne, hon skriker och gråter hjälplöst varje dag om nån annan ska hjälpa till el frågar henne om nåt. "min mamma"!!! Lite gulligt kan jag nog tycka men det blir ju tungt för mig och henne, jag jobbar ju och hon är hos dagmamma, plus att andra saker måste göras såklart! Och jag har ju låtit henne vara mammig, aldrig skällt el dömt henne på nåt sätt, och jag är nog även oxå "mammig" på henne, så vi är som ett litet par som inte kan vara utan varandra längre tider.
Hennes mormor har hon alltid tyckt mycket om, eftersom hon varit hos henne ca 2ggr varje månad som barnvakt då vi jobbat, men sista året kan/el vill inte mormor detta då dom har skaffat sig ännu flera hästar o djur, så hon har inte tid el lust som jag tror, det verkar så allafall, och när hon väl är här så beter hon sig så knepigt mot min tös (iallafall som jag ser), inte elakt, men kan fräsa åt henne, säger hårt o bestämt till henne att hon inte kan göra så. Vilket jag ser på flickan att hon blir stött och ibland ledsen över.. hon kan ju visst saker-fast på sitt sätt såklart, och jag får gång på gång gå emellan och förklara att hon inte behöver säga el göra så...FÖR HON ÄR JU BARA 3½ år!!! ibland tycker jag att mor min är helt korkad faktiskt-vi har ingen bra relation alls och har aldrig haft-hon har alltid varit den dömande, negativa mamman-klagar och vill inte, kan inte förstå...och detta gör mig såå ont när hon är med min dotter. Så nu sista halvåret vill inte min lilla alls vara med mormor, utan BARA med sin mamma.. och jag vet inte hur jag/vi ska ställa oss till det här. Vi tycker ju det är jätteviktigt att dom umgås, men mormor lever ju sitt liv och vill leva så- helst bara träffas ibland..
När hon är hemma hos oss är hon så hjälpsam och trevlig, har med sig mat och är allmänt normal, men emellanåt och oftast så är hon knäpp och konstig, inte bara jag ´som tycker det, även min man håller med och han kan bara skaka på huvudet åt hennes kommentarer och uttalanden. Han ser ju att jag tar så illa vid mig, och hon fattar inget.
Min sambo och jag har varit hemifrån bara han o jag två ggr tidigare och hon har då varit hos mormor o morfar, det har gått bra, men i efterhand pratar flickan om detta och vill absolut inte vara där mera, vill vara hemma bara! är även väldigt hemma kär pluttan..morfar träffar hon ibland och där tror jag hon känner mera trygghet o kärlek konstigt nog, men hon tyr sig mera till honom än t mormor som helt plötsligt bara kan vräka ur sig hemsak saker...
Vi planerar nu att nån helg framöver åka bort mannen o jag då vi haft det jobbigt en längre tid, men jag tänker ju så på vad vi ska göra med lillflickan, för hon storgråter verkligen och jag vet ju så väl att hon inte vill vara hos nån annan! :cry: :cry: Vad gör jag?
VHGmamman
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Nu är jag ju ingen som helst expert på barnafostran, men jag kommer dock ihåg hur det var att vara barn....typ :D

Man kan förstå att din dotter inte vill vara med mormor om det är som nedanstående citat:
så hon har inte tid el lust som jag tror, det verkar så allafall, och när hon väl är här så beter hon sig så knepigt mot min tös (iallafall som jag ser), inte elakt, men kan fräsa åt henne, säger hårt o bestämt till henne att hon inte kan göra så. Vilket jag ser på flickan att hon blir stött och ibland ledsen över..
Finns det ingen annan barnvaktsmöjlighet? Här kanske?
Sen skulle jag, om jag var du, ha pratat med min mamma om att hennes barnbarn blir ledsen, och att hon inte vill vara hos mormor. Kanske förstår hon inte hur hennes sätt påverkar din dotter?

Några tankar från mig och min absolut oexpertiga hjärna :D
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
cissii

Inlägg av cissii »

Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

Hej, jag har försökt tala med min mor i omgångar och på olika sätt, men hon fräser bara och vill faktiskt inte förstå. Hon har alltid rätt tycker hon nog. Ibland kan jag tycka att hon är mera barnslig o omogen än var tösen är, konstigt nog.
Och tyvärr finns ingen farmor i livet, en brorssyster finns i Norge, så nej inga andra barnvakter alls. Kanske storebror då som vi använder ibland..

Men jag skulle vilja ha mera svar!? Nån som vet el har det liknande?
Hur gör vi med att resa bort nån helg bara mannen o jag?
Denna länk som du bifogat förstår jag inget av :roll:
KRAM
VHGmamman
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Låter inte roligt alls! Om jag var du skulle jag nog leta efter en annan barnvakt ändå. Så att du inte behöver använda din mor mer än korta stunder nån gång ibland. I vilket fall som helst är det skönt att ha flera att välja mellan. Länken ovan är till en kontaktlista för folk som har "AW-tänk" som kan tänka sig att vara just barnvakt. Där står var de bor också. Bor du inte i närheten av någon av dem, kan du kanske sätta upp en lapp på BVC eller ÖF? Man kan ju byta barnvaktstjänster med andra föräldrar, så har barnet en "kompis" också?
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
mammamu71

Inlägg av mammamu71 »

Det blir ju tyvärr så mer o mer att jag inte vill att hon ska vara barnvakt eftersom det verkar såå besvärligt nästan jämt, känns verkl inte som hon fattar alls!! Vill man inte vara med sitt barnbarn?? Jag har så svårt att förstå o acceptera detta fenomen, hon har så fullt upp med sitt att jag spyr på det! Ändå säger alla att man inte kan ändra på andra utan bara på en själv, alltså är det jag som måste ändra min inställning till henne o hennes liv... har försökt även det men jag blir ju så besviken o ledsen. Och efter så många år så vet jag nog att det alltid kommer vara så här, tyvärr.
Jag älskar ju verkl att få vara med mina barn jämt faktiskt, det är ju ett val som jag gjort, på gott o ont kanske eftersom jag alltid är hemma med dom, och då blir det väl extra sårbart när man vill göra nåt på egen hand nån gång om året :roll:
Eftersom min man ofta är hemifrån så märker han aldrig av det här, han kan utan nå som helst problem åka iväg när som helst osv...inget dåligt samvete där inte.
VHGmamman
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"