Mamasnest skrev:Vid fyratiden tog jag upp henne och ammade henne, jag har lite svårt att släppa nattamningen helt om jag ska vara ärlig, det är ju min och hennes stund - - -
06.20 var hon trött på att ligga i sängen och ville upp - - - Jag försökte buffa och ramsa men hon var inte mottaglig alls, hon bara sprattlade och skrek.

Ser du det dubbla budskapet här

I första fallet ser du till dina egna intressen - BARNET är inte betjänt av att äta klockan fyra (när hon nu inte är nyfödd längre). I andra fallet ser du fortfarande till dina egna intressen ("eftersom vi går upp kl 07 här hemma") och försökte övertyga henne om att hon därför, just därför, borde sova lite till, varpå hon blev "rosenrasande". Med all rätt, för hon vet inte vad som gäller här i världen: vems intressen är det du bevakar? Det måste vara hennes, för henne - ty det handlar ytterst om överlevnad. Och det vet hon. Du är, ska vara, måste vara, borde vara, hennes överlevnadsgarant - inte hon din.
Förstår du
Man kan också se det som att barnet gör som du. Små barn gör som vi lär dem. "Det är ju min och hennes stund" ... det vill säga din stund, som har "svårt att släppa nattamningen". På morgonkulan tror då barnet, som vaknat till, att DEN stunden väl också är hennes och din
Konkret kan sägas att går man in på morgonen - i vargtimmen mellan 4 och 6 eller ännu närmare "riktig" morgon - talar man om, i handling, endera av två saker eller båda:

Morgonen har kommit. Nu händer det saker

Vargen är här. Barnet måste räddas.
Och ingetdera är ju särskilt sant.
Se "Tips på vägen" om tidiga morgnar