Snabbt svar önskas

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hoppar in här med lite pepp :wink:

Nu har du gjort värsta natten!
Nu är det bara framåt som gäller, och ha nu MÅLET framför ögonen, ruska fram attityden och ge tjejen den sömn hon behöver (ja, mamma med för den delen :wink: ) .
Vad har du attt gå tillbaka till? Sömnbrist i månader eller värsta fall år :? ...
Det här kommer att gå finemang, snart sover ni som små grisar hela bunten :sleep: !
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nancy

Inlägg av Nancy »

8) Får jag hoppa in lite jag med. Har en teori som du naturligtvis gör som du vill med.

Att tösen din sov till morgonen berodde kanske mer på maten än på sovställningen. Tror jag. Är hon van att få mat nattetid (har inte läst tråden så noga) blev det ju som hon var van vid.

Men känner du dig tryggare med sidoläge så kör på det. Som duggan skrev, tids nog väljer hon själv hur hon sover :wink:

Önskar dig all lycka inför natten som kommer.

Kram från Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

Nancy skrev:Som duggan skrev, tids nog väljer hon själv hur hon sover :wink:
:idea: Menade INTE nåt i stil med: "ha ha, vänta bara till hon väljer ryggläge".

Utan bara precis som duggan menade att hon snart väljer själv. Min stora tös sov gott på mage tills hon var ca året gammal. Sedan dess sover både på mage och på rygg. Vid magläge med kudde, gosedjur och täcke inknölat under sig. Vid ryggläge med alla sakerna över sig. Hittar knappt barnet bland alla saker :wink: :lol:
Mamasnest

Inlägg av Mamasnest »

Tack så mycket för all peppning! :)

Lunchluren gick bra, hon somnade på 15 minuter och sov 1 tim och 40 min med ett uppvaknande. Då tog det 3 min att få henne att somna om vilket jag tycker är helt ok. Morgon och eftermiddag sover hon i vagnen så det är inte mycket att orda om.

Om en timme är det läggdags och jag är laddad som tusan, jag känner att det kommer att gå bra helt enkelt. :D
JAg står helt för att jag gör det här för min egen skull, men jag gör det lika mycket om inte mer för min dotter och även för mina äldre barns skull. Mellanflickan har inte fått mycket mammatid nu när jag släpat på en trött och grinig bebis hela dagarna och pojken behöver en pigg mamma som hjälper honom med läxor eller bara tar sig tid att prata om vad som händer i kroppen när man närmar sig puberteten.
Sambon och jag behöver också mer egen tid vilket också i längden gynnar barnen.

Nu är det bad och leldags tills det är dags för tjejerna att sova. Återkommer senare!

Tack igen!

/ Jill
Mamma på heltid
Mamasnest

Inlägg av Mamasnest »

Angående att de snart sover lite hur som helst så väntar jag också bara på det. Stora tjejen halvsitter ibland mot en hög med täcken och filtar och ibland ligger hon på tvären med benen rakt upp. :o :D
JAg märkte att det var dags att ta bort andningslarmet på henne när det larmade för att hon hade byggt ett berg av kuddar och filtar och lagt sig på toppen med ben och armar hängandes åt alla håll. JAg fattar inte hur hon kunde somna så men det gick tydligen utmärkt. :D
Mamma på heltid
Mamasnest

Inlägg av Mamasnest »

Nattningen avklarad och den gick hur bra som helst tycker jag. :) Det tog visserligen 25 minuter innan hon sov men de första 10 minuterna var hon helt tyst och låg och plockade lite med filten. De andra 10 minuterna var det lite trötthetsgnöl "AO AO AO" men de sista 5 minuterna blev hon riktigt arg över att hon inte redan sov. :wink: Inte en enda gång var hon orolig eller undrade vad som försegick, hon ville bara sova och blev arg för att hon inte kunde somna snabbt nog. Det slutade med att jag buffade henne lugn och sedan somnade hon fint.
Nu återstår natten som även den kommer att gå hur bra som helst! :)

/ Jill
Mamma på heltid
Mamasnest

Inlägg av Mamasnest »

Andra natten avklarad. :)

Hon somnade ju 19.42 och vaknade inte förrän 23.30 för ett kort uppvaknade. Efter en snabb buff och massa ramsa så somnade hon om på 2 minuter.
Andra gången hon vaknade var kl 01 och då tog det 4 minuter innan hon sov igen.
Vid fyratiden tog jag upp henne och ammade henne, jag har lite svårt att släppa nattamningen helt om jag ska vara ärlig, det är ju min och hennes stund och så länge jag väcker henne kan det väl inte skada?!
05.50 vaknade en jätteglad och pigg tjej som tyckte att hon hade sovit färdigt och trots ramsande så fortsatte hon att skratta och leka så jag lät henne vara. 06.20 var hon trött på att ligga i sängen och ville upp men eftersom vi går upp kl 07 här hemma så försökte jag få henne att somna om. Hon blev rosenrasande och skrek och skrek. Jag försökte buffa och ramsa men hon var inte mottaglig alls, hon bara sprattlade och skrek. Efter 15 minuter värkte min rygg så att det droppade tårar i hennes säng (jag skadade svanskotan under förlossningen och har jätteont på morgonen efter att ha legat ner länge) så till slut fick jag panik och tände lampan och försökte få henne att lugna ner sig. Jag lyckades inte ens få ögonkontakt med min rasande bebis så efter 5 minuter (när vi lyckats väcka resten av familjen) så tog jag upp henne. :oops: Jag vet att jag gjorde fel.
Natten gick alltså bra men jag klantade mig på morgonen. Full av motivation fortsätter kurandet.

/ Jill
Mamma på heltid
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Mamasnest skrev:Vid fyratiden tog jag upp henne och ammade henne, jag har lite svårt att släppa nattamningen helt om jag ska vara ärlig, det är ju min och hennes stund - - -

06.20 var hon trött på att ligga i sängen och ville upp - - - Jag försökte buffa och ramsa men hon var inte mottaglig alls, hon bara sprattlade och skrek.
:D Ser du det dubbla budskapet här :?: :cry: I första fallet ser du till dina egna intressen - BARNET är inte betjänt av att äta klockan fyra (när hon nu inte är nyfödd längre). I andra fallet ser du fortfarande till dina egna intressen ("eftersom vi går upp kl 07 här hemma") och försökte övertyga henne om att hon därför, just därför, borde sova lite till, varpå hon blev "rosenrasande". Med all rätt, för hon vet inte vad som gäller här i världen: vems intressen är det du bevakar? Det måste vara hennes, för henne - ty det handlar ytterst om överlevnad. Och det vet hon. Du är, ska vara, måste vara, borde vara, hennes överlevnadsgarant - inte hon din.

Förstår du :?:

Man kan också se det som att barnet gör som du. Små barn gör som vi lär dem. "Det är ju min och hennes stund" ... det vill säga din stund, som har "svårt att släppa nattamningen". På morgonkulan tror då barnet, som vaknat till, att DEN stunden väl också är hennes och din :?: :!:

Konkret kan sägas att går man in på morgonen - i vargtimmen mellan 4 och 6 eller ännu närmare "riktig" morgon - talar man om, i handling, endera av två saker eller båda:

:arrow: Morgonen har kommit. Nu händer det saker :!:
:arrow: Vargen är här. Barnet måste räddas.

Och ingetdera är ju särskilt sant.

Se "Tips på vägen" om tidiga morgnar :wink:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mamasnest

Inlägg av Mamasnest »

Ja du har rätt och det har jag väl redan vetat hela tiden egentligen... :oops: Det här med amningen är känsligt, jag älskar att amma och avskyr när det börjar närma sig slutet. När min mellantjej valde bort bröstet vid 10 månader hade jag jättesvårt att acceptera det även om jag naturligtvis gjorde det. Det är helt egoistiskt jag vet och jag jobbar på det, det här är sista barnet så det blir extra svårt och jag kommer att få jobba ännu mer på det. Bra med en påminnelse ibland. :wink:
Själv är jag vaken vid 6 för det mesta, men mellantjejen har precis slutat att sova på dagen och för att hon ska orka med bör hon sova till 7 vilket hon gärna gör. Vaknar lillasyster gör de andra det med.
Jag antar att jag inte kan kräva att min bebis förstår allt det här så jag har klurat på en kompromiss. Om jag låter bli att amma henne på natten och istället siktar på kl 6.30 så kan vi ha mys/amningsstund i vår säng en halvtimme innan de andra vaknar. Naturligtvis med lampan tänd så att hon inte tror att jag försöker "söva" henne med bröstet.
Låter det bra i era öron?

/ Jill

P.s. Nu sover hon lunchlur och somnade på 14 minuter varav de 10 första var lek och skratt för sig själv i sängen. Nu märktes det tydligt att hon tog emot ramsan och jag behövde inte ens gå in och lägga henne tillrätta. :)
Mamma på heltid
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Om du vill ha en lugn stund med amning innan resten av familjen gör morgon är det en bra ide´, mycket bättre än att nattamma! Vill du fortfarande ha 12 timmars natt kan natten läggas 18.30.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Instämmer med föregående talare :wink:

Varför fortsätter du inte amma i "evigheter" morgon och kväll :?: Små barn gör som vi lär dem - det är inte barnen som "väljer bort" bröstet; blir bröstet rutin som första frukost och nattslurk kan man fortsätta i åratal. Man måste bara låta en andra frukost följa på morgonkulan och likaledes servera en bättre middag före nattslurken. Allt i insikten att amningsstunderna kanske inte blir så långa allteftersom barnet blir större och tröttnar på att jobba så hårt på att få i sig maten (som alltså behöver kompletteras redan vid fyra månader). Efter halvåret är bröstmjölken definitivt otillräcklig som näringskälla och barnen brukar därmed förlora intresset för det jag brukar jämföra med en vuxen slurpandes soppa ur ett tillklämt sugrör :roll: :shock: :x

Men myspyset försvinner inte, om man vill ha det kvar :!: Och som sagt inte tror att det då handlar om näring i stor stil.

Nattamningar är dock, anser jag, ingen som helst bra idé någonsin (dvs efter smekmånaden).
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mamasnest

Inlägg av Mamasnest »

Hej hej!

Jag tittar in för lite feedback så här en bit in i kurandet. :)
Nätterna går strålande och nattamningen är slopad. Hon vaknar inte innan kl 4 och när hon vaknar tar det endast ett par minuter innan hon somnar om. Jag tar upp henne vid kl 6 och ammar henne och låter henne sedan ligga brevid mig och leka och mysa lite tills vi går upp. Jag har försökt få henne att sova längre men då blir hon rasande och skriker högt och länge och väcker de andra som sen inte kan somna om. Kl 6 funkar för mig i dagsläget så vi kör på det.
Hon har börjat äta lite vanlig mat nu (äntligen) men vägrar äta om hon inte själv får stoppa skeden i munnen. :? Det blir mat överallt men hon är glad och gillar verkligen maten. Magen har slutat att krångla och nu bajsar hon varje dag, tidigare var hon ofta hård i magen. Hänger det ihop med sömnen eller med att hon äter mer mat? Helst vill hon slopa puréer och äta bitar, smörgås tex. Tokiga unge. :lol:
Det enda som faktiskt kan krångla lite nu är nattningen. Oftast går det bra och hon somnar utan gråt och skrik efter 5 minuter, men ibland blir hon rasande och jag måste buffa och ramsa i upp till 30 minuter. Min teori är att hon då inte varit tillräckligt trött men det kanske är något jag gör?! Vi kör samma rutiner som vi gjort sedan hon föddes så det hänger inte på det.

En annan sak jag undra över är det här med äldre barn. Min 2-åring blev ju kurad när hon var liten och nu sover hon bra. Sambon berättade att han fortfarande lägger henne på mage, och gör solfjädern på henne innan han ramsar och går ut varje kväll. :o :shock: :lol: JAg började skratta för det lät så kul, jag bara lägger ner henne och lägger mina händer över henne en stund innan jag går ut med ramsan. Ska man verkligen fortsätta lägga tillrätta så högt upp i åldern??? Jag kan tillägga att det aldrig krånglar att lägga henne för någon av oss.

Nu ska jag gå och njuta av att ha tid med sambon, utvilad. :)

/ Jill
Mamma på heltid
duggan

Inlägg av duggan »

Härlig läsning! Bra jobbat med kuren! :thumbsup:

Läggningarna kan strula en tid, det brukar ge sig när poletten har trillat ner, när lillan verkligen förstår hur skönt det är att sova!

Ang stora syster så tror jag att det är attityden som är den viktiga, funkar det att lägga tillrätta och solfjädra så är det ju inga problem med det, själv lägger jag min 16 månaders bara tillrätta lite slarvigt och går ut med ramsa.

//Malin
Mamasnest

Inlägg av Mamasnest »

Natten var hemsk vilket har resulterat i en trött och gnällig tjej hela dagen. Efter kl 18 skrek hon ända tills jag buffade henne till sömns kl 19. :oops: :cry:
Hoppas att det var ett litet återfall och att den här natten blir bättre, just nu är jag dödstrött och vet inte hur jag ska orka med en till vakennatt.

Håll tummarna för oss i natt!

/ Jill
Mamma på heltid
duggan

Inlägg av duggan »

Jag håller tummarna! :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"