Snabbt svar önskas

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mamasnest

Snabbt svar önskas

Inlägg av Mamasnest »

Hej!

Min yngsta (6 månaderf) krånglar vansinnigt mycket med sömnen och jag känner mig helt knäckt. Hon sov 9 timmar i sträck på nätterna tills hon var 3 månader, sedan dess har det blivit värre och värre. Ganska länge har hon ammats varje timme hela natten och i natt gick det inte mer än 30-45 min mellan gångerna.
Till saken hör att storasyster som fyss fyllt 2 år sover på andra sidan gipsväggen och det låter mycket in till henne om lillan skriker. 2-åringen kurade vi när hon var liten och det händer att hon vaknar till på natten nu med men somnar alltid om till ramsan.
Jag har försökt att vänja lillan vid att ligga på mage sedan hon var nyfödd men det har aldrig gått, hon får panik om jag lägger henne på mage i sängen. Är det då bättre att köra buffandet på sidan eller glömmer till och med en 6-månaders att hon fick panik på mage?
Hon har aldrig fått napp men gosar gärna med en snuttefilt när hon ska sova och hon somnar alltid själv i egen säng utan problem både på dagen och kvällen, det är alltså bara på natten som hon inte kan somna om. Vi har bestämda tider för sömn och mat och alltid bad innan de går till sängs.
Kurandet vet jag hur det går till men jag behöver lite stöttning och goda råd att ta med mig för det här blir inte kul, det vet jag ju. Dessutom kä'nner jag mig osäker på hur jag ska buffa henne, på mage eller på sidan?

Jag vore oerhört tacksam för lite stöttning inför morgondagens kurstart (jag börjar inte i natt då vi har gäster).

Tack på förhand!

/ Jill
Mamma på heltid
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan och välkommen. :D

Ang magläget vs sidoläget så får jag nog lov att svara att du är den som måste bestäma det, för om du kan med full attityd förmedla att magläget är det bästa som finns DÅ kommer hon också att tror dig och sussa skönt på magen. Men är du tveksam och velig för hon "kanske" får "panik" på magen, ja då är det svårt att förmedla lugn över det...så välj det DU tycker känns bra för henne, sen att JAG skulle rekomendera magläget, det sticker jag inte under stol med. :wink:

Lycka till med kurandet! Kom ihåg, läs nu tills ögonen blöder, man glömmer så fort! :wink: När säkerheten i kuren finns som kommer attityden- den berömda smygande! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Mamasnest

Inlägg av Mamasnest »

Tack så mycket för ditt snabba svar. :D
Anledningen att jag tvekar inför att lägga henne på mage är egentligen att hon i dagsläget somnar bra själv på rygg, jag vill inte ändra något som redan är bra...
Jag ska disskutera med sambon och bestämma något så att jag ar en självklar attityd när jag väl startar kuren.

/ Jill
Mamma på heltid
duggan

Inlägg av duggan »

...ville bara inflika vikten av andningslarm as well :wink:
Mamasnest

Inlägg av Mamasnest »

Jaha, det verkar inte bli något kurande här hemma och min panik växer sig större. :(
Nu har lillasyster tydligen slutat att somna själv också så vi började med kuren direkt och började således buffandet. Som på beställning skriker hon högt högt och efter ett par minuter börjar storasyster på andra sidan väggen skrika också. Hon hörde ju att lillasyster var upprörd och blev orolig. Lillasyster hörde storasyster och till slut skrek båda hysteriskt trots att jag buffade den ena och sambon gjorde solfjäder och ramsade för den andra. Efter 20 minuters gallskrik från båda varav storasyster skrev så att hon kräktes tog jag upp lillasyster och ammade henne till sömns. :cry: Jag kan ju inte utsätta storasyster för detta! VI har ingen som storasyster kan sova hos och det blir svårt att flytta henne eftersom hon sover extremt dåligt någon annanstans än i sitt eget rum. Sover inte hon så skriker hon och då blir kurandet omöjligt.
Min sambo jobbar utomlands och är borta i flera veckor i sträck, jag vet inte hur jag ska orka med alla tre barnen själv om jag inte får sova.
Någon som har mirakeltipset för oss?

/ Jill

P.S. Vi har andningslarm.
Mamma på heltid
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Någon mirakeltips har jag inte, men finns det någon möjlighet att du och lillasyster kan husera någon annanstans under kuren? Så storasyster kan stanna hemma med pappa?
Mamasnest

Inlägg av Mamasnest »

Ok, vi har bestämt att göra så här: JAg lägger lillan innan stora tjejen går och lägger sig, sedan sover sambon i storasysters rum och tar hand om henne under natten. Blir det för jobbigt för henne går de ner och lägger sig på soffan. Jag försökte även förklara för storasyster vad som ska ske och att det inte är farligt att lillasyster skriker ikväll/natt. Hon är ju bara 2 år så jag vet inte hur mycket hon förstod men det kändes ändå bra att prata om det.
Hela dagen har jag läst på och laddat inför det här så nu är jag laddad till 100%. :) I natt vaknade hon ca 10 ggr och var i stort sett vaken från kl 04, det kan ju inte bli värre än så...
Sänd oss gärna en tanke i natt när vi kämpar. :)

/ Jill
Mamma på heltid
duggan

Inlägg av duggan »

Hej!

Jag ska hålla er i tankarna! Lycka till och du vet var vi finns om några funderingar dyker upp!

//Malin
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Mamasnest!

Eftersom min käre make också reser iväg på jobb så vet jag vad du har att tampas med. Jag har inga kloka råd att ge, dock sänder jag dig miljarders tankar :heart:

Följer din tråd och önskar er aaaall lycka till :)
*Pepp pepp pepp*!
Mamasnest

Inlägg av Mamasnest »

Tack för er stöttning! :)
Det tog 45 min innan hon somnade kl 19.30. Efter det har hon vaknat så att jag var tvungen att buffa lite 1 gång men hon somnade om på 2 min. Några gånger har hon "ropat till" men hon har somnat om innan jag har hunnit öppna munnen för att ramsa. :o
Storasyster somnade snabbt trots en skrikande lillasyster i rummet brevid, kanske förstod hon vad jag sa?!
Det känns konstigt att se henne sova på mage, hon har ju aldrig gjort det tidigare eftersom hon har skrikigt så mycket när jag lagt henne så. Hoppas att hon vänjer sig snabbt vi det för jag tycker att det är mycket mer praktiskt vid tex förkylning eller gaser i magen.

Jag återkommer med en rapport i morgon bitti, nu ska jag klunka mer kaffe och se hur länge batteriet i laptopen räcker till mig här utanför sovrummsdörren. :wink:

/ Jill
Mamma på heltid
fjällström
Kontakt:

kämpa på!

Inlägg av fjällström »

Hej!
Vill bara skicka några styrkekramar! Vi har haft det som du beskriver (med sora tjejen). När vår tös var 6 månade kurade vi och det var det bästa vi gjort! Man kan och behöver sova ostört 8 timmar per natt - fast man har små barn. Och lilla stackars barnet behöver ju också sova sina timmar för att orka vara människa :wink:
Kämpa och ge inte upp! Se detta som en investering för dig, dina barn och din make. Alla mår så mycket bättre om man sover gott om natten.

Kramar!
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Hur har natten gått? :D

//Malin
Mamasnest

Inlägg av Mamasnest »

Oj oj oj, vilken natt. :cry:
Hon vaknade var tionde eller var tjugonde minut ända fram till kl 3 och skrek varje gång. 10 ggr skrek hon mer än 10 min och ca 80 % av gångerna hon vaknade fick jag buffa henne. Det märktes tydligt att det var magläget som hon verkligen inte gillade och vid tre-tiden började jag nästan tvivla på om jag skulle fortsätta genomföra kuren, jag kände det som att jag misshandlade henne. Vid tre väckte jag henne och ammade henne för att kunna utesluta att hon höll på att svälta ihjäl. :wink: Då utvärderade jag också läget med mig själv och kom fram till att jag helt enkelt inte klarade av att ha henne på mage utan att om jag skulle kunna fortsätta kuren måste det ske på annat sätt. När hon ätit klart la jag tillbaka henne i sängen på rygg och ramsade, hon somnade och sov till 6.40. :o

Summan av natten: JAg kommer inte att lägga henne på magen mer men jag kommer ändå att fortsätta kuren. Hon har ju alltid kunnat somna själv men haft svårt att somna om så jag tänker buffa henne på sidan och för övrigt fortsätta kuren.

Pust vad trött och ledsen jagkänner mig. Jag har läst om massor av andra som har kurat sina barn men aldrig läst om ett barn som vaknar var tionde eller tjugonde minut i 6 timmar. Mellanflickan vaknade 5 ggr förstanatten vi kurade henne och jag hade räknat med mellan 5-10 ggr i natt. Efter 34 ggr slutade jag räkna... :cry:

/ Jill
Mamma på heltid
Mamasnest

Inlägg av Mamasnest »

Usch vad trött jag är. Jag ser nu att jag skrivit ihop massa ord och skrivit 34 ggr istället för 24. Hoppas att ni har överseende då jag har varit uppe hela natten.
Mamma på heltid
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Om du tror att sidan blir bäst så kör på det, helt klart!

Längre fram kommer hon ändå välja hur hon vill sova, på huvudet kanske? :roll:

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"