Osäker på hantering av matkrångel version 2

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Mindy

Osäker på hantering av matkrångel version 2

Inlägg av Mindy »

Sonen har haft en period med krångel vid amningen. Jag har dock lyckats hantera den väl efter råd här, självklar attityd och ignorans och ihärdighet.
Under denna tid så har den vanliga maten tagits emot med god aptit!

Sedan i onsdags så har han dock börjat gräla vid den matningen (nu när amningen fungerar bättre :roll: ). Vi har inte brytt oss om det och tuggorna har slunkit ned mellan gormet i alla fall. Idag kom så Stora Sammanbrottet.
Förmiddagen började dåligt, han brukar sova 1,5 timme mellan 8.30-10 men vaknade efter 55 min. Vagnade men han vaknade igen. Fick då ligga kvar (vaken) till marginalkvart då jag tog upp honom. Redan efter 45 min blev han jättegnällig, jag skyndade mig att laga till mat för jag trodde att han var hungrig en marginalkvart före hålltid.
När jag så ska mata honom så storgråter han. Stora tårar trillar och all mat kommer ut. Provade först matpuré sedan mosad banan, eftersom det var det jag hade tagit fram. Han blev helt hysterisk. Det enda som kunde bryta var när han fick sin pipmugg med vatten. Då slutade han gråta så jag låtsades som om maten var slut och att det nu var dags för amning som det brukar efter maten. :D

STORT krångel vid amningen men efter 30 min tjafsande, "rapande" och buff i baken (jag vägrade tro att han plötsligt inte skulle vara hungrig eftersom han bara för några dagar sedan ätit en redig portion mat till lunch förutom amning) så satte han igång att äta hur mycket som helst :!:
Så pass att han var halvt medvetslös när jag skulle klä honom för middagslur ute...och tydligen så pass att han nu var PIGG när han skulle sova. :evil: (Trots att jag verkligen försökte hålla honom vaken vid bröstet) Nu är min mat ute och går med honom.

Trots att jag tyvärr är född frågvis :roll: så tror jag att jag har haft rätt attityd. Har nämligen halsfluss och feber (märker inga sjukdomssymptom hos honom) och inte mycket ork till övers för sånt här krångel just nu. Det känns som om jag har varit bestämd och övertygande.

:arrow: Jag tror att han var övertrött just idag när Sammanbrottet kom, men det har ju varit gorm och krångel även andra dagar. Amingen är en sak, men hur hantera när han krånglar vid "vanlig" matning? Det känns dumt att bara lasta in och det kommer ut tillsammans med tårar...Kan det vara så att det blir en period med mer amning helt plötsligt fast de har ätit mat så bra innan?

:arrow: Om man ska lägga in en 5 minutare; då måste vi med garanti vagna honom till den. Är det då 5 min sedan han somnat, eller bara 5 min avslappnat i vagnen?
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Mindy

Inlägg av Mindy »

Glömde fråga:

Hur mycket pajas spelar ni vid matningen? Alltså typ var går gränsen för att barnet anar oråd...? Jag vill inte hamna i någon fälla där man måste peka-här-och-där-och-titta-här-och-där lura in en tugga som många verkar göra.
Fast man kanske "måste" det i såna här perioder:?
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Mindy

Inlägg av Mindy »

Det kan ju verka lite överkoncentrerat att skicka ut MATEN att gå med barnvagnen :lol: :wink: :lol: Det skulle vara min MAN. :D
Jennie

Inlägg av Jennie »

HAHA :D Jag trodde på maten som var på promenad :lol:

Ja, angående krånglet vid matningen - låt honom vara riktigt glad när han skall till att äta. Busa gärna upp honom lite och säg sedan (samtidigt som du har attityden, du vet) NU är det dags för lunch, åhhh vad gott!!! Ungerfär som dkrattet till godnattet :wink:

Han är ju inte så stor än, så om du märker att han vid vissa mål tar bröstet bättre så kan du låta det vara så tycker jag. Det kanske är vissa tider på dagen som han tycker det känns bättre med bröstet :?: :roll: och vissa tider som han är mer mottaglig för maten?
Mamma till två goa gossar födda -99 & -03.
shn-kuren införd julen 03 på yngsta med underbart resultat!!!
Mindy

Inlägg av Mindy »

Ja, jag vet då inte. :roll: Det här med smakisar och mat har funkat jättebra till denna vecka. Han äter matig puré till lunch och gröt innan badet, resten ammas han.

Fyller på med en fråga, för middagsluren har OCKSÅ krånglat i veckan. 5-6 korta uppvak med skrik. Somnar om med vagning.
Jag har lust att förlänga middagsluren (är 2,5 timme) med en marginalkvart i slutet när det har blivit så här många uppvak MEN då med risk att han själv hinner vakna. Vad är rätt och vad är fel?
Är det bättre att väcka honom efter 2,5 timme (och visa att man håller vakt) än att riskera att han hinner vakna själv inom marginalkvarten?

:D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Shit happens, om man säger :roll: Låt lilla älsklingen krångla bäst han vill - sikta på mattjat under en halvtimme, inte mer. Se på klockan och fokusera på tiden i stället för på hur eller om han äter. Sammanbrott tarvar avbrott, men sedan försöker du igen med det som möjligen fungerar. Och räknar i övrigt med att hungern måste få komma på plats och gör det till nästa gång :idea:

Allt kan vi inte begripa och förstå av de små barnens personliga diverse livskriser. Det bästa vi kan göra är att lugnt envisas med rutinerna utan att bryta samman själva :wink: och att respektera det vi faktiskt inte alltid kan förstå :x

Backa med vagningen :!: Det är inget fel att han vaknar själv. "Frågar" han då genom att bryta samman omedelbart, svarar du genom att vara underbart glad och "självklar". Du "hör" inte gnället utan bär dig åt som om allt vore toppen och i sin kompletta ordning. Då reagerar han till slut med lättnad dvs har fått sina för honom nöjaktiga svar. Envisas lugnt :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"