"matvägran" (oj, det blev långt)

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Hegro

"matvägran" (oj, det blev långt)

Inlägg av Hegro »

Skulle bara vilja höra hur ni andra mammor och pappor tänker kring detta:

Emil, 9 månader, har alltid varit en matglad kille. Har gapat mest som en liten fågelunge vid matdags och blivit rasande arg när maten är slut. Oavsett hur mycket man stoppat i honom.

Nu har det ändrats och det är ju helt normalt vad jag har förstått. Jag känner att jag har en relativt avslappnad relation till det här med mat och ätande. Jag blir inte särskilt stressad av att han knipper ihop munnen, gallskriker ( med ihopknipna läppar! Det ni, det skulle aldrig jag klara :roll: :) ) och vägrar äta. Svälter ihjäl gör han ju inte och han är pigg, aktiv och växer som han ska. Men ändå...lite fundersam blir jag ju. Vill inte riskera att hamna i någon sorts maktkamp om maten. Som det är nu så äter han gladerligen sin gröt, välling, smörgås och fruktpuréerna. Så svälter gör han ju inte som sagt. Men näringsmässigt så bör han ju få i sig lite proteiner också.
Så här gör jag nu:
Jag ger mat jag vet att han tidigare slukade med god aprit (då vet jag att det inte handlar om att inte tycka om). Han äter 2-3 skedar och sen är det nog. Det blir då inte heller någon annan mat (jag vet ju att han gillar maten). Då anser jag att han är klar och vi avslutar måltiden utan några vidare krusiduller. Men... :? hungrig lär han ju vara så det blir lite fruktpuré eller banan efter nån halvtimma eller så. Och det är där jag blir osäker. Borde jag låta bli att ge honom något annat och servera maten igen istället? Eller ska jag nöja mig med de där 2-3 skedarna och ge frukt sen?
Jag är som sagt inte särskilt orolig men vill gärna ha lite tankar kring hur man bäst hanterar ätandet så att han både blir mätt OCH får i sig det hans kropp behöver.
Emil 040625 och Lina 061204
Mina älsklingar
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej Hegro

se tråden "när märkte ni att aptiten minskade?" nedan, där kan du få råd. Läs också i barnaboken kapitlet "Bekymmer, mat" det gav mig råd och stöd.

Tycker inte att du ska ge fruktpuré efter en stund för att han åt lite innan. Skrev om det också i tråden "när märkte ni att aptiten minskade?". Däremot som efterrätt i samband med målet. Välling, gröt, smörgås och fruktpuré kan han leva länge på, näringsinnehållet är det inge fel på. Jag var också orolig i början för näringen när min dotter blev liten i maten. Det finns barn som lever på välling hela första året. Men som sagt var läs tråden och barnaboken och hör av dig igen om du är orolig.
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Hegro

Inlägg av Hegro »

Tack för bra tips. Och du skriver väl som jag tänker att det borde vara. Man behöver bara få tänka tillsammans med andra ibland för att få höra om man tänker alldeles galet eller inte :D

Hur gjorde du med efterrätt om han (eller det kanske var en hon förresten?) inte åt mat? Ibland känns det lite som att han vägrar maten för att han hellre vill ha efterrätten. Numera ställer jag inte fram annat än maten på bordet och hämtar frukt eller puré efterråt.

Idag till middagen fick han väldigt lättplockad mat-makaroner, småbitar av frikadeller och lite ärtor och morötter. Jag tänkte att det kan han plocka och kladda med bäst han vill utan att vi får skura hela köket efteråt och får han i sig nåt på köpet så är ju det bra. Gröt får han senare. Tydligen var han hungrig nog för att kämpa på med maten och det mesta kom i magen. Hur gulligt som helst med skeden i ett stadigt tag i ena näven medan han stoppade mat i munnen med den andra :)
Så det verkar vara ett bra alternativ för honom just nu. Att få mat som han kan hantera själv.
Och som sagt jag är inte så orolig för att han inte äter så länge han är nöjd och glad. Men fundersam över näringsbalansen. Men det verkar ju vara ok så han får väl äta sin älskade gröt tills han tröttnar på den då :roll:
Mina älsklingar
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Vill bara säga att det tog lång tid innan Vera åt något som var större än några millimeter. Och det skulle vara geggigt. Det var strax innan 1 års ålder som hon började äta bitar i maten.

Hon kunde äta lite fruktbitar och ibland tugga på en smörgås, men inte bitar som låg i maten.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej, tänkte bara sticka in och säga att vi ger mat och fruktpure samtidigt här ibland när det trasslar. Ibland varannan sked, ibland mat med lite lockande frukt längst ut, ibland tom frukten först och maten sen.
Det är ngn smart person som har kommit på att ibland när aptiten är minskad så kan den stimuleras av ngt sött. Socker ger vi ju självklart inte våra små men frukt är ju också sött och gott...
Jag har inte märkt av ngt system i detta att "få det godaste först". Vissa dagar verkar han helt enkelt inte så sugen på mat men då går det bättre efter lite frukt, vissa dagar slukar han maten med armarna pekandes rakt upp och munnen bara gapandes efter mer. :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Sarika

Inlägg av Sarika »

hej igen
vilma får alltid fruktpuré efter lunchen oavsett vad hon ätit av maten och inte, men visar dock inte burken förrän jag anser att det är dags för efterrätten för annars föredrar hon fruktpurén.

jag läste i barnaboken att det är meningslöst att säga till en 2åring (eller om det var en 2,5åring) att hon/han inte får någon efterrätt om hon/han inte äter upp maten. barnet är för litet för att ta ställning till något de inte ser. vet inte hur det är i ett sådant här fall om barnen kan förutse att "jag får alltid efterrätt så jag äter bara lite av maten så kommer efterrätten snart" om ni förstår vad jag menar :wink:
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Gunzan
Kontakt:

Inlägg av Gunzan »

Hej Hegro,

Vill lugna dig lite så hade vi det också en period men nu är vi tillbaka på banan och han äter mer än innan. Han är nu 10,5 månad.

Jag struntar i alla efterrättsprinciper och ger en sked efterätt när jag känner att han behöver det för att vara motiverad för att äta mera. Ibland när han är för hungrig börjar jag med några skedar efterätt för att stilla den värsta hungern sedan går vi över på maten. Han älskar mat (om det inte är för stora bitar i den) så det går bra. Leo äter ca 1,5 burk mat och en halv burk efterätt.

/Gun
Mamma till Moa -020405 och Leo -040514. Lever efter AW-principen eller borde man s?ga sunt f?rnuft ;-).
Hegro

Inlägg av Hegro »

Hej!
Tackar för alla goda råd.
Det där med att stoppa in en sked puré och en sked mat har jag provat men det kändes så taskigt :oops: :? Jag menar, han har tydligt visat att han inte ville ha maten och så får han puré. Mmmm, kanongott och så gapar han jättestort när nästa sked kommer och då var det den där nedrans maten igen! Varpå han grinande kniper ihop munnen när nästa sked kommer igen. Det känns som att ljuga för honom och jag vill inte att han ska uppleva att han inte kan lite på mig. Men frukt och mat på samma sked har jag inte provat. Det skulle ju kunna fungera så det provar jag nästa gång. Även om jag tycker tex biffstroganoff med fruktpuré låter som en rätt läbbig kombination :lol:
Mina älsklingar
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Här har varannan sked fungerat ypperligt, har aldrig mötts av protester när maten har kommit som sked två. Hade jag gjort det hade jag nog kännt som du...
Blandat fungerar nästan bäst, men jag håller med... det borde verkligen inte vara gott. Men lillebror smaskar och äter så det är tydligen bättre än bara mat i alla fall. :lol:
Linda
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Vill bara lägga in en liten varning.... :oops:
När vår stora flicka Clara var bebbe, åt hon så dåligt med mat.
Och hon var, och är fortfarande en riktig liten sparris i kroppen, och har alltid legat en bra bit "under kurvan". (väger idag som nästan 4-åring 13,5 kg bara)
Naturligtvis var man som förstagångsmamma, som jag var då, orolig och ville att matningen skulle gå lättare.(havregrynsgröt och välling åt hon mycket och gärna, men inte själva lunchen)
Då var det någon som tipsade om att blanda fruktpuré I maten, och det gjorde jag...Och sedan var jag "tvungen" att hålla på med det!
Detta hade jag faktiskt glömt och förträngt :oops: , tills jag läste denna tråden!

Vad fällan var i mitt fall var att hon höll på med de mest vedervärdiga blandningar av mat tills hon var nästan 2 år :shock: Då fick hon rejäl magsjuka, och efter den, när jag började med mat igen, bestämde jag mig för att inte hamna i fällan igen!
Det gick trögt några dagar, men sedan åt hon all vanligt mat igen, om än små portioner.
Jag har slutat oroa mig för hennes matintag, hon äter ju, och mår bra.
Ibland stora portioner, och ibland små. Hon är liten av naturen, det bara är så! Vad jag ALDRIG gör är att ge alternativ. Det som står på bordet, är den mat som finns. :wink:

Nu behöver det ju inte bli såhär för dig, men det KAN bli det...och det är inte skoj... :cry:
Jag tycker du var inne på ett bra spår, det där med plock-maten :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Ja det är väl som vanligt... inget barn är det andra likt :wink: Även om vi alla är av samma kött och blod så finns det vissa saker som de reagerar olika på. Men TACK ändå anna för att du slängde in varningen, man vet ju aldrig, rätt som det är så kanske vi också sitter där...
Linda
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"