Syskon och leksaker

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Trollmor

Syskon och leksaker

Inlägg av Trollmor »

Vi har en flicka som är 3 år och en pojke som är 6 månader.
Jag har en del funderingar hur man bäst bemöter situationer som uppstår hemma kring leksaker mm. Vår flicka är väldigt rädd om sina leksaker (för att inte säga egnenyttig :? ) och vi har jobbat en del med det för att det ska fungera med kompisar vilket det gör nu. Vi har pratat om hur kul det är att få låna grejer då man är borta, hur man är en bra kompis då man har besök, hur glad de blir då de får låna mm. Mycket ord men det har hon tagit till sig jättebra bra och nu fungerar det bra. Men jag kan känna mig lite villrådig hur jag bäst bemöter situationer som nu uppstår då lillebror vill undersöka saker som är "hennes". Han får inte ta i någonting utan att hon blir väldigt upprörd. Jag har provat mig fram, sagt att det får han visst, och gett tillbaka den till lillebror (Annars får inte du heller ha den). Accepterat då hon istället erbjudit en "bebisleksak" (= hans). Ibland bara låtit det vara. Jag har tänkt att jag provar mig fram och ser var jag möter bäst reaktion men känner mig ändå villrådig.

Det här låter ju som en liten grej, men är endå ett viktigt förhållnignssätt tycker jag.
Mamma till 2 trollungar födda 04 och 07
cece

Inlägg av cece »

Jag har samma situation. En 3-åring och en 8-mån. Lillebror kryper nu och reser sig mot allt som går så han tar sig ju dit han vill och tar det han vill. Jag gör oftast så att om (läs när) klagomål kommer så säger jag att ge lillebror några bilar som han får ha och sen får man byta undertiden, dvs alla lekande leker med alla bilar om vi nu gör det. Går inte storebror med på det så säger jag att tyvärr då går lillebror och jag och leker själva för att vi kan ju inte vara med om vi nu inte exempelvis får ha några bilar.

Sen brukar jag påminna om att om lillebror bara får låna en liten stund så tröttnar han snabbt och kryper vidare mot nästa mål. Och att man kan locka iväg lillebror med ngtannat spännande om han nu inte ska välta tornet eller så. Ge alternativ mot att surt knuffa undan honom...

Ja, jag får påminna och påminna så du kanske inte ska bry dig om mina strategier :roll: Men plötsligt glittrar det till och storebror bygger duplobitar på en platta till lillebror "för han gillar ju att ta bort dem" och annats som gör en rörd :)

/cece
Ewa

Inlägg av Ewa »

Här hemma är inga leksaker - eller andra saker heller för den delen - just mina eller dina. De är allas (utom snuttefilten respektive gosedjuret som det sovs med). När lillasyster var mindre hade storebror till uppgift att leta fram 3 roliga prylar för lillasyster att undersöka. Kom han sen på att han själv gärna ville kolla någon av sakerna, fick han vackert leta fram något annat först - och erbjuda byte. Vartefter lillasyster blir större, blir bytet mindre intressant -för lillasyster - och då gäller att man får vänta tills lillasyster (och numer, för den delen, även storebror) får vänta tills saken i fråga blir ledig. Blir det bråk försvinner SAKEN. Och glöm för all del inte att ta dem med i något viktigt arbete som måste uträttas, när det börjar barka åt det hållet. Man hör ju vartåt det är på väg, och gå då hellre in INNAN och be om hjälp med något.

Vissa projekt kan man dock behöva FREDAD tid för att pyssla med, utan vare sig lillasyskon, storasyskon eller föräldrar som blandar sig i. Till det finns ensamleken. Har man inte infört den, kan man gott göra det. Eller åtminstone hitta stunder då de håller till var och en på sitt håll (en kanske sover) så att man kan plocka fram särskilda prylar bara just då. Som småplock eller komplicerade byggen eller vad det kan vara, som man behöver pyssla med ifred. Gäller i hög grad även lillasyskonet - som behöver lära av egna misstag ibland, när små söta storasyskon så gärna vill visa hur man gör, i all välmening.

Läs gärna Annas inlägg om just leksaker i förhållande till annat här i livet i följande tråd:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12072
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Trollmor

Inlägg av Trollmor »

Tack för tips och tankar.

Jag har precis hittat hit till det här forumet (Och precis börjat läsa barnaboken) och finner en hel del kloka tankar och råd. Sånt som stämmer med en känlsa jag har som jag inte riktigt kan klä i ord och handling alla gånger men här finns så mycket som KÄNNS rätt.
Har ägt BB ett tag men inte läst ordentligt i den förrän nu. Har hittat mycket bra tankar om syskon där också. Ska läsa mer. Till det här forumet kommer jag definitivt att återvända. Det är bla syskonskapet som fått mig att fundera lite extra.

Har "provat" delar ur (Vet vad AW säger om det :) )SHN kuren med vår minsta, håller på att läsa in mer ordentligt nu. Har i alla fall med de råd jag funnit med den nu en liten kille som tidigare åt varannan timme i stort sett hela dygnet till att sova 07 till 07 (Om inte vargatimmen ställer till det och han vaknar 05.30) Vi ska ta tag i det också. Somnar i stort sett själv, buffar fortfarande lite. Det har blivit riktigt bra trots att han sover på sida, med oss men i egen säng och har tutte. :lol:
Nu är jag sugen på att prova fullt ut. För att inte få bakslag. Läser och begrundar just nu.

Det här senaste hör ju inte hit egentligen men är överaskad hur bra tankar det finns här och i boken.

Tack igen för svar och engagemang.
Tankar och praktiska råd som stöttade min känsla.

Kram
Mamma till 2 trollungar födda 04 och 07
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ja, i BB har du funnit en livslång vän, skulle jag säga. Grattis till det!
Stor kram
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"