11 månader och har fortfarande sin 8 mån kris???

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tina_B

11 månader och har fortfarande sin 8 mån kris???

Inlägg av Tina_B »

Hej!

Jag har en 11 månaders tös (idag) Som i stort sett sovit hela nätterna sedan hon var ett par månader, haft lite problem med vargatimmen.

Hon är i stort vagnad, provat buffa men funkar inte riktigt. Ramsan tar inte när hon är ledsen, då blir hon hysterisk. Funkar bra vid läggdags.

Nu till det jag behöver hjälp med. Har lite svårt att förklara men jag hoppas någon förstår vad jag menar.
Vid 8 månader fick hon en riktig kris och vi förvärrade den med att bygga om hela nedervåningen :-( (vilket vi inser alldeles för sent att det skulle vi inte ha gjort) nu 3 månader senare har hon den fortfarande.

Nätterna var till en början fruktansvärda, hon slängde sig av och till och skrek rätt ut, fick henne knappt lugn. Hon betedde sig som om hon hade ont, prova och gav henne Alvedon vilket hon somnade på. Nu ville jag inte söva henne på Alvedon varje kväll, så jag tog bort kvällsvällingen då jag hade börjat med en kraftigare sort, som jag trodde blev för kraftig för henne. Hon blev i vilket fall som helst bättre sov nästan hela nätterna, kunde vakna någon gång på natten men somnade om med solfjädern, började dock vakna mellan 05.30 och 06.00 i stället för 07.00. Detta har funkat till nu, i ca 2 månader. Nu somnar hon gott med solfjädern och ramsa vid 20. 00, gnyr till lite vid 22 och börjar gnälla och vrida och krypa runt i sängen ibland ställer hon sig upp också. Får henne att somna om med solfjädern, men hon vaknar efter 30 min igen och så håller det på till mellan 03-04 tiden då hon somnar men för att vakna igen vid 05.30 med lite tur får jag henne att somna om till 06.30 men oftast vaknar hon vid 06.00. Vid något tillfälle har jag inte orkat mer och tagit upp henne och hon somnar på en gång, lägger jag ner henne i sängen i gen vaknar hon ganska snart. Någon natt har hon sovit på mitt bröst, vilket inte är optimalt men vi har fått sömn iaf och inget jag vill fortsätta med.

Jag satt för en vecka sedan och funderade om jag skulle ändra på hennes dags lurar för att hon skulle vara tröttare på nätterna, men det blev ingen skillnad alls.

Nu är familjen helt slut och ledsna för att Linnéa inte får sova. Hon lider ju stackaren. Vad gör vi för fel, maken och jag?

Så här såg vårt schema ut:

07.00 Morgon.
07.30 Frukost, gröt
09.30 Mellanmål, Yoghurt, bröd
10.15-12.15 Sova
12.30 Lunch, lagad mat
14.30 Mellanmål, Frukt, bröd
15-16 Sova
17.30 Middag, lagad mat
19.30 Yoghurt
20.00 Natt

Och så här ser det nya schemat ut.
Linnea 11 månader

06.30 Morgon.
07.30 Frukost, gröt
09.00-09.45 Sova
10.00 Mellanmål, Yoghurt, bröd
12.30 Lunch, lagad mat
12.30-14.30 Sova
15.00 Mellanmål, Frukt, bröd
17.30 Middag, lagad mat
19.00 yoghurt
19.30 Natt

MVH Tina
:-) Linnéa är min älskade dotter :-)
född 24/10-06
Tina_B

Inlägg av Tina_B »

Skall tillägga att hon har varit förkyld med feber till och från i 3-4 veckor.
född 24/10-06
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej!

Har ni uteslutit allergier (du skriver om vällingen...)? Vid 11 mån så har jag inte stött på så många barn som får ont i magen av särskilt mycket mat om de inte är allergiska, mot t.ex mjölk... (mjölk allergi kan också orskaka gnällighet..) :-k

Om ni sen verkligen vill TA TAG i detta så rekommenderar jag er att göra en regelrätt (SHN-Kur) för henne. Det har varit så många olika budskap och ni verkar också ha fastnat i "verktygs-träsket".

:idea: Läs gärna på i "Kurforum delen" MÅNGA gånger och starta en tråd där om/när ni vill kura, så får ni mera specifika "kurråd" om man säger. :wink:

Här kommer en tråd som inspiration om "thaimassage". :wink:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det kanske skulle vara en ide, att ställa denna fråga på kurbarnens hjälpforum :?:
Men jag kan ju föröska mig på ett litet svar i alla fall.

Om jag vore i eran situation skulle jag SLUTA använda samtliga verktyg nu, och bara använda mig av ramsan. Alltid.

Det skrik du säger är hysteriskt, om jag får våga mig på en gissning, så är det jusst det skriket som är det ARGA skriket. Det skriket många barn använder sig av INNAN ramsan börjat fungera.

Så med samma intensitet som hon skriker, ska du ramsa med om möjligt ännu högre intensistet :!: Den ska nå fram, och vara ordentligt hög. Inledningsvis kan du får göra ramsor i bland så många gånger som 10 i ett svep. Bara för att den ska någ fram.

I bland så kan man få avvakta att skriket mattas något, att trötthet smyger sig på, och då ramsa, för att den tillslut ska nå fram, och då fortfarande med attityd och övertygelse och trygghet i rösten.

Avsluta med bekräftelse ramsa, tills du känner att ramsan börjat ta, vartefter du drar i hop den med sista påminelseramsan.

Och glöm inte det viktigaste av allt, skrattet till godnattet.
Man ska vara glad det sista man är innan man ska sova :!:
Tina_B

Inlägg av Tina_B »

Tack snälla för bra svar :lol:

Jag har inte kontrollerat allergi, men hon äter allt på dagtid och då är hon som hon brukar inget gnällande direkt som på natten.

Det är nog som ni säger att jag fastnat i verktygsträsket :oops: , ska gå in på kuraforum och starta om på nytt. Men jag fortsätter att ramsa.

Tack Tack och åter Tack
född 24/10-06
Tina_B

Nya Problem :-(

Inlägg av Tina_B »

Hej!
Allt har gått bra sedan sist, fick henne att sova med ramsa. Det har funkat kanon och hon har sovit hela nätterna \:D/

Men nu till det nya problemet.
Hon har börjat vakna flera ggr/natt. Hon är inte ledsen eller så och hon somnar lätt om vid tillsägelse.
sedan vaknar hon timmen tidigare nu med sommartiden :?

Skulle jag ignorera henne klättrar hon ur spjälsängen och kommer in till oss.

Hur gör jag för att hon inte skall vakna?
Skall jag tag bort dagsvilan?

Hon har hunnit bli 17 månader :D
Schemat ser ut så här.

08:00 Vaknar
8:30 frukost
10:30 mellis
12:00 Lunch
12:30-13:30 Sova
14:00 mellis
17:30 middag
19:30 välling i sängen
20:00 sova
född 24/10-06
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vad bra det låter. Om mornarna, hur mörkt sover hon?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Tina_B!

Vad härligt att höra att det går så bra för er :D

Ska försöka svara på dina frågor :roll:
Skulle jag ignorera henne klättrar hon ur spjälsängen och kommer in till oss.
Jag skulle ta henne vid handen och leda tillbaka henne utan ett ord. Se till att hon klättrar i sängen själv. Gå ut med ramsan. Om det är flera nätter på raken skulle jag ligga vakt utanför rummet så att jag kunde stoppa henne redan innan hon klättrar ur. Vad tror du om det? :roll: :wink:
Hur gör jag för att hon inte skall vakna?
Skall jag tag bort dagsvilan?
Om jag var du skulle jag inte ta bort dagvilan. Den behöver hon många år till. Nä om jag var du skulle jag låta henne vara så länge som hon inte är ledsen. Ge henne en ramsa och sätt in öronproppar så att du själv kan sova vidare. Om det blir något allvarligt kommer du att höra det genom propparna, jag lovar :wink:

Det här med tidigt uppvak så funderar jag lite :-k Hur har ni det med mörkläggning? Det ska vara kolmörkt inne i sovrummet.

Använder ni väckarklocka? För mig och mina barn var det en aha-upplevelse när den infördes. Det tog bara ett par morgonar innan poletten föll ner och de fattade att det inte var morgon innan den ringde. Kanske värt att pröva? :roll:

Hoppas att mina idéer kan hjälpa er :D

Hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"