Somna själv, mm

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
maernsp

Inlägg av maernsp »

OJ, vilka bra tips! :heart: Tacksamt emottaget!

Cece: Nu späds mitt önskemål om badkar på ytterligare, vi har tyvärr bara en dusch o trooooor inte att vi ryms i lilla badbaljan allihopa, även om det vore en syn för gudar!!! :lol: :lol: :lol:

Purea frukt har jag inte provat! Man ska alltså koka upp bitar av frukten o därefter späda med kokvatten? Vilket bra tips! Ska prova direkt när jag handlat hem lite spännande frukter.

Men när började du ge honom så "grova" grejer som makaroner, köttfärssås, riskakor (gissar osmaksatta riskakor, eller?) o ris? Kan man göra det när de är bara fem mån drygt? Jag känner mig jätteharig när det gäller att prova såna här saker, men nu ska jag banne mig tuffa till mig lite.

Lua: Hmm, har nog inte busat så länge som tio min, ändring ska ske.

Det här med amningen, jag känner oxå att hon nog inte får tillräckligt därigenom, men hur gör man då? Ska man bara sluta, eller ska man försöka amma mera för att öka på produktionen eller går inte det så här "sent"? Kanske jag ska byta plats på amning o gröt på em? Banan har vi provat litegrann, varannan dag äts det med glad min o varannan så kniper hon ihop munnen bara. Ska jag kanske ta bort amningsmålet på em helt o hållet? (Ser framför mig ett helt nytt em- o kvällsliv för mig :D , nu kan pappa fixa allt!)

Ja, jag ska öka på maten ytterligare... eller kanske inse att jag inte har tillräckligt med mat längre själv. Hon äter ju bara små korta stunder när jag ammar, sen släpper hon taget. Jag provar då att trycka fram lite själv o då kommer det, så därför har jag inte trott att det tagit slut, men kanske ändå...

Tusen tack för bra tips! Känner mig redan taggad till nya tag! :heart:

MVH
Marita Eriksson
mamma till Wille 041217, kurad aug -05
o Signe 070328, kurad aug -07
cece

Inlägg av cece »

Jag älskar verkligen att bada, så så fort man läkt ihop efter förlossningarna har gossarna fått dela mitt nöje :) Vi har köpt ett nytt hus så ett bubbelbad investerades det i UNDERBAR vardagslyx. Klart du ska ha! Man kan gå till badhuset med små barn också (fast inte i skrattet till gonattet syfte då :wink: ).

Ang mat har jag lagat all mat till båda barnen, jag gillar att laga mat... Köttfärssås har jag gett från att det är ok med protein (6 mån). Omixade makaroner o ris provade jag för ett par veckor sedan (då var han 7,5 mån). Innan dess mixade jag dem med köttfärs/kyckling/fisk/röda linser. Med maten tänker jag att jag själv ska tycka det är gott. Blanda ihop o koka o sen mixa exempelvis potatis, lite purjo, morot, palsternacka och ngn proteinkälla. Variera med tomat, sötpotatis, broccoli, majs, ärtor... Eller laga din vanliga mat ta bort lite innan du saltar. En extra skvätt smör/olja ska det ju vara också.

Riskakor finns osaltade bland hälsokosten, det fick han från kanske 6 mån (man glömmer snabbt). De gamla hederliga smörgåsrånen funkar ju också (fick han från 4,5 mån), men de tar ju slut så fort. Små smörgåsbitar fick han också från 5 mån. Ska kanske tillägga att jag är motsatsen till harig vad gäller mat, jag ger allt möjligt. Gör jag sallad får lilla gossen suga på gurkstavar, paprikabitar, morötter osv (storebror med förstås men han är snart 3). Jag har inte heller ngn speciell sätta-i-halsen-ångest vilket man kanske borde. De gånger det skett tycker jag barnen löser det bra själva.

Ha det kul i köket lycka till med införskaffande av badkar!
/cece
PS Ja ang frukten. Spara lite av kokvattnet för att späda med (drick upp resten , det är ju saft :) , det innehåller också vitaminer.
Lua

Inlägg av Lua »

Ser fram mot rapport när du får lust :!:

Godnattkramen från Lua. :heart:
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Ja, nu har det ju gått ett tag sen vi genomförde kuren o det går kanon när det gäller vissa saker o mindre kanon med vissa saker.

Nätterna är superbra, hon sover i tolv timmar o vi väcker henne, eller så hinner hon vakna själv runt sju.

Läggningen är fortfarande grinig. Vi kämpar på med skrattet till go´nattet, men har en väldans svårtflirtad tjej. Jobbar vidare på det, för det är väl där skon klämmer kan jag tro.

Dagslurarna är jag fast i vagningsträsket rejält, får vagna i 10-15 min oftast innan hon somnar. Jag känner inte riktigt att jag tror att jag kan få henne att somna utan att vagna, eftersom jag provade förut att bara ramsa o INGET MER, men då grät hon ju sig genom hela lurarna o det gick bara inte att lyssna på. Känns liksom bättre när man GÖR nåt, än att bara ramsa. Visst har jag väl en härlig attityd här!?! :cry:

Nu känner jag att saker börjar falla på plats, men jag vill hemskt gärna få ordning på läggningarna o gärna vagningen oxå. Läggningarna vet jag ju vad som är fel, men dagslurarna känns kämpigare just nu.

Sen har lilltjejen varit sjuk i ett par dagar (sover ändå sina tolv timmars natt, tusen tack AW o SHN-kuren!!! :D ), men dagslurarna krånglar ju ännu mer med uppvak mitt i lurarna osv. Maten har oxå varit krånglig, så jag antar att det hänger ihop.

MVH
Marita Eriksson
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Marita!

Tack för att du delar med dig, vilken härlig läsning :D När du känner dig redo får du gärna skriva om er resa med SHN-kuren i den här tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010

så får fler föräldrar läsa och inspireras :D

Ja, du vet ju precis hur du ska göra för att få bukt på insomningarna på dagarna. BESTÄM dig och GENOMFÖR med en enorm skopa ATTITYD :wink:

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
maernsp

Krångel med dagslurarna...

Inlägg av maernsp »

Hejsan hejsan!

Ja, nu har jag lite funderingar kring det här med dagslurarna o varför de krånglar.
Brukar det ta minst 10 min innan de somnar för andra barn oxå, ibland även upp till 20 min?
Nu när kuren sitter, borde hon inte "veta" att hon ska sova de tider som vi lägger henne på, o därigenom somna lättare?
Kan det vara nåt annat, tex för mycket sömn, för lite mat?

Lite pepping med attityd behövs alltid, o handfasta tips på hur jag ska ta mig igenom det här. Jag misslyckades ju sist när jag försökte ta bort vagningarna o jag vill inte misslyckas igen. HUR SKA JAG GÖRA RENT PRAKTISKT NU???

Vi har det lite kämpigt på dagarna nu härhemma när det tar sån lång tid för henne att somna, storebror vill ha ÄN mer uppmärksamhet just de stunderna känns det som.

Nätterna är dock underbara! Trots snuva o enormt täppt näsa så sover lillvännen gott på nätterna!!! :heart: :heart: :heart:

MVH
Marita Eriksson
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Marita!

Dagslurar som krånglar kan sitta i ett tag. Hur gör du när du lägger? Var sover hon sina lurar? Har ni kvar det schema som du införde vid kurning? Jag tycker att det ser jättebra ut! Hon behöver sina 15 h fram till runt 7 månader då ni minskar med en halvtimme(förslagsvis dra ner em-luren till en 20-minutare).

Vad skönt att nätterna sitter så bra :D

/Elle
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Ja, schemat är detsamma som vid kurningen, känns som att det funkar bra oxå, förutom det att hon gråter i minst 10 min vid varje läggning på dagslurarna.

Hur länge kommer dagslurarna att krångla? Så jag vet vad jag ska vänta mig...

När jag lägger henne så är det lite bus, (kort bara, inga 10 min bus här inte) får jag ett par smile så blir jag nöjd (ev inte hon???) o sen lägger jag ner henne på mage i vagnen, på med filt o sen täcker jag vagnen med filt så det blir lite mörkt. Sen vagnar jag. I allra första början så ramsade jag oxå, men det har jag lagt ner, för det känns som att jag sabbar ramsans betydelse om jag vagnar samtidigt. Hon skriker, är riktigt förbannad stundvis, o sen tystnar hon efter ca 10 min, jag smyger iväg o oftast så vaknar hon till en gång till direkt då o jag vagnar en stund till o sen smyger jag. Hon vaknar oftast minst en gång under varje lur, ibland fler gånger, men jag vagnar henne tills hon somnar då oxå.

Synpunkter på det här emottages tacksamt, som vanligt! :)

MVH
Marita Eriksson
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Marita!

Dottern din har lärt sig att hon måste vagnas för att kunna somna och sova gott dagtid. Det måste du hjälpa henne att ändra på. Om jag vore du så skulle jag göra en "mini-kur" för att få ordning på dagslurarna. Gör så här:

:arrow: Dag 1: Proppa i så mycket mat det går under målen, mycket social delaktighet och utevistelse. Bus på väg till vagnen. Lägg tillrätta ordentligt, häng för filt, vagna tills hon tystnar, ngr skak i handtaget och BORT med en betryggande och HÖG ramsa. Avvakta, avvakta och låt dottern reagera klart. Vid behov så upprepar du vagningen igen men kortare för var gång. Kom ihåg bekräftelsen. Ha koll när hon somnar och väck efter passande sömnrytmpass som får rum i den tänkta luren. Kom ihåg det glada återseendet :D

:arrow: Dag 2: Likadant som ovan innan lurarna. Lägg tillrätta ordentligt, häng för filt, vagna till hon lugnar sig(behöver inte vara tyst), ngr skak i handtaget och bort med ramsan. Avvakta, avvakat och sysselsätt dig med annat. Blir dottern arg, sur, förbannad, bökar och gnölar, ja det är fullt tillåtet och det kan du inte hjälpa henne med. Blir hon ledsen, ja det är först då hon ska ha en betryggande påminnelseramsa. Kom ihåg bekräftelsen. Jobba vidare med ramsan vid behov, men var noga med att avvakta längre för var gång och LYSSNA verkligen. Vagning endast vid KRIS!!

:arrow: Dag 3: Samma som dag 1 & 2 innan läggning. Lägg tillrätta ordentligt, häng för filt, ngr skak i handtaget och bort med ramsan. Jobba vidare med ramsan som ovan. Om hon tystnar vid läggningsramsan/påminnelsen så kan du väva in bekräftelsen genom att gå ner i tempo de sista 1-2 verserna och avsluta mjukt. Ex Sov nu med sig soooov sååå gott.

:arrow: Dag 4: Samma som dag 3.

Jobba målmedvetet under ett par dagar och ha målet för ögonen: du ska lära dottern att somna själv och sova gott utan din hjälp!

Lycka till!

/Elle
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Oj, va bra, nu har jag verkligen koll på hur jag ska göra! Jag har haft ett par riktigt dåliga dagar nu, när jag inte mått speciellt bra, känns som höstdepressionen redan är på ingång, lite väl tidigt.
Jag ska ta tag i vagningskuren när jag känner mig peppad o motiverad, annars blir det bara halvdant o INGE bra.

MVH
Marita Eriksson
Lua

Inlägg av Lua »

Det låter bra :!:

Höstdepression låter mindre bra :( Har du stöd och hjälp omkring dig? På Klagomuren här på forumet finns det många bra trådar. Kanske du kan kolla runt där lite?

Kram Lua. :heart:
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Har lite orosmoln på min himmel nu. Det här med läggningarna har eskalerat o tar nu minst 20 min av gråt innan hon somnar, SKIIIIIT!!! Vet inte vad som hänt, jag tycker inte att vi gjort nåt annorlunda, men det är väl kanske just det, vi får henne fortfarande inte att skratta. Vad gör man när man har ett barn som inte är så lättskrattat??? Sen biter inte ramsorna alls nu heller, hon blir nästintill vansinnig när vi ramsar, har heller inte ändrat nåt där (som vi är medvetna om iallafall). Nu känns allt skit, för nu går det ju åt helt fel håll! Jag trodde att vi skulle få ordning på det här, men det blir ju bara sämre med läggningarna. Hon är liiiite snuvig oxå o nu de här två senaste kvällarna har hon skrikit så hon nästan kräks!!! Har fått smyga in o känna så det inte kommit kräks, för hon kiknar verkligen ur när hon skriker.
VAD GÖR VI FÖR FEL??? Känner mig fullständigt värdelös just nu, kan jag inte ens klara av mitt barn, varför gör jag inget rätt?!?! Sitter här o gråter ikapp med lilltjejen som ännu inte somnat, efter 25 min gråt! HJÄÄÄÄÄLP!!!

Har ju tidigare oroat mig för att hon äter lite lite, men tycker nu att vi fått ordning på det, men nu när jag vägde henne härhemma så har hon bara gått upp 100 g på en månad (mellan 5-6 mån alltså). Har bokat tid på BVC för koll där, men de sa att enligt normalkurvan så ska de gå upp ca 500 g under den här tiden.

Tacksam för hjälp NU!
Marita Eriksson
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D 100 g på en månad :?: Då har du förklaringen där. (Men kan du verkligen väga henne tillförlitligt hemma?)

Normalt ska folk (små barn) öka ca 200 g / veckan fram till halvåret minst.

Det är intressant (och fantastiskt - pris och beröm :-({|= ) att hon sover så fina nätter trots snål kost. Det visar att det inte är hunger som väcker folk på nätterna, utan att det är andra frågor de ställer (om och när de vaknar) . Deras skrik är frågor, inte missnöjesyttringar över att de håller på att svälta ihjäl :cry: vilket många bekymrade ömma mödrar tror, när de börjar kura.

:arrow: Det naturliga är att sova på nätterna.

:arrow: Och att äta på dagarna.

Att du har mjölk kvar i brösten som du kan konstatera, betyder inte att hon orkar suga i sig den - som du märker. Folk i hennes vördnadsvärda ålder börjar helt enkelt tröttna på att dia. Det tar tid, det är rätt trist, sugbehovet är inte särskilt starkt (eller starkt alls) längre, utan man diar av gammal vana, för att det är den mat som bjuds. Jag brukar jämföra - vad gäller halvårsbarn - med vuxna som lever på flytande föda och får suga i sig den genom ett skrynkligt gammalt tillplattat sugrör. Hur kul är det :?: :!:

Så ge henne MAT! Magen är klar nu att kunna smälta all sorts mat - problemet sitter en trappa upp, om man säger. Hon kan inte tugga och därför måste maten mosas eller puréas.

Riktig havgregrynsgröt med fet mjölk och en klick (äkta) smör skulle jag gett henne till ett av målen, en rejäl portion (1/2 dl havregryn och 1 dl vatten till att börja med, kokas lent under omrörning, blandas sedan med ovanstående till lagom ättemperatur och skön konsistens - efter 4-5 dagar dubbla proportioner), och vant henne vid smaken till en början med hjälp av lite fruktpuré längst ut på skeden. (Gärna katrinplommonpuré varje dag - när hon börjar äta som folk blir hon nästan garanterat hård i magen annars.)

Du kan ju amma henne en slurk efteråt (inom trekvart totalt).

Vid ett mål skulle jag gått in för barnmat på burk, en hel, och en hel dessert, plus bröst. Också där fick jag ta en 4-5 dagars tillvänjning med gradvis ökande portioner.

Och när du matar - sitt inte och vänta på hennes godkännande nickningar och bombardera henne inte med oroliga "frågor" utan tratta på, bara! Hon lär sig snart svälja undan. Vänta inte på att hon ska öppna munnen. Ge henne ingen chans att stänga den, om man säger :wink: :lol:

När hon får mat som hon inte bara överlever på utan som verkligen gör henne mätt och belåten, försvinner problemet med dagslurarna. Och då får du en glad flicka, som kommer att kunna skratta alldeles förträffligt :wink: :lol:

Och kanske försvinner då av bara farten din depp också :wink: :lol: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej!

Jag ser att du harft matfunderingar - det finns mycket tips, recept och tankar i denna tråden:

:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677

Läs där, och hojta sen :wink:

/Fjällmor
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Vilken snabb respons, tusen tack! :heart: Vilket ställe du har skapat AW!!!

AW: Ja, jag vet inte om det är tillförlitligt, men det känns så. Jag ställde mig själv på vågen (visar vikten i kg + en decimal) utan henne o sen ställde jag mig när jag bar henne naken.

Ja, visst är det otroligt att hon sover så bra på nätterna ändå. Nu är ju vargtimman lite problematisk, men det förstår man ju kanske nu. :oops: Jag har ju haft det här på känn, men har ändå tyckt att hon äter mycket, men BEVISLIGEN inte tillräckligt!

Vår mat-dag ser ut som följer:
07 amning
10,30 mosad morot o kyckling (eller potatis o fisk, e dyl.)
14 välling
17 banan (ibland bara en halv, beror på hur sugen hon är)
18 gröt
Jag har även försökt amma efter varje mål så produktionen ska hållas igång, men hon är inte så intresserad. Det är alltså så att hon börjar tröttna på att amma, helt enkelt.

Jaha, jag kan prova med vanlig havregrynsgröt nu, jag kör ju med de här köpegrötarna, men då kan jag prova koka själv. Ska jag försöka mosa grynen lite innan eller kokar jag gröten extra länge så den blir len o fin? Kanske den blir det av mjölk o smör oxå? Men du, ska hon äta så mycket gröt? 1 dl gryn brukar ju jag blanda på åt mig själv?!?!
Vilket mål skulle du lägga det här på? Ska jag ta det som sista mål inför natten, så hon står sig riktigt länge?

Spelar det nån roll vad man ger när man ger henne mat? Dvs kan jag byta ut ett matmål mot ett vällingmål om det är på samma tid? Ibland är det smidigare att ta med välling om man är ute på, så därför kan det varieras lite vad jag ger henne vid olika tider.

Fjällfolket: vilken bra tråd! Har genast kopierat några recept o tips som jag ska skriva ut!

Har idag försökt proppa i henne mat, men en nackdel (eller hur man nu ska se det) var att jag gav henne 200 ml välling vid fem o när jag sen skulle ge gröt så orkade hon inte hela portionen, blir det dumt då?

MVH
Marita Eriksson
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"