Har lite funderingar kring det här med att somna själv. Har nyligen fått barn nummer två som heter Signe. Hon är 4,5 mån nu och jag har halvhjärtat försökt att få henne att somna själv, men halvhjärtat funkar sällan särskilt bra...
Hursomhelst så har jag lite frågor kring just detta. Vi kör enligt standardmodellen, men jag är lite osäker om det räcker för henne att äta bara fyra gånger per dag? Som dagarna ser ut nu så har vi inget spikat schema, men dagarna ser ut ungefär som följer: (ca-tider alltså)
06-07 morgon, amning
10 sova i vagnen
11 amning
14 sova
15-15,30 amning
18-18,30 amning
20 somna för natten
Jag ammar henne mer eller mindre till sömns, hon vaknar till när sambon lyfter upp henne o lägger henne i vaggan. Ibland sover hon vidare, men ibland får vi vagna henne, (fast i vaggan med hjul på). Signe sover sen oftast till fyra, o då går vi upp o vagnar henne, har inte alls provat med ramsan varken vid läggning eller när hon vaknar i vargtimman. Däremot så bekräftelseramsar vi när vi tror att hon håller på att somna efter vagning. Ibland kan dock det här pågå i 1,5 timme, lite jobbigt. Sen vaknar hon o ammas vid sex-sju-tiden o då är det morgon efter det.
Dagtid så lägger vi ner henne i vagnen o ramsar oss bort från den. (Ramsan är nattetid: Natti,natti sov så gott, dagtid: Sov så gott.) Då somnar hon inte. Hon gråter o jag har tänkt att jag ska klara mig utan att vagna alls, men det funkar inte. Jag vagnar o hon tystnar direkt (samma sak nattetid i vaggan), men om jag slutar direkt då så börjar hon gråta igen. Är tanken att man ska fortsätta vagna en stund eller ska man sluta direkt när de tystnar? Nu vagnar jag tills hon nästan sover o sen ramsar jag mig bort, får ev börja om igen om hon vaknar. Gör jag fel där?
Hur gör alla ni kurare med syskon? Vi har tänkt köra en kur, men är rädd att storebror ska vakna o bli störd. Hon sover ännu i samma sovrum som oss, o han sover i eget rum. Sen har vi även lite körigt med läggningsrutiner, för jag ammar ju när storebror ska sova, hur får man till det så att man kan lägga dem samtidigt, nu när jag ammar, eller ska vi avvakta tills jag slutat?
Lite märkliga frågor kanske, men jag blir lite osäker.
Kram på er
Marita
mamma till Wille 041217, kurad aug 05
o Signe 070328