Somna själv, mm

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
maernsp

Somna själv, mm

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Har lite funderingar kring det här med att somna själv. Har nyligen fått barn nummer två som heter Signe. Hon är 4,5 mån nu och jag har halvhjärtat försökt att få henne att somna själv, men halvhjärtat funkar sällan särskilt bra... :oops:

Hursomhelst så har jag lite frågor kring just detta. Vi kör enligt standardmodellen, men jag är lite osäker om det räcker för henne att äta bara fyra gånger per dag? Som dagarna ser ut nu så har vi inget spikat schema, men dagarna ser ut ungefär som följer: (ca-tider alltså)

06-07 morgon, amning
10 sova i vagnen
11 amning
14 sova
15-15,30 amning
18-18,30 amning
20 somna för natten

Jag ammar henne mer eller mindre till sömns, hon vaknar till när sambon lyfter upp henne o lägger henne i vaggan. Ibland sover hon vidare, men ibland får vi vagna henne, (fast i vaggan med hjul på). Signe sover sen oftast till fyra, o då går vi upp o vagnar henne, har inte alls provat med ramsan varken vid läggning eller när hon vaknar i vargtimman. Däremot så bekräftelseramsar vi när vi tror att hon håller på att somna efter vagning. Ibland kan dock det här pågå i 1,5 timme, lite jobbigt. Sen vaknar hon o ammas vid sex-sju-tiden o då är det morgon efter det.
Dagtid så lägger vi ner henne i vagnen o ramsar oss bort från den. (Ramsan är nattetid: Natti,natti sov så gott, dagtid: Sov så gott.) Då somnar hon inte. Hon gråter o jag har tänkt att jag ska klara mig utan att vagna alls, men det funkar inte. Jag vagnar o hon tystnar direkt (samma sak nattetid i vaggan), men om jag slutar direkt då så börjar hon gråta igen. Är tanken att man ska fortsätta vagna en stund eller ska man sluta direkt när de tystnar? Nu vagnar jag tills hon nästan sover o sen ramsar jag mig bort, får ev börja om igen om hon vaknar. Gör jag fel där?

Hur gör alla ni kurare med syskon? Vi har tänkt köra en kur, men är rädd att storebror ska vakna o bli störd. Hon sover ännu i samma sovrum som oss, o han sover i eget rum. Sen har vi även lite körigt med läggningsrutiner, för jag ammar ju när storebror ska sova, hur får man till det så att man kan lägga dem samtidigt, nu när jag ammar, eller ska vi avvakta tills jag slutat?

Lite märkliga frågor kanske, men jag blir lite osäker.

Kram på er
Marita
mamma till Wille 041217, kurad aug 05
o Signe 070328
duggan

Inlägg av duggan »

Hej, och välkommen! :D
Nu är jag ingen diplomerad SHN-kurare, men jag kan gedig min syn på saken.

Ang mat och sömn scehma, funderar jag på följande:
Sover hon bara 2 dagslurar per dag??!!
Och hon ska äta 4 rejäla mål, plus en kvällsslurk, alltså 5 mål..kvällsmålet får gärna bestå av utpumpad bröstmjök (från tidigare under dagen då den oftast är lite fetare), så då sover hon kanske över vargtimmen (kl 4)

Nu är damen så pass stor så det är slut på att somna i famnen! :lol: Så du ammar eller ger flaska i god tid före läggningen, hinner busa upp henne ordentligt till skratten till go nattet och sen lägger ner henne torr, matt och glad i vagnen/vaggan.

Om jag var du skulle jag inför ramsan BIG TIME, du har du kurat storebror och vet ju då hur underbart det är med ramsa!! Du vet ju hur den ska användas! :wink:

Ang vagning:Du stannar vagnen när hon tystnar, och antagligen börjar hon om igen då, då tar du tag i vagnen och vagnar tills hon tystar igen..du kan få göra om detta många många gånger, men snart har beskedet gått fram, och du kommer bara att behöva dra ett par tag så vet hon vad som gäller!!

Ang dagsramsan: Är det inte lite kort? Eller så är det jag som har för lång?? hehe men kanske" sov så gott, så ses vi sen"!

Storebror är ju kurad och jag antar du har samma ramsa till han, då är det nog inga problem. Den sitter ju! Jag har en okurad stora suster, men hon sov sig igen hela långa kuren..annars kanske den ömme fadern och storebror kan bo hox ex farmor??!!

Eftersom nattslurken ska tidigareläggas något :wink: , så skratt osv får plats! Då borde inte läggningsrutinerna köra ihop sig lika, med storebrors
..vad tror du?!

Jag hoppas jag har kunnat vara till någon hjälp för dig! och om du kurar Lycka till! :thumbsup:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Marita!

Du har fått bra råd av duggan :thumbsup: , jag instämmer helt.

En till tanke: det kanske är dags att börja införa smakportioner?

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
fjällström
Kontakt:

Schema

Inlägg av fjällström »

Hej!
Tänkte bara dela med mig av mitt schema som vi hade när Elin var 4.5mån.

7 morgon (amning + välling)
9-9.45 sova
10.30 välling 100 ml + en stor gröt och mosad banan
12-14 sova
14 amning + puré och efterrättspuré
16-16.45 sova
17. 100ml välling + en STOR gröt kl 18 följt av mosad banan
19. amning - GODNATT!

Om ert schema fungerar så finns det ju ingen anledning att ändra. Men detta schema är bra och kan ändras lite allt eftersom. Nu har jag minskat ner emluren till 20 min. Sen kommer jag att göra samma med fmluren. Och slutligen bara låta henne sova 1.5 timma mitt på dagen. Det scemat kan man sen ha läääänge :wink:

Lycka till!
// Maria
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Vilket ställe det här är, man får ju svar direkt! Tusen tack!

Duggan: Vilka bra tankar du kommer med! Ja, hon sover i dagsläget bara två gånger per dag, men jag har själv känt att det är lite för lite. Men vi har haft några kvällar där hon inte kommer till ro o somnar förrän vid tio när hon sovit så sent som fyra-fem på em, så därav har jag lagt sömnen tidigare på dagen. Fast å andra sidan så har man ju märkt att ju mer hon sover på dagarna, desto bättre sover hon på natten, och TVÄRTOM, märkligt nog.

Det här med kvällsslurk, hur menar du då? Ska man amma henne kl 07-11-14-17 och sen ge henne litegrann vid sju, eller? Fast då ska jag alltså inte amma utan ge henne flaska? Om man nu tänker sig att hon äter sista stora målet kl 17-18, är tanken att hon ska klara sig till 07 utan mat då?
Sen det här med ramsan... måste väl erkänna att ramsan inte sitter sådär klockrent på storebror. :oops: Vi fick till det med sömnen o sen har vi inte behövt använda oss av den, för han sover väldigt bra. Vi lägger honom o ramsar oss ut o han är tyst o somnar. Sen om han vaknar på natten o gnölar till så gör vi ingenting utan han somnar om själv. Vilket naturligtvis känns jättebra, fast jag känner att jag skulle vilja att jag hade det att falla tillbaka på nu när jag ska kura lillasyster. Jag måste sätta mig o läsa på massor, för jag är lite ringrostig. Ska på bibblan imorgon o låna boken Sova Hela Natten. Barnaboken har jag redan o sen det här otroliga forumet förstås! :D

Ja, det här med vagning, det är inte många "drag" det krävs, hon tystnar direkt när jag vagnar, men börjar igen sekunden jag släpper. Ska jag alltså vagna henne bara precis tyst o sen sluta, för att sen börja igen? Känns som att jag kan få hålla på ett tag, precis som du säger. :)

Kanske vi ska utöka ramsan till det du föreslår, har inte tänkt på att den är för kort...

Har även tänkt att skicka iväg familjen till mormor under kurens första tre dagar, då det kan vara som styrigast.

Men läggning av barnen då? Vi har ju Signe i vårt sovrum just nu, ska man då busa o lägga henne o sen busa o lägga Wille?

Elle: Ja, jag har oxå tänkt börja med smakportioner, tänkte börja med gröt, som vi gjorde med storebror. Fast det känns som att hon blir så stor så fort. De här fyra månaderna har gått så himla fort så jag har knappt hunnit tänka o nu är det snart dags att sluta amma... :cry: Har liiiite ångest över det här, känner jag. Har inte tänkt skaffa fler barn så då vill man liksom dra ut på myset lite...

Fjällström: VA BRA! Jag har precis letat efter schemaförslag för den här åldern. Kan man kopiera det här rakt av, fast köra amning på måltiderna? Har ju tänkt börja med smakisar, som sagt, men vid vilket mål är bäst att prova det på? Ska man amma först o prova mat sen, eller tvärtom?

Tusen tack, allihopa!

MVH
Marita
mamma till Wille 041217, kurad aug -05
o Signe 070328
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Marita!

Angående smakportioner så skulle jag börja med att servera det på fm(lunch)+em-målet och sedan utöka till de andra två målen också. Om jag vore du så skulle jag ge smakportionen först och sedan fylla på med amning(allt inom timmen). Nattslurken ger du strax innan läggning och många ger urpumpad mjölk då(då kvällsmjölken tenderar att vara lite blaskig) eller ersättning.

Fundera ut ett schema som passar hela familjen så schemat underlättar vardagen och inte blir ett hinder. Dottern behöver tre lurar per dag. Schemalägg 15 (från 5 månader)eller 15,5 h sömn per dygn med en natt som är 11, 11,5 eller 12 h och resterande fördelat på tre lurar.

Tjoa till om du har fler funderingar!
/Elle
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. Förästen ang kvälls slurk, så är den inte så liten som det låter att den är :wink: Vi ger middagsmaten halv 5 och sen halv 7 ger vi kvällsslurken iform av mossad banan..killen är 11 månader och har ätit banan som kvällsslurk sen han var ca 5 månader, och det sover man super gott på! :wink: Fast kör smakisar på dagen först, och se att det går bra...så hon inte får magknip mitt i natten :wink:

Ang sluta amma, man måste inte sluta amma fast man introducerar smakisar..min kille ville inte amma så gärna, men jag envisades varje dag föra varje måltid, och jag ammade tills han var 10 månader...och det hade säkert gått att amma längre om jag verkligen verkligen velat!

Jag tror att 3 lurar passar damen bättre, sömn föder ju sömn, det är svårt att komma till ro och sova om man är övertrött...däremot har jag alltid haft 3 timmar vakentid mellan sissta luren och sova för natten! :D

Skriv gärna ner nya schemat när ni filat ihop det så ger vi gärna tips och synpunkter på det!!! om du vill :wink: !!! :thumbsup:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
fjällström
Kontakt:

schema

Inlägg av fjällström »

Hej igen!
Visst kan du kopiera schemat rakt av, fast du ammar eller flaskmatar.
Jag har alltid erbjutit en extraslurk innan läggdags. Och fram till fem månaders ålder :oops: tog jag upp och matade halvsovande bebis. Efter att hon ätit lade jag bara tillbaka henne i vagnen/sängen.
Som du ser så är det ett två-timmars sovpass mitt på dagen. Kanske lite mosad banan kan vara ett bra tillägg innan det sovpasset :roll: Det sover de gott på!
Sara 0507 och Elin 0702
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej igen!

Tack för tipsen igen!

Ja, nattslurken lät ju som nåt väldigt litet, men det är det förstås inte, förstår jag nu.

Har funderat lite på schema o tänker mig följande:

07 go´morron o amning
09-09,45 sova
11 smakportion o amning
12-13,30 sova
14,30 smakportion o amning
15-15,45 sova
17,30 amning
18,30 kvällsslurk av nåt slag
19 sova natt

Hur verkar det här, tycker ni? Det här skulle funka med vårt liv, känns det som. Jag kommer inte att kunna köra igång förrän om en dryg vecka, men jag känner mig oerhört taggad nu faktiskt! VILL VERKLIGEN få ordning på det här nu. Inatt vaknade hon vid två första gången, fast somnade om själv, o sen var det dags vid fem o vi höll på i 1 h o 15 min innan hon slutade. TRIIIIIST! Finns det nåt jag kan smygbörja med nu, eller sabbar jag hela kuren då? Tänker mig om jag inför ramsan "litegrann" så kanske jag sabbar när jag ska köra på riktigt, eller?
Det här med vagning har jag testat nu vid dagsluren o nu vagnade jag när hon grät tills hon slutade o då slutade jag oxå, sen började hon gråta direkt o jag började om. Höll på så i ca 20 min, men nu sover hon. Rätt eller fel? Ramsade inget alls, kanske skulle ha gjort det? Ska man räkna de där 20 min som sömn eller ska man räkna 45 min från det att hon somnat?

Kram
Marita
o Signe 070328
fjällström
Kontakt:

schema mm

Inlägg av fjällström »

Hej!
Om du tror att detta schema passar ert liv, ja då är det bara att köra på det :wink: Det finns två strategier vad gäller ramsan (kanske fler också?);

1. Du vagnar när det ska sovas. När hon nästan somnat smyger du in en ramsa x4. Ex. "nu ska vi sova å må så gott". Då blir ramsan det sista hon hör innan hon somnar. Snart kommer hon att förknippa den med just sova. Jag har kört denna metod och det har fungerat bra, men jag upplever att ramsan inte "tar" när hon är ledsen eller vid tidiga uppvak. Nu kurar vi istället.

2. Du låter bli att ramsa nu och inför den istället när du kurar.

Bara en liten tanke från mig, Satsa på en sak i taget. Då blir det lättare för dig att fokusera på just den saken. Jag skulle ha låtit henne äta ett nattmål (kl 04) och i första hand lära henne att somna själv. När insomningarna fungerar skulle jag vagna bort nattmålet. Då har hon också lärt sig vad ramsan betyder så då har du två verktyg, ramsa + vagning :wink: Ni mer erfarna får rätta mig om jag har fel. Men jag själv har lättast att nå dit jag vill om jag inte har flera saker på G samtidigt. Men om du väljer att kura så tar du förstås allt på en å samma gång.

Du gör rätt när du vagnar. Det är viktigt bara att sluta så snart hon tystnar. Och inget "gull i gull-vagning", utan rejäla tag. Det ska inte vara skönt, för då får du snart´vagna hela sovpassen. Det ska bara bryta gråten och lugna henne. Inte söva henne.

Vad gäller sovtid så räknas de korta sovpassen från den tid hon somnar och de långa från när det är tänkt att hon ska somna. Förstår du?
Om jag fattat dig rätt så fick du vagna 20 minuter, då kan du ge henne en extra kvart tycker jag. Alltså låta henne sova 15 minuter längre än vad schemat säger.
Sara 0507 och Elin 0702
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Undrar om det är någon kvar här o läser, kanske får starta ny tråd annars.

Jo, nu börjar det bli dags för kurstart! Vi har dop imorgon, med mycket ståhej, så därför ville jag avvakta till efter det. På måndag kör vi!

:arrow: Hur gör jag rent praktiskt? Ska jag börja på kvällen eller på morgonen, alltså när ska jag börja följa schemat?
:arrow: Spelar det någon roll att jag kör alla kurnätterna, eller måste pappan köra de två sista nätterna? Jag är betydligt mer påläst än honom, så därför vill jag göra det här själv, men jag vill samtidigt inte att läggningarna på nåt sätt ska vara kopplade till mig o BARA mig! Hur göra?
:arrow: Hur ofta kan de små liven äta gröt? Vi har haft styriga nätter nu o jag funderar på att utöka grötätandet till två mål istället för ett. Har provat lite med morot oxå, men det är gröten som är favorit hittills. Mosad banan kan man väl kanske börja med oxå, eller? Vi har haft lite styrigt med magen, hon är trög o är inte alltför förtjust i katrinplommonpurén, så jag vill inte ge henne nåt som "trögar till det" ännu mer.
:arrow: Känns även som att jag fastnat i vagnandet, för hon somnar inte själv, utan jag måste stå där o vagna en stund för att hon ska somna.
:arrow: Har hört nånstans att när barnen är så "stora" att de vänder sig själv till mage så kan man låta dem ligga på mage utan nån fara, men ska man ha andningslarm på henne ändå? Hon är alltså snart fem månader.

Marita
o Signe 070328
Elle

Inlägg av Elle »

maernsp skrev:
:arrow: Hur gör jag rent praktiskt? Ska jag börja på kvällen eller på morgonen, alltså när ska jag börja följa schemat?
Du ska börja på kvällen vid läggning och se det som natt 1.

maernsp skrev: :arrow: Spelar det någon roll att jag kör alla kurnätterna, eller måste pappan köra de två sista nätterna? Jag är betydligt mer påläst än honom, så därför vill jag göra det här själv, men jag vill samtidigt inte att läggningarna på nåt sätt ska vara kopplade till mig o BARA mig! Hur göra?
Om ni känner att du är mer påläst så ta kurnätterna, bara att du får sova lite dagtid de två första dagarna. Ni lägger tillsammans och säger godnatt och sedan tar du över. Mannen ska även vara med vid godmorgon och göra GLAD :D morgon! Ingen fara, läggningarna kommer inte bli kopplade till dig, det fixar pappan galant sedan!
maernsp skrev: :arrow: Hur ofta kan de små liven äta gröt? Vi har haft styriga nätter nu o jag funderar på att utöka grötätandet till två mål istället för ett. Har provat lite med morot oxå, men det är gröten som är favorit hittills. Mosad banan kan man väl kanske börja med oxå, eller? Vi har haft lite styrigt med magen, hon är trög o är inte alltför förtjust i katrinplommonpurén, så jag vill inte ge henne nåt som "trögar till det" ännu mer.
Du kan utan problem ha två grötmål per dag. Försök truga i lite katrinplommonpuré vid varje måltid under kuren för att hjälpa magen. Gärna att en burk per dag går i.
maernsp skrev: :arrow: Känns även som att jag fastnat i vagnandet, för hon somnar inte själv, utan jag måste stå där o vagna en stund för att hon ska somna.
Vad undrar du med detta?
maernsp skrev: :arrow: Har hört nånstans att när barnen är så "stora" att de vänder sig själv till mage så kan man låta dem ligga på mage utan nån fara, men ska man ha andningslarm på henne ändå? Hon är alltså snart fem månader.
Andningslarm ska du ha oavsett sovläge fram till ca 10-11 månader!

Tjoa till om något är oklart eller om du har fler funderingar. Lycka till!

/Elle
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

maernsp skrev: Undrar om det är någon kvar här o läser, kanske får starta ny tråd annars.
Jodå!
:
arrow: Hur gör jag rent praktiskt? Ska jag börja på kvällen eller på morgonen, alltså när ska jag börja följa schemat?

Börja på kvällen, men om ni har ok tider idag så kan du ju gott hålla schemat på dagen. Själva kurandet börjar du med på kvällen, dock.
:arrow: Spelar det någon roll att jag kör alla kurnätterna, eller måste pappan köra de två sista nätterna? Jag är betydligt mer påläst än honom, så därför vill jag göra det här själv, men jag vill samtidigt inte att läggningarna på nåt sätt ska vara kopplade till mig o BARA mig! Hur göra?

Kura du. Han kan ju göra nattningarna i uppföljningsveckan.
:arrow: Hur ofta kan de små liven äta gröt? Vi har haft styriga nätter nu o jag funderar på att utöka grötätandet till två mål istället för ett. Har provat lite med morot oxå, men det är gröten som är favorit hittills. Mosad banan kan man väl kanske börja med oxå, eller? Vi har haft lite styrigt med magen, hon är trög o är inte alltför förtjust i katrinplommonpurén, så jag vill inte ge henne nåt som "trögar till det" ännu mer.

Nöj dig du med ett mål sålänge. Det är inte hunger som ger styriga nätter nu, det är hon för gammal för, utan oro och ovana. Man kan sova gott på bara bröstmjölk också. :wink: Banan är bra men stoppande. Kör på med ett grötmål och fortsätt med smakisar. Jag hade gröt på kvällsmålet klockan 17, och smakis vid lunch. Testa palsternacka, det är godare!
:arrow: Känns även som att jag fastnat i vagnandet, för hon somnar inte själv, utan jag måste stå där o vagna en stund för att hon ska somna.

Japp, vagningsträsk. Försvinner med kuren!
:arrow: Har hört nånstans att när barnen är så "stora" att de vänder sig själv till mage så kan man låta dem ligga på mage utan nån fara, men ska man ha andningslarm på henne ändå? Hon är alltså snart fem månader
. Hyr ett för ett par månader, det är en bra trygghet. (vi hade det inte från det att han vände sig själv)

Det kommer att gå galant! :thumbsup:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Dubbelt! :-) Olika svar om gröten, så gör det du känner är bäst! :D
maernsp

Inlägg av maernsp »

Vilket ställe det här är! Kanon med sån här bra hjälp o snabba svar! :D

Ja, det här med pappan o hans roll i det hela. Vi har nämligen tänkt att han ska fly fältet med storebror i tre-fyra dagar, tills vi fått bort det "värsta" sömnmässigt. Hur blir det då med det här att han ska vara med vid nattning o go´morron???
Det här med att jag ska få sova på dagarna... nu är kanske jag lite väl optimistisk, men hon har ju sovit rätt så bra hittills. Det är bara de här senaste nätterna som har krånglat o sen inbillar jag mig även att det kan komma att gå ganska fort att få ordning på det här, eftersom hon många gånger sovit 10-12 timmars natt. Hoppas iallafall på det!!! :)

OK, jag ska alltså köra igång med läggningstid 19 på kvällen o mat innan det? Idag ammar vi ju från ca 19 tills hon somnar, så då måste jag få till det innan o dessutom se till så att hon inte somnar under matningen... Ska man ha gröt som middagsmål o sen amning som kvällsslurk eller vad tycker ni?

Hmm, lite olika bud angående andningslarmet. Jag har själv resonerat så att jag vill ha ett larm, men nu vänder hon ju sig själv från rygg till mage, fast däremot inte tvärtom. Betyder det att hon är stor nog att välja o därigenom så klarar hon av det, eller?

Förresten, det här med vagning, jag menade dagtid då. Har fått tips tidigare i den här tråden att jag ska stå där o vagna o sluta när hon tystnar o sen börja direkt när hon börjar gråta igen, fast vi får stå där tills hon somnar. Vad gäller egentligen vid vagning, har för mig att jag läst nånstans att man ska gå därifrån, men det är ju inge skoj om hon gråter sig till sömns. Hur gör man för att inte bli kvar där, som jag är nu???

Marita
o Signe 070328
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"