När börja med kudde?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Gäst

När börja med kudde?

Inlägg av Gäst »

:?: :D När inför man kudde? När införde ni kudde? Vilken typ av kudde?

Anton är ju nu 9 månader (idag!), och sover hursomhelst i sin säng, och varsomhelst också. Ingen kudde har han än, men eftersom jag oftast väcker honom på rygg nuförtiden kanske han skulle tycka det var skönt med kudde?

Vad säger ni kloka?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Jenny :D

Köpte kudde till min snart tvååring på IKEA när hon var ca 10 månader, de kuddarna är inte så "bulliga"... Hon sov som en virvelvind då, så kudden blev nog mer gosedjur än kudde :wink: .
Så nog kan du ge Anton kudde nu, om du - och han! - vill :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Jenny :D

Vi hade glömt bort att vi hade en kudde till Leia så hon var nog en bra bit över året då hon fick den...

Ibland sover hon den, ibland har hon den över huvudet, över fötterna eller också som ett litet ryggstöd då hon sover på sidan... :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Glömde...

Kudden är från "Minumundus", en sajt på nätet som säljer bl.a. täcken, kuddar, fårskinn, tygblöjor, you name it. Har köpt mycket bra saker till bra priser där men just kudden gillar jag inte :? Den är "knölig" (eller kanske "bullig" är bättre beskrivet) och måste liksom fluffas till varje dag... Hakar på här och tar tacksamt emot tips på bra barnkudde :D
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ja, vår var bra i början (han var väl typ 1,5 när han fick den). Hittade inga halvplatta saker, så jag köpte till slut en resekudde på Hemtex. Den funkade jättefint det första året, men på sistone har den också börjat knöla sig, så jag följer också tråden.
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ja, vår var bra i början (han var väl typ 1,5 när han fick den). Hittade inga halvplatta saker, så jag köpte till slut en resekudde på Hemtex. Den funkade jättefint det första året, men på sistone har den också börjat knöla sig, så jag följer också tråden.
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Vi har en kudde från IKEA, precis lagom mjuk och ganska "platt" Vi började nog med kudde när Vega var runt året. Hon ligger på den även om hon sover på mage faktiskt.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Vi har en platt kudde från Babyproffsen som Ella fick vid 11 månader. Den är kanske 1 cm tjock och passar henne bra då hon fortfarande sover på mage.

/Åsa
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Oj, tack för alla svar! Hmmm, funderar på om vi inte har en IKEA-kudde i något skåp. Tror vi köpte en när vi köpte täcket. Ska nog införa den ikväll.

Nog är det så att Anton inte bryr sig så mycket, men de senaste kvällarna har jag legat och grubblat på hur skönt det är för honom att sova på rygg utan kudde. Nog väldigt skönt eftersom han sover i 12 timmar :lol: . Men, en kudde ger lite frid i mammas hjärta 8) .

Jag gissar att Anton kommer ha fötterna på den, alternativt ha den som snutt, alternativt ignorera den :roll: .
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Öh.....vår tvååring har inte givits kudde ÄN :oops: :roll:.....är det FEL? :D

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Har inte heller kudde till dottern, har liksom inte tänkt på det.
Hon vet vad en kudde är, men hon har ingen själv. Och än så länge ser jag inget behov av det... men för framtida bruk så kollar jag in på era tips här :D
lisal
Kontakt:

Inlägg av lisal »

Själv hade jag tänkt vänta tills de blir 1 1/2 - tänkte så eftersom då är väl risken för PSD minimal? Det tar liksom emot att ge dem kudde, men efter att ha läst denna tråd så känner jag att jag kanske tänker fel??
Lisa
Tvillingmamma till S & T födda 060528
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Lisa! :D

Jag tycker du ska göra som du känner är tryggast för dig! Vad gäller Anton, så sover han lika gott med kudde som utan. Jag tycker det ser skönast och mysigast ut med kudde. Men det sitter ju mest i mitt huvud :roll: .

Du kan ju också behålla andningslarmet lite extra länge om du är orolig för psd, som en extra trygghet :!:

Vare sig du väljer med eller utan kudde, så gör du rätt. :wink:

/Jenny
indra

Inlägg av indra »

När jag prata med bvc när Teo var nyfödd så använde vi en kudde nr. 2, tror jag det var som skulle vara för nyfödda, Teo låg då på rygg. Nu har jag haft kudden i 2 månader ung, den är lagom "platt", han gillar att ha kudde känns det som..
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"