hur länge ramsar man???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lotta Sthlm

hur länge ramsar man???

Inlägg av Lotta Sthlm »

alltså upp till vilken ålder använder man sej av ramsan?? nångång slutar man väl?? :D eller ger man en lapp med ramsan nedskriven på till förskolläraren när det är dags för den lilla att börja på dagis? :? :lol:
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
JH

Inlägg av JH »

:D Det där har jag också funderat på.... :-k

Hoppas att vi får svar av nån som vet!
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ramsan använder man länge! Den är det verktyg som tom en 4-åring får besked av!

:idea: Men att ramsa så som man gör som kristilldelning för små barn - det brukar man sluta med runt 2 år per automatik. Därefter ramsar man på ett annat sätt liksom... Barnen utvecklas och ramsan utvecklas den också. Kan inte sätta ord på det.. Vänta så får ni se själva :P !
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: Måste lägga mig i och skratta så gott :lol: Förskolläraren får en lapp med ramsa på :lol: 20 lappar till 20 ungar? :lol:

Det normala är ju att man säger någonting, när man lägger ett barn. Eller en karl. Eller en hundvalp. "Sov så gott, lilla vän" (lille karl). Typ :lol: "Själv ska jag diska. Sedan tänkte jag också ta en lur." Typ :lol: När sömnen sitter som den ska, när den lilla eller stora personen eller hunden verkligen gillar att sova, behövs ingen ramsa av kur-sorten :roll: utan bara ett allmäntrevligt mummel, vilket vi får hoppas att dagispersonalen redan tillämpar :!:

Hemma däremot, om och när en liten kris seglar upp, tar man till sitt lilla välkända gamla verktyg och stormar på med ramsan från anno dazumal. Som genast, inarbetad sedan tidernas begynnelse som den är, utlöser en betingad reflex. Barnet ligger still och somnar lugnt. Kan också kallas banal påminnelse :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"