Jag fick mitt andra barn 17 oktober 2006. Hon är nu alltså 2 månader gammal. Storebror är 2 år och 3 månader.
Jag kurade storebror vid 10 månaders ålder och var inställd på Standardmodellen den här gången. Jag läste om den i Barnaboken bara (första utgåvan), och lyckades missa mkt information och man jämför med vad som står i sammanfattningen här på sidan, vilket jag läst först nu. Var extremt stressad under min graviditet av många orsaker och tog mig väl inte tid att läsa igenom boken ordentligt, men jag trodde ärligt att jag hade gjort det.
Det har varit lite upp o ner, ibland ganska bra, men just nu är det mesta kaos här hemma. Jag tror att jag är deprimerad för det första (min bm trodde det samma på efterkontrollen igår), allt är bara svart, jag gråter jätteofta och kan inte njuta av mina barn, livet eller någonting över huvud taget. Stressad. trött och förtvivlad och känner mig helt omotiverad. Jag har inte varit mig själv sedan bebisen föddes, och jag har försökt tränga bort det och trodde att det skulle gå över med tiden, men det blir bara värre och nu går det inte att ignorera längre, jag känner att jag kommer att bryta ihop. Men jag vet ju att trots det så måste jag ju ta hand om mina barn på bästa sätt, för jag ser ju hur dåligt de mår.
Så jag hade alltså tänkt göra ett nytt försök med standardmodellen nu vid 2 månaders ålder. Men jag vet inte hur jag ska börja. Jag kan ju inte bara "hoppa in" så att säga där en 2 månaders borde vara, eftersom vi aldrig följt modellen ordentligt. Jag känner att vi behöver ett schema till bebisen, men det är svårt eftersom hon mattrasslar mkt hela dagarna, är väldigt övertrött och skrikig på eftermiddagar och kvällar och vägrar sova då, och schemat måste dessutom passa med storebrors.
Jag behöver verkligen hjälp. Jag vet inte vad jag ska ta mig till, men jag vet att vi inte kan fortsätta såhär. Snälla hjälp mig hitta ett schema som passar en 2 månaders, så jag kan börja försöka ändra det här åtminstone.
Här är storebrors schema:
06:20 Morgon. Frukost.
08:00 Mellanmål. Klä på oss.
På förmiddagen går vi ut på promenad.
12:00 Lunch
13:00 Sova middag. (Vilket han kommer att sluta med när som helst märker jag)
15:00 Mellanmål
17:30 Middag
19:00 Bad
19:30 Godnatt
Jag måste gå, men skriv vad ni behöver veta för att kunna hjälpa.
Misslyckats kapitalt
-
TorpSara
Varm kram till dig! Får du hjälp på BVC? En förlosssningsdeppression är rätt lätt avhjälpt, men kan pågå i över halvåret om man inte får hjälp! Och god sömn är A och O för själens läkning!!! Så nu ska vi hjälpas åt här att få ordning på erat schema och sen ska du köra på stenhårt, så kommer ni alla att må topp efter jul!
Jag tar mig friheten att infoga ett schema här som jag fått av min standradmodellmentor här, men justerat till era tider (hoppas att det är ok med Marie
) :
6.30-8.00 morgon MÅL 1
8.00-10.30 sova på promenaden!
10.30-12.30 MÅL2
12.30-14.30 sova
14.30-17.30 MÅL3
17.30-19.30 sova
19.30-20.30 Mål 4
20.30-21.15 Vaken
21.15-21.45 Nattslurk
21.45 sova
Du kan alltid köra 1,5-2,5 timmar pass vaken resp 2-2,5 sömpass för att räta till skevheter som alltid uppstår i början. Jag är benhård på tiderna så har man sovit slarvigt under ett sömnpass så får man vara lite grinig under nästa vakenpass som då kortas med 30 minuter och nästa sömnpass förlängs med samma tid. Det är såna saker som rätar till sig med tiden, när bebben fått en chans att vänja sig vid rutinerna. Tänk på att när de är vakna 2 timmar så ska du amma för fulla muggar i en timme, amma-byta-amma och sen mysa/leka/ligga själv en timme till sen sova. Är det bara 1,5 timme vaket så kan du göra antingen enligt "kompendiet" eller enligt ovan, beroende på om det fortfarande funkar med en insomningsslurk.
Tror du att det funkar? Jag är fortfarande novis, men eftersom Edde sov över sitt 01 mål i natt känner jag mig riktigt styv i korken.
Nån gammal räv här inne kan säkert räta till eventuella felaktigheter!
Varm julekram och styrkekram! Mammor ska vara glada, så se framförallt till att bli det igen!!!!
/Sara- med benäget bistånd av Marie
Jag tar mig friheten att infoga ett schema här som jag fått av min standradmodellmentor här, men justerat till era tider (hoppas att det är ok med Marie
6.30-8.00 morgon MÅL 1
8.00-10.30 sova på promenaden!
10.30-12.30 MÅL2
12.30-14.30 sova
14.30-17.30 MÅL3
17.30-19.30 sova
19.30-20.30 Mål 4
20.30-21.15 Vaken
21.15-21.45 Nattslurk
21.45 sova
Du kan alltid köra 1,5-2,5 timmar pass vaken resp 2-2,5 sömpass för att räta till skevheter som alltid uppstår i början. Jag är benhård på tiderna så har man sovit slarvigt under ett sömnpass så får man vara lite grinig under nästa vakenpass som då kortas med 30 minuter och nästa sömnpass förlängs med samma tid. Det är såna saker som rätar till sig med tiden, när bebben fått en chans att vänja sig vid rutinerna. Tänk på att när de är vakna 2 timmar så ska du amma för fulla muggar i en timme, amma-byta-amma och sen mysa/leka/ligga själv en timme till sen sova. Är det bara 1,5 timme vaket så kan du göra antingen enligt "kompendiet" eller enligt ovan, beroende på om det fortfarande funkar med en insomningsslurk.
Tror du att det funkar? Jag är fortfarande novis, men eftersom Edde sov över sitt 01 mål i natt känner jag mig riktigt styv i korken.
Varm julekram och styrkekram! Mammor ska vara glada, så se framförallt till att bli det igen!!!!
/Sara- med benäget bistånd av Marie
Hej och välkommen
Du har fått jättebra svar av Sara
men för ditt psykiska välbefinnande, så kan jag rekommendera dig att gå in här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewf ... 1f50864032
kan tyvärr inte komma med några egna funderingar, när jag aldrig haft någon depression själv, men där finns flera som kan hjälpa dig med den biten!
Lycka till med standardmodellen och hoppas att du snart få må bättre
Kram Mia
Du har fått jättebra svar av Sara
http://www.annawahlgren.com/forum/viewf ... 1f50864032
kan tyvärr inte komma med några egna funderingar, när jag aldrig haft någon depression själv, men där finns flera som kan hjälpa dig med den biten!
Lycka till med standardmodellen och hoppas att du snart få må bättre
Kram Mia
-
TorpSara