2-åring vaknar med gråt om morgonen

Skriv svar
Kristin

2-åring vaknar med gråt om morgonen

Inlägg av Kristin »

Hej!

Vår son har haft perfekt sömn sedan vi lärde honom sova hela natten vid 3 månaders ålder :D, MEN de senaste MÅNADERNA (jag minns inte riktigt när det började..?? Kanske i samband med att lillebror kom i augusti? Nä...jag minns faktiskt inte), vaknar han nästan jämt med gråt eller typ jämmer och min fråga är hur vi skall hantera detta?

Jag förstår att en lösning kan vara att hinna väcka honom (vilket jag gjorde i morse = inget gråt), men det är inte alltid jag hinner på honom innan han vaknar (håller på och sköter lillebror mellan 06.30-07).

Har ni några andra förslag?

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
emb

Inlägg av emb »

Hej!

Hur går det för er?
Jag gör ett försök att svara dej!

Jag tror att det är viktigt att även tvååringen har fasta tider både på morgonen och kvällen. Vaknar han upp före egentlig morgon - så är det ramsa som gäller. Annars ser du till att väcka honom exakt samma tid varje morgon. Jag misstänker att det i hans morgongråt finns en fråga: Är det morgon nu? Han behöver alltså få klara besked.

Lycka till och god jul!
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
Mindy

Inlägg av Mindy »

Japp, jag håller med! :D Fasta tider så att han inte behöver undra och då kommer du automatiskt att få väcka honom även om det kan ta ett tag. Vaknar han en halvtimme tidigt, ramsa och hoppas på ett omsomnande så att du får väcka. Då går det här riktigt snabbt att få till. :wink:
Han är ju en stor kille nu så även om han reagerar med missnöje så kan han få ligga kvar. Konsekvens och ledning bara, se det som en minikur.

Och väck förstås med mycket glada miner. :wink: :D Låtsas inte märka att han är ledsen utan bete dig som om han självklart vore jätteglad. Han vaknar ju till den bästa av morgnar. Låt honom göra vällingen själv eller något för att distrahera och få honom att känna sig behövd per omgående. Du är ju upptagen med lillebror och behöver assistans för att få morgonen att gå ihop :!: :wink:

:santa:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej o tack för svar.

Hade glömt bort att jag hade denna fråga på forumet :oops: :D.

Ja, hur går det.?? Nja, han vaknar fortfarande upp gråtandes med jämna mellanrum. Jag tror jag är konsekvent när det gäller att inte ta upp honom före marginalkvart :roll:. Det bästa är att hinna väcka honom. Då gråter/jämrar/gnäller han aldrig. Han blir alltid lugn så fort vi kommer in i rummet. Många gånger svarar han med mycket glad stämma t o m. Det tycker vi är så konstigt för han låter verkligen som "sju svåra år" :lol: innan vi kommer in och kan skrika upp sig en hel del :shock:. Stora karln :evil: :D !

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"