Hej
David har alltid somnat lugnt med mer eller mindre smågråt/gnöl, men inte något vrålande eller gallskrik. Sedan ett par veckor står han upp i spjälsängen och vrålar och gallskriker i uppemot 15-20 min. innan varje lur! Jag har lagt tillrätta flera gånger inför varje lur eftersom han inte kunnat sätta sig ned själv från stående men han ställer sig bara upp igen. Jag märker också att det blir värre och värre, jag springer in oftare och lägger tillrätta - dags för "baksteg" tror jag. (Jag tror att han nu skulle kunna sätta sig ned själv med hjälp av spjälorna.)
Jag behöver hjälp med en bra rutin - hur göra? Förslag: lägg ned/tillrätta (han hoppar upp på en gång och börjar skrika), ramsa ut och använd sedan ramsan "bara" när han blir hysterisk. Låter man honom bara stå där? Det enda som har funkat hittills är tillrättaläggningarna, till slut är han så trött så att han gnölar lite och somnar. Men som sagt, det har blivit för många på sistone.
Tacksam för tips från er som gått igenom detta. Förresten, hur länge kan det hålla i sig?
Tack
Lillith och lille David
Åttamådersångesten här - hjälp b
Åttamådersångesten här - hjälp b
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
-
Gäst
Som Mammut Maria sa behöver det inte vara åttamånadersångest som får dem att ställa sig upp. Det är helt enkelt bara en ny förmåga de har fått genom att förstå sig på sina ben, det är ju så roligt att stå upp!
Vår son är ganska precis 7 månader och började ställa sig upp för en vecka sedan. Det blir otroligt mycket högre skrik då, tror att de får mer kraft och blir liksom mer upphetsade. Men nån ångest tror jag inte att det är tal om. Men testa själv att ställa dig upp i sängen, mot dörren och vråla, det hörs ganska bra det
.
Första dagarna han stod upp sprang jag också dit och trodde inte att han kunde komma ner igen. Men när jag studerat honom på dagarna när han reser sig mot alla möjliga möbler så landar han alltid på rumpan till slut, för han orkar helt enkelt inte hålla sig uppe hur länge som helst. Ibland hör jag att han ber om hjälp och då går jag dit och lägger tillrätta men det brukar inte behövas mer än en gång om jag verkligen väntat in honom.
Vår son är ganska precis 7 månader och började ställa sig upp för en vecka sedan. Det blir otroligt mycket högre skrik då, tror att de får mer kraft och blir liksom mer upphetsade. Men nån ångest tror jag inte att det är tal om. Men testa själv att ställa dig upp i sängen, mot dörren och vråla, det hörs ganska bra det
Första dagarna han stod upp sprang jag också dit och trodde inte att han kunde komma ner igen. Men när jag studerat honom på dagarna när han reser sig mot alla möjliga möbler så landar han alltid på rumpan till slut, för han orkar helt enkelt inte hålla sig uppe hur länge som helst. Ibland hör jag att han ber om hjälp och då går jag dit och lägger tillrätta men det brukar inte behövas mer än en gång om jag verkligen väntat in honom.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".