Någon här som vet om man som fem åring har någon sorts period eller något dom går igenom?
Min dotter verkar vara extremt mammig just nu.
Hon har alltid velat vara hos sin pappa men förra helgen ringde hon och var ledsen och ville hem
hennes anledning var att titta på en film som hon hade här hemma och för att hon sakna mig???
Nu vill hon inte vara på dagis,blir nästan hysterisk när jag lämnar henne
har pratat med dom på dagis och dom säger att hon verkar trivas bra när hon är där???
Jag är hemma och är sjukskriven kan vara darför hon vill vara hos mig..men jag vet inte,tänk om hon inte trivs på dagis.
Fråga henne varför hon inte ville vara på dagis och hon svara att hon ville vara hos mig och titta på disney.
När jag jobba så kunde hon säga lite då och då att hon inte ville dit men det var inga problem när vi hade lämnat henne.
Kanske går fem åringar igenom nån period??
fem åring
-
trött mamma
- Kontakt:
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Det där med "perioder" ska man nog inte förlita sig på, i den bemärkelsen att de skulle gå över av sig själva. Femårsåldern är en av barndomens absolut mest harmoniska åldrar (tillsammans med tvåårsåldern och tioårsåldern) men då ska ju också förutsättningarna för barnets lugn och harmoni finnas där. Jag beskriver det i Barnaboken.
Det är ingen fasa om hon inte trivs på dagis. Det finns ingen lag på att hon ska vara på dagis. Är du ändå hemma kan du mycket väl ha henne hemma också. Ni hör ju ihop. Hon behöver känna sig behövd, och då inte "bara" känslomässigt behövd utan faktiskt, praktiskt och konkret. Du skulle klara dig sämre utan henne
Så jag tror inte hon är "extremt mammig". Jag tror hon längtar hem, efter att få ta del. At hon pratar om att titta på Disney beror möjligen på att det är det du vant henne vid att man gör, hemma.
Hur ofta är hon hos pappa? Om och när hon ringer och beklagar sig, behöver du egentligen bara säga: "Vi ses snart, älskling. Jag längtar efter dig också."
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
trött mamma
- Kontakt:
Hej och Tack
Jo och jag hade gärna haft henne hemma men jag är sjukskriven och behöver lite tid för mig själv.
Sen behöver hon vara på dagis dels för den sociala biten och dels för hon behöver träna sin spastisk hemeplegi genom lek vilket jag inte klarar av just nu.
Jag pratade med hennes pappa där hon är varannan helg och han sa att när hon är där så ska hon vara hos honom hela tiden eller han ska vara där hon är.
Vi var på julpyssel på hennes dagis en kväll och jag skulle bara gå ut och hämta lite luft och då skulle hon genast följa med mig.
Fast här hemma spelar det inte så stor roll om det är jag eller min sambo som är hemma bara någon av oss finns i närheten.
Jo har ju varit så förut att tv har varit på nästan hela dagarna när vi har varit lediga oavsett om någon av oss har tittat på den.
MEN det är ändrat nu
Så riktigt mammig är hon kanske inte.
Nu är det snart jul och nyår så nu ska hon bara till dagis på onsdag dom ska ha julfest då sen ska hon vara hemma ett tag.
Hon är alltid pigg och glad och en helt underbar femåring och jag kan delvis förstå att hon vill vara hemma hos mig.
Fast man kan tycka att det borde vara roligare på dagis.
Kanske inte är så lätt för henne att förstå att hon måste vara på dagis när jag är hemma.
Mår nog både hon och jag bäst av!
Och man kan inte träna jämt
Så nu ska vi ha en lugn och skön jul och nyår och jag önskar dig/er detsamma
Jo och jag hade gärna haft henne hemma men jag är sjukskriven och behöver lite tid för mig själv.
Sen behöver hon vara på dagis dels för den sociala biten och dels för hon behöver träna sin spastisk hemeplegi genom lek vilket jag inte klarar av just nu.
Jag pratade med hennes pappa där hon är varannan helg och han sa att när hon är där så ska hon vara hos honom hela tiden eller han ska vara där hon är.
Vi var på julpyssel på hennes dagis en kväll och jag skulle bara gå ut och hämta lite luft och då skulle hon genast följa med mig.
Fast här hemma spelar det inte så stor roll om det är jag eller min sambo som är hemma bara någon av oss finns i närheten.
Jo har ju varit så förut att tv har varit på nästan hela dagarna när vi har varit lediga oavsett om någon av oss har tittat på den.
MEN det är ändrat nu
Så riktigt mammig är hon kanske inte.
Nu är det snart jul och nyår så nu ska hon bara till dagis på onsdag dom ska ha julfest då sen ska hon vara hemma ett tag.
Hon är alltid pigg och glad och en helt underbar femåring och jag kan delvis förstå att hon vill vara hemma hos mig.
Fast man kan tycka att det borde vara roligare på dagis.
Kanske inte är så lätt för henne att förstå att hon måste vara på dagis när jag är hemma.
Mår nog både hon och jag bäst av!
Och man kan inte träna jämt
Så nu ska vi ha en lugn och skön jul och nyår och jag önskar dig/er detsamma