Vrålkräks efter gröt!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
JH

Vrålkräks efter gröt!

Inlägg av JH »

Idag hände det igen :? Mitt i grötmatningen, efter ungefär 1/2 portion, så kräks Elsa upp all mat (det ser ut som all mat i alla fall). Det kommer som en kaskad ur munnen på henne :( Matar jag för fort? Jag ger henne i den takt hon vill ha, vilken visserligen är väldigt snabb... Efter hon kräkts är hon lika glad som innan och jag har gett henne det som är kvar, men inte gjort ny mat för att ersätta det hon kräkts upp.

Har också gett henne vatten mitt under matning för att hon verkar vilja ha det ibland. Kanske har jag gjort gröten för "stabbig"?

Några råd?
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Mata fort ska man ju - det brukar de gilla!

:idea: Min tanke är att det kan vara vattnet som orsakar katapulten! Pröva att ge vatten efter måltiden istället - då dricker de precis lagom.

:idea: Fyll upp tomrummet efter kräkningen så att hon blir mätt!

:roll: Det var mina tankar - hoppas det kan hjälpa!
JH

Inlägg av JH »

:D Tack, tack! Tror som du. Ska göra gröten lite lösare också, så att jag inte tror att hon är törstig mitt i! :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej JH!
Lille E har varit förkyld i två veckor och fått två tänder samtidigt och han har då plötsligt utvecklat förmågan att kräkas, både stora mängder och av mycket små retningar. (Han har ALDRIG kräkts före 3 månaders ålder.) Jag tror att de när de har lite ont i halsen eller är irriterade i munnen lättare kräks och det räcker med några rejäla hostningar, lite gröt för långt bak i munnen eller en skorpbit som killar i gomseglet så utlöses reflexen och då kommer allt upp som finns i magen, det funkar så. Städa bort eländet (tyghaklappar i galon har en ficka längst ner som samlar upp kräket jättefint!.....uuuuääääkkssxxxäckligt :lol: ) och mata vidare som om inget hänt.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"