Varför sover han inte mer? 16 mån

Skriv svar
Fialoppan

Varför sover han inte mer? 16 mån

Inlägg av Fialoppan »

Har en aktiv gosse född juli-05. Kört med A W filosofi från ca 3 mån, o det har inte varit några större problem med sömn o så. Men han har alltid sovit något i underkant, även om han haft tillfälle att sova mer.Schema nu o sen några mån tillbaka; 19.30-7.30 natt. Daglur 12.45-14.15 Detta ger 13,5 h sömn/dygn o det är ju vad som rekommenderas. Jag får nästan alltid väcka honom på morgonen, o nån gång på dagluren, men han btukar vara på g att vakna själv då jag gör det. Frid o fröjd, somnar på 10 min på dan, men på kvällen kan det ta 30-90 min!!! Allt som oftast nöjd, men har ofta circus i sängen! Visar ofta trött-tecken då han ska sova, ögongnugg o så, men piggnar till då han lagt sig.
Nån som varit ute för samma sak? Annars funkar det som sagt bra för det mesta, skriker till på natten emellanåt, men det verkar bara vara drömmar, varar bara kanske 10 sekunder sen tyst. Jag gör ingenting då, han tystnar innan jag funderat om jag ska ramsa eller inte... :roll:
Fialoppan mamma till Albin 050719
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Han kanske är extra trött nu vintertid, så att han hinner bli för trött? Du kan ju prova att lägga honom lite tidigare. Man kan ju missa första "tåget" liksom. Då brukar det ta en stund att somna. i

Gå ut medans det är ljust om ni kan, det behöver man så här års. Det piggar upp.
Fialoppan

Inlägg av Fialoppan »

Ok, tack för tipset, har inte tänkt på att det kan vara så.. Har testat att lägga 5-10 min innan läggtid, men det är svårt att säga om det hjälpt.. Ute är vi massor, har massa djur ute att ta hand om o sköta o då får han ju arbeta, så trött bör han vara :wink:
Fialoppan

Inlägg av Fialoppan »

Ok, tack för tipset, har inte tänkt på att det kan vara så.. Har testat att lägga 5-10 min innan läggtid, men det är svårt att säga om det hjälpt.. Ute är vi massor, har massa djur ute att ta hand om o sköta o då får han ju arbeta, så trött bör han vara :wink:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det låter som om han blir en anings övertrött till kvällen. Han ska inte behöva gnugga sig i ögonen ens, vid det här laget - man öägger en pigg och glad liten unge och poff :!: somnas det, medan världen undrar hur i fridens dar det där gick till :shock: :lol:

Så lägg honom en halvtimme tidigare, tycker jag - det märker han inte. Kör så tre kvällar och se vad som händer. Får han vara ostörd vågar jag tippa att han somnar betydligt fortare. Att först vara så pass trött och sedan piggna till så att man är vaken bortåt 1,5 tim, tyder på att han så att säga gått in i en andra andning, som man kan göra när man hunnit bli för trött. Precis som vi på fest :oops: :?
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fialoppan

Inlägg av Fialoppan »

Ok, första kvållen klar, såg inte Annas svar förrän nu. Tönt morsan fegade ur, tänkte att det går nog åt bahia om det blir FÖR tidigt :oops: :oops: :oops: La honom alltså 19.20. Ja jag e en tönt. MEN! Imorrn e de jag som lägger kl 19 o därmed basta! :wink: Jag ska rapportera framöver hur det går, men nu känner jag mig peppad! Trevlig Lucia o tack för att Ni finns!!
Ps, fattar inte att jag inte tänkt på det, middagsluren krånglade ett tag, men la den 15 min tidigare, o det funkar mkt bättre.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :!: :lol:
Fialoppan

Inlägg av Fialoppan »

Ok rapport från oss... Kväll nr ett: Lagd 18.59, lite svårt med skrattet till gonattet ikväll, dels verkade nog den ömma modern lite spänd, o lille gossen trött efter sömnbrist sista veckorna.... Men han var leende iaf. Protestgråt nästan med en gång, jag gav ramsa*4 o sen har han fått vara ifred! Jag har diskat o slamrat o varit upptagen med det. Han sover inte ännu, 19.15, men d kan jag väl inte vänta. Nu gör jag inget mer, ska städa o låta huset leva som vanligt. Jag återkommer kväll 2 o hoppas det går bättre. Det ÄR verkl svårt att låta bli att gå dit eller ramsa mer, men jag ska inte.
Fialoppan

Inlägg av Fialoppan »

Rapport kväll 2: Sov igår vid 19.45, så även om det tog en stund somnade han ju minst 30 min tidigare än han gjort innan. Litet missöde med middagsluren idag, den blev 45 min ist för 1,5h. :oops: Iaf så las gossen 19.03 Blev protest efter 30 sek, jag gav ramsa*4 o den tog bra, han stökade ett tag men inte så farligt. Morsan var upptagen med att trampa på dden gamla motionscykeln framför tv-nyheterna. 8) Iaf så var det tyst 1925 idag. :) Hej hopp!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Go, Fialoppan :wink: :lol:
Fialoppan

Inlägg av Fialoppan »

:D Kväll 3: lagd 18,57, trött som tusan efter en hektisk dag; badhus med plask, skötsel av djuren i vanlig ordning, lerbad ute mm. Bad om att gå o lägga sig, tog nallen o stega mot sängen :heart: sötnosen! Protest efter 10 sek, ramsa*4, tystnat 19.05, ligger o babblar nu 19.20. Då e d väl bara för mig att köra på med läggning kl 19, ist för 19.30? Han sover oftast 1h 20 min på dan, så kanske behöver han lite extra natt? Det är bara att konstatera att sömnstrul ofta löser sig med mera sömn o inte mindre...Vilken tur Anna att du vill dela med dig av din kunskap så våra små får sova så oerhört mkt bättre än de skulle gjort, iaf i mitt fall :wink:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för varma ord :heart:

Vilken liten älskling - han vet att njuta av både sömn och vila. Så skönt för honom, för er alla :!:

Ja, det är en vanlig missuppfattning att små barn skulle sova bättre om de sov mindre :roll: Om man la dem senare, slopade eller drog ner på middagssömnen :shock: Det fungerar precis tvärtom. Och egentligen är det ju inte så konstigt, om man ser till sig själv. Hur kul är man om man inte sover tillräckligt :?: Och blir det bättre för att man lägger sig ännu senare?

Tycker absolut du ska lägga på den där halvtimmen på kvällen :wink: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"