nyfödd och matvägran

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
yvonne

nyfödd och matvägran

Inlägg av yvonne »

Hej!
Har en vänninna vars nyfödda barn inte äter. Hjälp vad jobbigt! Babyn somnar hela tiden vid bröstet! Han tar några tag och sen somnar han. Han får nu ersättning för att gå upp i vikt. Någon som vet vad man ska göra för att få honom att äta och vara vaken!?
K-ina

Inlägg av K-ina »

Min lille behövde ÄTA för att orka äta! Underligt men sant. Han fattade inte poängen vid bröstet och jag som hade en negativ erfarenhet av amning sedan tidigare fick ju inte mer mjölk av att sonen bara sov när det begav sig... När jag väl svalde den där löjliga stoltheten och köpte Babysemp så vände det! Han fick mat i magen och resultatet blev en piggare baby som plötsligt gillade att äta! Jag ammade honom tom. några veckor... (Rekord för mig! Får jag sisådär 5-6 ungar till så helammar jag nog jag också! :wink: )

Jag tror alltså att det är helt rätt för babyn att få ersättning BÅDE för viktuppgång och för att han ska kvickna på sig! Samtidigt ska hon förstås försöka upprätthålla mjölkproduktionen - och där är jag inte rätt kvinna att råda!

Förövrigt så fick jag råden: Klä av bäbisen litet så det inte är FÖR varmt och mysigt att bara sova vid mammas bröst och stryk honom litet under fötterna för att hålla honom vaken...

Det ordnar sig naturligtvis på något sätt! Din uppgift blir att stötta väninnan - för nu har hon det troligtvis jobbigt! Man kan ju tro att naturen löser såna där primära behov som att äta och sova av sig själv, men så är inte fallet! Det är mycket kamp ibland!

Kramar!!!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Lyssna på kloka K-ina!

:idea: Kill på kinden och mungipan brukar också vara eftektivt sätt att få fart på sugrefexen!
sigrid

Inlägg av sigrid »

Det er leit når den nyfødte ikke spiser! Men det ordner seg, skal du se!

Da mine første sønn var nyfødt, forstod jeg ikke hva som skjedde. Han spiste ikke, enten gråt eller også sov mye ved brøstet (Men spiste ikke og når han gjorde det var det bare bittelitt han fikk, forstod jeg etterhvert). Han gikk ned mye i vekt. Han klarte ikke å suge av brøstet. Han var ikke så veldig kraftig fra fødselen av og når han i utgangspunktet ikke fikk til selve sugingen så ble han tappet for vekt og krefter som gjorde ammingen vanskeligere. Han gikk ned såpass mye at jeg ble fortalt å gi ham erstatning rett på bare for at han skulle få i seg livsviktig næring og stillet sulten. Samtidig ammet vi og da han var blitt kraftigere og fikk øvet seg mer så gikk ammingen bedre. Erstatningen brukte vi bare i innledningen og gikk så over til helamming, med godt resultat.

Ammerefleksen stimuleres ved at
-man stryker over kinnet
-man stryker under foten
-man stryker brystvorten over kinn og munn.

Og det er et godt tips å ta av babyen litt klær så han ikke sovner og døser av for at det blir for varmt.
Noen trenger også mer hjelp enn andre med å få brystvorten i munnen (med ikke for fullt bryst).
Lykke til :D
Mamma til to gutter, f-98 og 01.
sigrid

Inlägg av sigrid »

...det er selvsagt snakk om babyens SUGErefleks og ikke noen ammerefleks (hos mamma da eventuelt..) :shock: :D
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Vi hade inte något sömnproblem direkt men det tog två veckor för Vera att ens fatta hur man skulle göra med brösten :roll: Hon tog flaska efter tre dagar på BB (åt absolut ingenting före det - inte konstigt att hon skrek :shock: ). Jag hyrde en pump och pumpade mjölk till varje mål. (hade ersättning hemma också, men mjölken räckte i mitt fall.)

Efter två veckor började vi med napp (vilket man absolut inte fick göra på barn som inte suger på bröstet ordentligt) Sedan skaffade jag en amningsnapp. Då åt hon helt plötsligt ett helt mål utan problem. Efter ytterligare några dagar åt hon alla mål direkt...

Ett tips är att faktiskt hålla flaskmatandet vid liv (med mjölk eller ersättning) så att man kan "lämna över" till pappa några timmar emellanåt.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
sigrid

Inlägg av sigrid »

:D Er enig med /LO. Det er den fordel med flaske at pappa kan også få mate. Døgnet mitt gikk med til å våke og tenke på og bekymre meg om barnet mitt fikk nok mat i begynnelsen og da det var farens tur til å mate, så sov jeg.

Men jeg hadde ikke samme gode erfaring med amningsnapp :? Jeg kjøpte amningsnapp og tenkte den ville hjelpe barnet mitt å die. Det gjorde den ikke. Den gjorde det vanskeligere og hardere for ham å få i seg den sårt tiltrengte melken. Selv om nappen ble fylt av melk, fikk barnet mitt tilnærmet ikkenoe i seg. Så vi kastet den.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"