Vänder över på rygg och blir jätte arg

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tummelisa

Vänder över på rygg och blir jätte arg

Inlägg av Tummelisa »

Sonen (6 mån) vänder över på rygg i sömnen och blir väldigt arg och vaknar och skriker (jag tolkar det så iaf). Jag lockas av att vända honom och ramsa så han somnar om - är det fel? Ska jag vänta på att han lär sig att vända sig tillbaka??? Hittills har jag alltså vänt honom (ibland räcker det med att bara vända inte ramsa alls). Hur länge ska jag låta honom skrika om jag vill att han skall lära sig att "lösa problemet själv"? Bör jag vända honom till mage efter att han somnat (om han nu lyckas somna om på rygg???)

Tacksam för svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Jag har i det läget väntat tills de skriker ledset och verkligen ber om hjälp. Då har jag helt sonika gått in och vänt och solfjädrat. Sedan ut och ramsat x8 i den tonart som behövs. Någon gång har det gått några varv på detta scenario men antalet ingripanden har blivit färre för varje dag. Sedan försvinner problematiken på ca en vecka.

:idea: Öva gärna vändningar dagtid! Locka med än det ena och än det andra och hjälp lite på traven. De brukar tycka att det är jättekul!

:idea: Somnar de på rygg så gå in och vänd tillbaka på mage. Detta för att minska uppvakningsrisken! Vänta 10 minuter efter insomnandet - inte mer och inte mindre. Kolla också innan ni lägger er och vänd tillbaka om den rackarn vänt sej till rygg igen! Detta beroende på uppvakningsrisken - igen!

:D Lycka till!
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

hej! har exakt samma problem! går in och vänder på henne då hon verkligen ber om hjälp! dock så har hon legat på rygg varje morgon den senaste veckan och antingen så säger hon till i tid, man går in vänder till mage o ramsar och hon sover vidare eller så ligger hon tyst, leker med kudden och blir glad när man tar upp henne för morgonen :D
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"