Hur ska jag få ihop dagarna?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Citymamma

Hur ska jag få ihop dagarna?

Inlägg av Citymamma »

Hej!

Jag har ganska svårt att få ihop min vardag med en 2-åring och en 4-månaders. Det som är bra är att de sover på nätterna (tack vare er). Det som är dåligt är att jag är rörig och att det lätt blir "som det blir" på dagarna. Jag har surfat jättemycket på forumet och läst i BB men behöver ändå hjälp i detaljerna.

4-månadersdottern sover bara bra hemma i spjälsängen, och hon äter bara från ett bröst per mål. Då äter hon väldigt mycket.

Så här tänker jag mig en dag med min 4-månaders. Hur ser det ut?

7-8 Gomorron, amning, blöjbyte
8-8:30 Ensamlek
8:30-9 Social delaktighet
9-9:45 Sova
9:45-10 Massage
10 Mat, blöjbyte, prat
11:00-12:00 Social delaktighet
12:00-14.00 Sova
14 Mat
14:30 Gå ut med vagnen, hämta storebror på dagis
14:30-15:30 Vara ute
16-16:45 Sova
17 Mat
17:30-18:30 Allmänt kvällskaos
18:30 Kvällsslurk 
19 Gonatt

Stort tack om nån kan hjälpa mig (ännu en gång)!
Mamma till Samuel född i december 2004 och Lydia född i augusti 2006
hjhelena

Re: Hur ska jag få ihop dagarna?

Inlägg av hjhelena »

Hej

Om schemat är bra eller ej vet du bäst, som vet hur ni har det.
Jag kanske skulle satsa på lite längre ensamlek och kanske kvällspasset blir lite långt?
Vad menas med allmänt kvällskaos? :lol:

Måste storebror vara på dagis om han bara är 2 år och ni är hemma? Kanske skulle du lättare få ihop dagarna om han var hemma.
(Jag är inte dagismotståndare, mina killar går på dagis, men ett så litet barn när man ändå är hemma känns som om det bara blir stressigt för alla och konstigt. Nu kan syskonen njuta av varandra, tiden kommer så det blir dagis och skola och vab och stress ändå... :wink: )

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Citymamma

Inlägg av Citymamma »

Tack för svaret!

Ja, jag kanske bara ska lita lite mer på mig själv angående tider och schema.

Jag vet att det är tidigt med dagis, men jag fixar inte båda två hela dagarna då min man jobbar tidig morgon till sen kväll 3-4 dagar i veckan.

Jag förstår att andra gör det när de har bra strukturer och har ordnat ensamlek och mycket delaktighet, och ju mer av sånt jag får in i vår tillvaro - desto bättre funkar det här också. Men som jag känner det nu måste jag tyvärr ha det så här. Det blir därför dagis 5,5 timmar per dag 4 dagar i veckan.

jag är lite kluven: att verkligen ta med sina barn i arbetet i hemmet tar ju tid och arbete. Samtidigt inser jag att det blir mycket jobbigare när jag INTE gör det, för då slutar det med att jag bara får sitta och läsa med sonen och titta på när han leker = får INGENTING gjort.

Det är därför jag ska försöka styra upp tillvaron. Det är möjligt att det blev enklare om båda barnen var hemma och jag hade råkoll på schema och rutiner. Men jag är inte där, tyvärr...

Ja det här hade väl inte riktigt med saken att göra, men stort tack för svaret!
Mamma till Samuel född i december 2004 och Lydia född i augusti 2006
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Hej

Jag är helt säker på att du skulle klara två barn (eller 3-4-5 :lol: ) hemma galant, förmodligen skulle det vara bra mkt enklare.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
T.P

Inlägg av T.P »

Tycker ditt schema ser bra ut..hade nästan samma för ett kort tag sen :)
(min son är 5 månader nu)
barn födda 04/06/08
anna77

Inlägg av anna77 »

En liten fundering: som schemat ser ut nu verkar det inte ( är inte dagismotståndare!) som lilltjejen har så mkt "kul egen" tid med storebror? Och han med henne för den delen? När man är ute är det ju massor av intryck, och sedan fokus på mat och sedan kvällskaos (?) och sedan läggning?
Kanske inte har med ursprungsfrågan att göra, men bara en liten fundering. :D
Kristin

Inlägg av Kristin »

anna77 skrev:En liten fundering: som schemat ser ut nu verkar det inte ( är inte dagismotståndare!) som lilltjejen har så mkt "kul egen" tid med storebror? Och han med henne för den delen?

Jag har också en tvååring och en fyramånaders bebis. Hur kan "kul egentid med storebror se ut"?

Jag kan inte lämna storebror och lillebror ensamma på golvet.

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Schema är bra för att få struktur på tillvaron. Men det är inte allt. Det är lätt att det blir för mycket.

Såhär skulle jag välja att lägga in saker i schema:
1. Sömn
2. Mat
3. Ensamlek
4. Annat måste (t.ex om man har en regelbunden tid man måste passa)
Resten får bli som det blir. Det är så lätt att det bara blir dåligt samvete om man har allt uppstyrt och ändå inte håller schemat perfekt.
Vill man gå ut på förmiddagen, så kan man bestämma det. Om det blir kl 10 eller 11 kanske har så stor betydelse.

Jag håller med övriga om att ha storebror hemma. Ta med honom i jobbet med lillasyster. Han kan hjälpa dig med mycket. Får han vara med och hjälpa till så behöver du inte bara sitta och titta på honom när han leker.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"