Kiss i sängen & ha det bra...!?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Julius

Kiss i sängen & ha det bra...!?

Inlägg av Julius »

En liten undran bara! I natt kl02 så vaknade Julius & vägrade somna om, utan låg & gnölade. Han hade kissat igenom blöjan & pyjamasen & sängen. Hur gör man då? Man ska väl bara ta upp om man ska till akuten! Hur lyckas man byta allt som behövs i kolsvarta mörkret samt innan dess hämta allt som behövs för allt pyssel. Vi lyckades inte & gick upp för blöjbyte & kläder medans den andre fixade sängen under tiden. Han somnade tillslut om igen vid 4-tiden! Har någon gjort samma eller hur har ni gjort?
Vi vill gärna ha tips på hur vi lyckas byta allt samt somna om snabbare!!!
Son f?dd 040806 SHN-kuren startad 17/1-05 & funkar kanon fortfarande!
D?ttrar f?dda 940818 & 970611 & 060220 (Ej kurade)

:heart:Bilder p? de sm? liven:heart:
kokos

Inlägg av kokos »

Jag har tänt lite utanför rummet såpass att jag ser vad jag sysslar med. Byter blöja i sängen. Har olyckan varit framme rejält drar jag undan lakanet och trasslar dit ett nytt så gott det går.

Annars är det nog ingen katastrof om du tar upp honom och byter, bara du gör det med rätta attityden. Men öva ett blöjbyte i spjälsängen på dagen så ska du se att du får till det.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Lyssna på Kokos! Det går att trassla sej igenom både blöjbyte och sängklädersbyte i spjälsängen :P !

:idea: Tvådelad pyamas är enklast! Se till att ha "allt" inom räckhåll - blöja och våtservietter. Förbered och ha i rummet "utifall att". Är det blött i sängen så släng över ett badlakan som han kan sova på till morgonen.

:?: En storlek större blöja kanske? Snutten neråt (ska den vara alltså...)? Ordentligt fastspänd blöja?

:idea: I o m att han äter välling hela dagen och så härligt mycket :D så kissar han ju mycket. Mitt förslag är då: Gör ett snabbt blöjbyte i sängen innan ni lägger er. Så slipper han vakna och vara nerkissad! Byt blöjan med fast handlag. "Smyg" inte utan agera som på dagen så att känslan känns igen = han fattar vad det handlar om och reagerar förhoppningsvis inte. 8) Gör ett raggarbyte utan tvätt - för det är oftast den kalla tvätten de vaknar till av. Lägg tillrätta med fast handlag, tryck till, mjuk ramsa UT! Kommer där en protest så ramsa ner den och avvakta. Attityden är A och O som vanligt!
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

"raggarbyte" :lol:

Du är för härlig du!!
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Vill bara tillägga att en Up & Go-blöja kanske är lättare att bara trä på om du tycker själva fastsättandet av blöja är krångligt :!: :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

:shock: Up & go är väldigt läckagevänliga :P ! Mammut avråder... :wink:
mammamy

Inlägg av mammamy »

Snoppen åt rätt håll och rejält åtdragen blöja brukar funka 12 timmar för oss, men så fort snoppen pekar i fel riktning blir det blött överallt. Lille E spydde ner hela sin säng härom natten för att sedan smeta in hela huvudet och sig själv med eländet. Vi är hos mina föräldrar och jag sover i samma rum och den lukten bara TÅL jag inte. Jag tog upp honom och tvättade och bytte på honom på skötbordet medan sängen renoverades och han bara kikade sömndrucket och log ett matt leende, sen rätt ner i sängen och en ramsa så sov han igen. Med attityd går det mestá. Har Emric kissat i sängen byter jag på plats i spjälisen och täcker det våta med nåt torrt.
Var noga med organet, jag tror ni har kissboven där :lol:
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
MorRor

Inlägg av MorRor »

Tänkte bara komma in som ett bevis på att alla de ovanstående råden(provat alla varianter) fungerar jättebra, så länge man gör allt med en självklar säkerhet. Till och med att ta upp och byta om hela ungen och sängen är som en svimmingpool fungerar alleles utmärkt om man vet precis hur man ska göra när man lägger tillbaka. Snabbt och utan omsvep och ramsan på väg ut ur rummet.
:thumbsup:
Mamma till tv? goskillar f?dda okt-98 och april-04
gunnar

Inlägg av gunnar »

Vi brukar vid olyckor lägga dit en tjock frotehanduk. Det suger upp åt ena hållet men är torr åt andra.
Mor till son född 4 mars 04 och son född 10 januari 07
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Efter ett sådant uppvaknande så lär man sig att ha ett fix-kit klart så man vet vart allt är. Allt från mediciner till nya filtar, ficklampa etc. När både maken och jag är hemma så har vi (helt tyst överenskommelse) olika roller och det går snabbt som en militäroperation. :lol: Tvagning kan man gott spara till nästa dag, det sover de inte sämre av.

Vår bebis läckte ner av alla blöjsorter, utom up and go. Men det kanske beror på den där lilla saken som hon inte har. 8) Hur man gör med den har jag ingen aning om. :lol:

Viktigt - var lugn själv precis som detta är helt naturligt så tycker han det är självklart.

Sov gott inatt alla.
:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
mia75

Inlägg av mia75 »

För oss funkar pampers activefit bäst på natten, innan hade vi mycket läckage... :(
Tänk på att blöjan ska sitta två cm högre upp på magen än på ryggen! (extra viktigt när de sover på mage :D )
Vi brukar ta upp och byta blöja om det behövs och sedan lägga tillbaka, med rätt attityd så är det inget problem.
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Japp- precis som Mia75 säger! Man kollar liksom status på blöjan då man lägger sej och avgör då om byte ska ske eller inte! Det är ju lite självklart, kan man tycka :wink:!

:idea: 2cm högre än bakdelen alltså?! Så himla klokt! Synd att jag bara har ett blöjbarn nu att praktisera "2cm-metoden" på... Nåväl - tack för tipset - bättre sent än aldrig 8) !
Julius

Inlägg av Julius »

Hade inte en atnke på att det är för att han ligger på mage <6 sover som det läcker!!! Vi har precis bytt storlek till Libero 8-14 kg och han har väl precis passerat 8 kg nu eftersom han äter så mycket välling! han känns tyngre nu än vad han gjorde i förrgår!!!
Tack alla för era roliga & bra tips om "raggarbyte" mm... Fniss!!!
Son f?dd 040806 SHN-kuren startad 17/1-05 & funkar kanon fortfarande!
D?ttrar f?dda 940818 & 970611 & 060220 (Ej kurade)

:heart:Bilder p? de sm? liven:heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Härligt! En tyngre Julius på ett par dagar :P och en mamma som fnissar \:D/ ! Livet är gott för Julius och hela familjen :heart: !

:oops: Och jag har gett "raggarbytet" ett ansikte... :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"