Solfjädra när han vaknar eller ramsa bara?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
maxmax

Solfjädra när han vaknar eller ramsa bara?

Inlägg av maxmax »

Hej!

Max är 1,5 år och vi körde kuren när han var 6 månader med kanonresultat. Han har dock haft perioder av uppvaknanden på natten utan att kunna/vilja somna om själv, vi har då gått in och lagt till rätta och ut igen med ramsan.
Nu har han börjat dagis och vaknar om nätterna och är super ledsen. Vi går då in och lägger till rätta /solfjädrar men han vill inte att vi går ut. Insomningarna fungerar till 99,9%. Är osäker på hur vi skall göra:

1. Skall vi inte gå in alls när han vaknar utan bara stanna vid dörren och ramsa? Ramsar man då tills han somnar och håller på hela tiden i takt med att han skriker eller skall han skrika emellanåt och servera ramsan "då och då" x 4 (el 6) ?
2. Skall jag först lägga till rätta och sen gå ut och ramsa och stå där och ramsa tills han somnar?
3. Skall jag emellanåt, när skriken är som värst, gå in och solfjädra för att sen gå ut och ramsa osv?

Osäker!!
Ulrika
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej maxmax och välkommen hit :!:

Om killen är kurad så tycker jag absolut att ni ska köra på ramsan och inskränka trafiken till ett minimum. Detta med tillrättaläggning och solfjäder har blivit något ni lärt honom ska behövas för att somna om. Han tror nu att det ska vara så.
Vid uppvak nattetid vet ni säkert att man avvaktar en stund innan man ramsar. De flesta barn somnar om av sig själv efter ett tag. Men om ni märker att han är på väg upp och inte alls tänker somna om så ramsa.
Vid uppvak i vargtimmen och tidiga morgnar agerar man lite annorlunda. Då pangramsar man vid första pip, motar Olle i grind så att säga och låter sedan barnet vara in i det sista. Men jag tolkar av ditt inlägg att uppvaken sker mer mitt i natten.

Utarbeta en handlingsplan och följ den konsekvent natt efter natt. Ett förslag:
1. Pojken vaknar och är ledsen. (glada ungar stör vi inte)
2. Avvakta in i det längsta och se om han reder ut situationen själv vilket är ett förtroende vi måste ge de små liven.
3. Ramsa. Lyssna av och ramsa därefter. Det där kan ni sen kurningen skulle jag tro.
4. Låt sedan det hela sjunka in en stund.
5. Servera vid behov fler ramsor men akta er för ramsträsket. :wink:
6. Hålll sedan på så tills han somnar. För varje natt kommer det att gå fortare och fortare för honom att somna om, tills han till slut inte vaknar alls. När saker och ting börjar sätta sig drar man in på ramsan helt och lämnar över åt barnet att reda ut det hela.

Om nu läget skulle bli ordentligt krisartat så kan ni gå in och lägga till rätta följt av kort solfjäder. Men bara vid totalkris. Ut med ramsan. Påminn vid behov.

Hör av dig om du har fler frågor!
Lycka till!

/Åsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "