nattmedicin

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
fjällström
Kontakt:

nattmedicin

Inlägg av fjällström »

Nu är det en utsövd mamma som skriver :D
Nu sover lilla Sara mellan 12-12,5 timma varje natt, oftast utan att höra av sig nåt alls :!: Vi är så pigga och välmående allihopa :) Dagslurarna är helt underbara :!: Oftast måste vi väcka henne :roll:
Nu har jag en liten fundering :?
Just nu kommer det tänder i rasande fart :!: Sara tuggar mycket på sina händer och på leksaker, skorpor - ja allt hon kommer över. Inatt vaknade hon kl 02. Jag avvaktade ett bra tag (hon brukar alltid komma till ro själv inom några minuter), men sen när hon inte somnade om så gick jag direkt in till henne, gav alvedon och vatten. Ramsade mig sen ut och lillan väcktes kl 7 imorse. Jag blir lite osäker på om jag kan gå in direkt eller om jag ska ramsa ett par svängar först. Varför jag blir osäker är bara för att Sara nu oftast sover 12 timmar non stop. Och kan somna om själv när hon vaknar upp. Dock inte om hon har besvärligt i munnen. Min fundering är alltså: ska jag ramsa fast jag vet att hon har ont, eller kan jag, de få nätter det händer, gå in direkt och ge alvedon :?:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Om du vet att det är tänderna som spökar, så gå in och ge alvedon. Tyst, så mörkt som möjligt, utan något ståhej. ingen ramsa förrän på väg ut.

Annars bara ramsa, om det är ett (o)vanligt uppvaknande.

Förstår att det är svårt ibland att veta om det är tänderna eller inte som orsakar uppvak. Du får gå på intuition. Ju säkrare sovare hon blir, desto mindre kommer tänderna störa nattetid :D .

/Jenny
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, JennyH :wink: :D

Här kommer jag med motsägande besked :oops: Jag tycker inte alls om den där alvedonutfodringen och jag är inte säker på att du "vet" att hon har ont. Om barnet verkligen har ONT hör man det, menar jag. Jag tolkar det du beskriver som en vanlig simpel liten fråga som dyker upp och som ska ha sitt betryggande svar i form av en glad och "vanlig" ramsa x4

Ett utsövt barn har sällan eller aldrig besvär med tandsprickningen, som är en högst naturlig sak - men som förstås kan bli påfrestande för en liten trött stackare som inte får sin sömn ordentligt, precis som i princip vad som helst kan bli för mycket för oss alla om vi inte får sova på nätterna.

Pris och beröm för suveränt jobb - vilken fröjd för er alla :!: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "