förvirrad

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
fjällström
Kontakt:

förvirrad

Inlägg av fjällström »

Hej, nu har vi inte några bekymmer( :!: ) - bara lite funderingar :?
Om barnet vaknar till på natten avvaktar man och ser om barnet fixar det själv. Men om kl är vargtimma ( 04-06) så ska man ju ge en pangramsa och påminna om att vi ska sova ännu ett tag. Men om man då ramsat och ungen blir tyst för att sen tjoa igen efter 15 minuter. Hur gör man då :?: Jag vet ju inte om hon somnat om efter min första ramsa och sen vaknat upp igen, eller om hon bara legat/suttit tyst och väntat en stund..
Har trott att man ska ramsa igen vid varje uppvak fram till stiga upp-tid. Men så läste jag ett inlägg där det stod att om ungen är tyst och nöjd när den vaknar, så låter man bli att ramsa... Och att man efter ramsan ska göra andra ljud/helt tyst och sen låta ungen vara, vet jag ju. Men om ungen somnar, vaknar, somnar om, vaknar osv.. Hur gör jag då :!: :?:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

hmm det där är ju lite knepigt. Jag brukar gå på magkänsla vad gäller ramsning nattetid. Regeln är en ramsa per uppvak, men om man inte vet om barnet somnat om eller inte blir det svårt. Vad händer om du ger en pangramsa för varje gång hon hojtar efter en tyst stund ( som varar 15 minuter) Jag är mycket sparsam med ramsning nattetid, förutom pangramsa i vargtimmen då.

Tänker att det viktiga är att INTE skapa underhållning, om du är konsekvent med att bara ramsa en gång/uppvak ( som du får försöka "gissa" dig till ibland) bör du inte hamna i en massa ramsning så som du beskriver det i inlägget.

Kanske någon annan kan svara också :?

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LIndaVega :wink: :D

Ja, lyssna av. Vad betyder "tjoa" :?: Gråta förtvivlat :?: Tror inte det, hm :?:

Så ta till dig en annan regel också - det ska kännas som om du bara MÅSTE gå in - DÅ ramsar du :!:

Om du alltså inte befinner dig i kurens första fyra dygn.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
fjällström
Kontakt:

förstår

Inlägg av fjällström »

Jag uttryckkte mig nog lite oklart.. :oops:
Min fundering gäller alltså morgontimmarna (kl 04 :arrow: ) Pangramsa vid uppvak men sen :?: Ny ramsa vid varje uppvak, eller avvakta :? :?:

Måste tillägga att inatt har lillan sovit i eget rum :D Protesterade aningen mera vid nattningen, men det tog vi inget extra för :roll: Somnade sen och hördes inte av förrän kl 1 inatt. Fick då alvedon (tänderna sprutar fram) och en ramsa. Somnade om, gnölade lite vid 5-tiden :arrow: pangramsa. Väcktes kl.7 :!: :D
Sara 0507 och Elin 0702
Nancy

Inlägg av Nancy »

Heja lillan som sovit så fint i eget rum :thumbsup:

Angående din fråga skulle jag ta och kombinera Lindas och Annas svar:

:arrow: Pangramsa direkt vid uppvaknande och därefter enbart ramsa ifall du känner att du bara måste gå in...-DÅ ramsar du :wink: Fundera inte så mycket på huruvida tösen sovit eller ej tycker jag.

Lycka till :!: :D
fjällström
Kontakt:

tack

Inlägg av fjällström »

Tack, nu är jag inte förvirrad längre :idea:
Sara 0507 och Elin 0702
Fjällfolket

Re: tack

Inlägg av Fjällfolket »

fjällström skrev:Tack, nu är jag inte förvirrad längre :idea: