Nattsnackare

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Pialacki

Nattsnackare

Inlägg av Pialacki »

Min son, 8mån, som sover bra på dagen, somnar lätt på kvällen och äter som en hel karl tycker att man måste vakna varje natt och hålla låda i ca 1h. Han vaknar ngn gång mellan 3 och 6, ligger vaken och pratar oavbrutet för att sedan somna själv någonstans i sängen. När jag hör att han vaknar får han en pangramsa men den går in i ena örat och ut i de andra. Han är kurad 12aug men har bara sovit 8 hela nätter sen dess. Detta snackande har pågått ungefär 1,5mån nu och jag (och väckarklockan) måste väcka honom nästan varje morgon. Vad gör jag??
Mor till Aaron 060319 &
Saidi 080410
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Kanske en blivande statsminister som övar sina tal?! :D
Hur ser schemat ut? Kanske det är dags att dra ner på någon lur på dagen?

Kram Lua. :heart:
Pialacki

Inlägg av Pialacki »

Tack för svaret.

07 Morgon
10-11 Sova
14-15,30 Sova
19-07 Natt

Han är verkligen trött på dagen och sover sina lurar perfekt, får väcka honom varje gång, det kanske är dags att dra ner 30min på em, har tänkt på det själv så jag gör så redan imorgon.
Mor till Aaron 060319 &
Saidi 080410
Lua

Inlägg av Lua »

Vet du om att naturliga sömnrytmpass är 5, 20 och 45 minuter respektive 1.5, 2 och 3 timmar? Då är man lätt att väcka och har sovit ett pass färdigt. En del har 30 minuter som naturligt men det är ovanligt.

Godmorgon önskar Lua. :heart:
Pialacki

Inlägg av Pialacki »

Natten gick och alla sov vi gott. Den lille mannen vaknade 06,35 och babblade förnöjt i 25min till klockan ringde. Vaknade glatt 30 min tidigare från em luren men var lite trött ikväll, inget gnäll bara ögongnugg.
Det var ju inget problem som inte kunde lösas.
Ser fram emot en likadan natt igen :D
Mor till Aaron 060319 &
Saidi 080410
Elle

Inlägg av Elle »

Härlig läsning :D Sov så gott inatt hela familjen :sleep:

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Pialacki

Inlägg av Pialacki »

Denna natt gick inte lika bra. Dock inga längre vakenpass, likadana som förut dvs ca 40 min, 1 gång. Inget gråt, bara snack. Är det så att vissa barn inte sover hela natten utan gör så här? Om inte vad gör jag för att han ska sova?
Nu har det i och för sig bara gått 2 nätter sedan vi tog bort 30min em sömn men han har ju varit vaken så här varje natt sen 1,5 mån tillbaka.
Mor till Aaron 060319 &
Saidi 080410
Pialacki

Inlägg av Pialacki »

Nästan hurra. Han vaknade 2 ggr men somnade om efter 3 resp 2min utan ramsa :D och sov sedan till klockan ringde.
Kan det vara på G...
Mor till Aaron 060319 &
Saidi 080410
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt :D

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Harriet

Har också en "nattsnackare"

Inlägg av Harriet »

Hej på dig!
Jag har en pojke på 6 månader. Han har också vid några tillfällen "hållit låda" nattetid, senast inatt faktiskt. Det är något irriterande när man vant sig med att få sova hela natten... Jag har inga råd att komma med, ville bara berätta att det finns andra som har liknande upplevelser som du. Men för oss handlar det bara om några enstaka nätter, så jag ser det inte som något problem. Jag förstår att du upplever det jobbigt, både för lillen och för dig själv!

De första gångerna han låg och pratade mitt i natten utgick jag ifrån att han om en stund börjar skrika pga hunger, så jag tog upp honom och gav honom flaska... Fel, fel, fel... jag vet det. Men så en natt tänkte jag att jag väntar ut honom och ser vad som faktiskt sker. Och lillen somnade av sig själv! De senaste gångerna har jag stigit upp och rättat till honom, han har oftast vänt sig och ligger på tvärs i sängen. Och så ramsar jag. Han har somnat även om det kunnat ta en bra stund. Inatt vaknade han faktiskt två gånger.

Jag hoppas att det ordnar upp sig för er, på ett eller annat sätt. Ha en bra dag!
Pialacki

Inlägg av Pialacki »

Tack Harriet,
skönt att höra att det finns fler som håller tal till nattänglarna. Inatt så sov vi faktiskt hela natten men då vaknade jag med ett ryck kl 6 och trodde att vi försovit oss... :wink:
Aaron sov däremot till 06,45 och var sedan halvt vaken tills klockan ringde.

I förrgår natt så var han vaken i 1 1/2h och blev tillslut jätte ledsen för att han inte kunde somna om så jag var tvungen att buffa honom lugn.
Han blev tyst och lugn på en gång men så fort jag gått ut och stängt dörren så grät han igen. Var tvungen att gå in en andra gång men samma sak då. Som tur var så löste han det själv och somnade snabbt.
Han har också vaknat och varit riktigt ledsen vid kl 22 igår men då tog ramsan direkt, nu ikväll vaknade han igen men ramsan gjorde att han slutade gråta och började babbla istället, dock bara 10 min men ändå.
Har aldrig hört min son så ledsen, om han inte slagit sej förstås.
Är det månne detta som är 8-mån ångest??
Mor till Aaron 060319 &
Saidi 080410
Pialacki

Inlägg av Pialacki »

Hurra!! 2nätter på raken har han sovit hela nätter :sleep: :sleep:
Oj vad utvilad man är, trots att man sovit mkt så gör en hel natt att man känner sej piggare. Yes, yes yes :D :D
Mor till Aaron 060319 &
Saidi 080410
Harriet

Inlägg av Harriet »

Hejsan!
Jag håller med dig! Tänk att man kan blir så glad av att få sova en hel natt! Det är stor skillnad på att få sova en hel natt jämfört med att vakna till en eller flera gånger, fast det bara är för en kort stund. Vi ska hoppas på flera bra nätter!

PS. Någon har ju sagt att det inte är synd om föräldrar som inte får sova utan att det är synd om barnen som inte får sova... Ja, ja det är förvisso sant, men lite synd är det nog om oss också, eller hur?!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"